Nieuwe nog niet geplaatste masten

Ook nieuw stroomkastje vodafone gespot bij de mast Papenvoort Jacob trippad

1 like

Klijndijk vandaag begonnen met plaatsen van de apperatuur.

1 like

Mag ook wel, bijna anderhalf jaar nadat de mast is gebouwd :wink:

De mast in Ootmarsum komt echt heel hoog te staan. Terrein is al zowat 45m en dan komt er nog 38m mast bij. Deze gaat vanwege zijn hoogte enorm veel gaten dichten in het centrum van Ootmarsum maar ook in de wijde omtrek. Ik ben heel heel benieuwd naar de ontvangst als deze eenmaal aan staat!

In Tiendeveen hangt inmiddels ook een Type 1 Huawei setup van KPN. Die verbindt dus met een 80GHz en een 18GHz straalverbinding met de mast bij hollandseveld. Deze nieuwe KPN mast staat dus ook sinds kort aan

Op deze mast (3451RC) waar sinds 2 jaar VF en T-Mo op zitten is recent een soort “dakje” gezet met daarop 3 antennes die ik niet zo 123 herken. Meest logisch zou zijn dat KPN hier bij komt te hangen maar gebruiken zij dit soort antennes? Wie weet meer?

Dit zijn 450MHz antennes voor het CDMA netwerk van UtilityConnect. Dit netwerk wordt onder andere gebruikt voor slimme meters. Sinds een tijdje zijn ze de dekking daarvan weer aan het uitbreiden, en als ik zo op de kaart kijk staat deze mast mooi tussen andere CDMA masten in.

https://antennekaart.nl/kaart/cdma?lat=52.10007327&lng=4.96410370&zoom=12

2 likes


Nieuwe lokatie voor Vodafone (zo te zien) erg dicht bij de huidige lokatie 3511MJ.

Kijkend naar de kleine actieve antennes (met een bobbel voor de zender op de achterkant) is dit een T-Mobile locatie. Apart dat de twee linker antennes vrijwel dezelfde kant op richten, maar misschien komt dat nog. Ik ben benieuwd wat voor frequenties ze hier ophangen, het gebruik van de actieve antennes geeft al aan dat hij redelijk wat capaciteit krijgt.

Het gekke is dat T-M op 3521GA en 3511EX op 209 en 390 meter (volgens cellmapper) al stevige sites heeft. De Vodafone site op 50 meter afstand is verouderd, vandaar dat ik aan deze provider dacht. KPN is al vernieuwd. Zal een nieuwe foto maken als de site klaar is. De antennes zijn inmiddels gedraaid.

Het kan best zijn dat de capaciteit nog altijd te weinig is of dat deze site misschien voor wat meer dekking rondom het centrum moet zorgen. Andere mogelijkheid is dat een van die twee locaties verdwijnt omdat een contract afloopt.

Vandaag de Vodafone antennes geplaatst in Valthe.

1 like

T-Mobile gaat mast plaatsen in Almelo op bedrijvenparkTwente waarschijnlijk vervanging van de iets noordelijker gelegen hoogspanningsmast met nu nog alleen 1800 en 2100

Vergunnings type: omgevingsvergunning

De bekendmaking Verleende omgevingsvergunning reguliere procedure, [AML01R00038] Ambt-Almelo R 38, nabij Bedrijvenpark Twente 350, het plaatsen van een telecommast T-Mobile, datum besluit 27-1-2021 is gedaan door overheidsinstantie Almelo, met omschrijving: het plaatsen van een telecommast T-Mobile Ambt Almelo, sectie R, nr. 38

Link

2 likes

Die is niet nieuw, hooguit verbouwd. Staat er al sinds 2015.

Gezien de (korte) afstand tot andere providers lijkt het me ook sterk dat een andere provider antennes bij heeft geplaatst op het dak daar. Zoals The_Wireless_Guy al aangeeft is de kans groot dat T-Mobile daar nieuwe antennes heeft geplaatst. Heb je anders een foto?

Er zit ook een WAS systeem in (de drie witte domes met de alarmsirenes) plus semafoon en een NBioT antenne (860 MHz, RX only).

Cellmapper geeft nu inderdaad een nieuwe T-Mobile lokatie aan. De KPN lokatie die hier vlakbij stond sinds 1996 is afgebroken. Hij was wel tamelijk recent vernieuwd! Een andere site op een paar honderd meter is ook verwijderd (was ook vernieuwd). Heel merkwaardig, de ontvangst en de snelheid zijn behoorlijk afgenomen.

Is het rustig met het plaatsen van sites of is er geen informatie beschikbaar.
Zoals ik de informatie lees moet er behoorlijk wat werk worden verricht. Omdat er een dekkingsplicht zal gaan gelden. Dit zal met name langs de grens en in minder bevolkte gebieden tot het plaatsen van extra sites resulteren.

Is er als iets meer bekend dat de provider meer hun antenne locaties gaan delen?

KPN (dacht ik) Hoge Hexel, Bruinehoopsweg
Er staat een aggregaat aan de doorgaande weg, de mast staat 100 meter van de weg af.

1 like

Ik heb dit weekend ook een nieuwe KPN mast gