Nieuwe nog niet geplaatste masten

Pure speculatie: het kan ook best zo zijn dat KPN het maar gedoe vindt om in een mast van een concurrent te hangen en dat ze hier de mogelijkheid hadden om er een eigen mast naast te plaatsen.

Is dat deze?

Ik heb me al eens afgevraagd wat die mast doet, er hangen ook allerlei aparte sprieten in. Dat is dus iets van Ziggo?

Dit soort masten zijn er nog best veel in Nederland. Dit zijn de locaties waar de kabelmaatschappij in het verleden de analoge tv- en radiosignalen opving. De meeste staan er nog altijd, in Breda is er bijvoorbeeld ook zo’n locatie waar ook mobile antennes in hangen.

Deels worden deze nog gebruikt als back-up, voor als de aanvoer wegvalt. In Breda staan er bijvoorbeeld antennes gericht op België voor als de fiberverbinding met de VRT hapert. Maar het grootste deel staat werkloos toe te kijken. In mijn woonplaats staat ook zo’n mast en die doet 100 procent niets meer. Maar zolang zo’n ding nog een beetje in orde is laat Ziggo hem gewoon staan. Zo’n mast ontmantelen kost immers geld.

On a side note: in mijn woonplaats staat 100 meter verderop een site van Vodafone op een flat. Als ik VodafoneZiggo was zou ik dan toch eens gaan rekenen of die mast ontmantelen en de antennes daar bevestigen niet goedkoper is op langere termijn. Maar goed.

Ja, dat is 'm . Zal vast voor meer dingen gebruikt worden maar is een oude Casema(later UPC en nu dus Ziggo)mast voor ontvangst van TV en radiosignalen van voor de tijd dat er glasvezel was. Hij was volgens mij vroeger ook hoger . Volgens deze link was ie 90 meter. http://digitaalerfgoed.almere.nl/detail.aspx?ID=1487747. Deze foto’s zijn van februari 1982 dus al bijna 40 jaar oud. Toen nog in een verlaten vlakte, tegenwoordig omzoomd door bomen.
Als je foto vergelijkt met huidige situatie zie je de 2 “rekjes” net boven de tuigage op beide situaties. In oude situatie zit er meer mast boven en lijkt mast ook nog echte top te hebben.

In 2014 was de mast nog hoger getuige deze foto’s: http://digitaalerfgoed.almere.nl/detail.aspx?ID=1612346 (foto 33006 en 33008). Resolutie is bagger maar het lijkt alsof er Digitenne antennes in de top hebben gezeten maar ik kan me vergissen.

Ziggo heeft inderdaad op aardig wat locaties masten staan.

1 like

Ik liep vandaag in Kampen langs een site waar alleen T-Mobile actief is. Ze waren daar de zenders aan het vervangen. De oude zender zie je hier nog voor, de kleine bruine. De nieuwe zenders hangen er boven, met een bakstenen patroon (vermoedelijk omdat het een monumentale pand is). Op 4G is er een 1-3-3-8 configuratie actief nu, maar ik vermoed dat er nu meer banden bij komen.

1 like

Dit wordt een interessante. Deze heeft layout 2020-2 (https://antennekaart.nl/blog/t-mobile-strategische-update-februari-2021).

Als ik zo zie welke poorten ze gebruiken hergebruiken ze hier de oude 1800MHz en 2100MHz zenders. Had deze site al 2600MHz TDD? Want ze hebben ook 4 2600MHz poorten in gebruik. Anders krijgt deze het nu, of 2600MHz FDD.

Na snel zoeken op maps. Is dit de Westerkerk? Daar hangt ook KPN dat is die kleine antenne die eronder hangt. T-Mobile had hier nog geen B38.

1 like

Dat moet hem zijn. Ik moet volgende week vrijdag naar Kampen. Dan zal ik eens kijken op locatie. Ik ben benieuwd of ze nu voor FDD of TDD kiezen.

Dat is hem inderdaad! Je hebt gelijk over KPN, dat had ik niet gezien. Er is nog geen band 38 of 7 actief geweest hiervoor, alleen band 1-3-3-8. De mannen van dael waren er bezig, een bedrijf die T-Mobile inhuurt denk ik.

Ik vind die geverfde antennes er wel top uitzien. Wie geen idee heeft wat het zijn, ziet niet dat daar antennes hangen.

En netjes dat T-Mobile ook de locaties op kerken verder blijft updaten. KPN is nog niet eens begonnen aan de ombouw van de meeste kerken :innocent:.

Er zijn veel betere en mooiere oplossingen te verzinnen maar die zijn vaak ook duurder . Ik vind het beschilderen met stenenmotief alleen een goede oplossing als antennes strak tegen de muur zitten en dat is hier niet het geval. Betere oplossing zou zijn geweest om de antennes niet op de hoeken te zetten maar net om het hoekje strak tegen het metselwerk en dan stenenmotief toepassen en dat hoeft niet zoveel duurder te zijn als huidige oplossing. Dan wordt de straalhoek wel anders maar met een 4 sector site als deze moet dat niet veel uitmaken.

1 like

Ja, ik vind dat dus wel meevallen juist omdat het die hoekjes zijn. Van onderen valt het dan toch minder op hoor. Het is alleszins beter dan gewoon die antennes roodbruin verven zoals vaak gebeurt.

Er zijn wel andere oplossingen natuurlijk. In het dorp waar ik opgroeide had destijds Orange antennes achter de luiken van de kerk. Zag je niks van. In Willemstad zitten de witte antennes tegen de balustrade van de kerk (die ook wit is) zodat je ook niet ziet dat er iets aanhangt.

Er zijn zoveel mooie(re) oplossingen.
Mijn all-time favaoriet blijft de voormalige Telfort antenne op de Bowling De Worp in Deventer. Is natuurlijk al lang geen antenne meer maar hij staat er nog steeds op. Helaas staan er nu ook 2 gewone antenne installaties op weliswaar van die kokers maar de Bowling pin is en blijft de mooiste oplossing. Kan denk ik nu niet meer want de huidige antennes zijn veel te groot. Zou een ernorme bowlingpin moeten worden tegenwoordig.

Ik ben het met je eens dat het altijd mooier kan hoor. Maar de realiteit is wel dat de mooiste oplossingen al lang niet meer gebruikt worden. Die stammen vooral uit de tijd dat mobiele antennes nog niet zo gebruikelijk (of ronduit ongewenst) waren. Telefoonproviders hadden wel sites nodig en deden dus het maximale om dat mogelijk te maken. Met jouw bowlingantenne als goed voorbeeld.

Ik kan me nog redelijk goed herinneren dat er ergens aan de rand van een bos (ik meen op de Veluwe) een antenne stond vermomd als boom, was in de jaren '90. Gewoon omdat het anders niet toe werd gelaten. Tegenwoordig is dat heel anders en vindt niemand het nog echt erg. Er worden zonder problemen hoge masten aan de rand van een bos of op een duin geplaatst. Vaak zie ik ook gewoon witte panelen op kerken of watertorens zitten. Mooi is anders. Dus ja, in dit licht vind ik deze oplossing van T-Mobile echt goed. Een voorbijganger zal ze niet zien zitten.

Ik werkte in het verleden in een heel andere antennebranche overigens. De omroep. En dat was (en is) echt niet meer dan een plekje op een mast of een hoog gebouw huren en wat metaalwerk erop zetten. Dus dan is iedere oplossing die een beetje mooier is al snel goed :wink:

1 like

In Wateren wordt waarschijnlijk ook iets gebouwd

De bezwaren klonken wel allemaal een beetje als NIMBY bezwaren, OK als er een mast komt maar niet voor mijn deur.

Een vraag aan Jeffrey; op de kaart zie in de Noordzee al actieve zendmasten van KPN. Bij T-Mobile zendmasten staat er gepland voor bijvoorbeeld 2021 of 2022. Waar is deze informatie op gebaseerd? Heb gegoogled, maar kon geen informatie vinden.

Die geplande offshore locaties heb ik van T-Mobile gekregen. Er komt binnenkort een uitgebreid artikel over hoe dat allemaal werkt :wink:

3 likes

https://www.dinkelland.nl/werkzaamheden-plaatsing-zendmast-ootmarsum-van-start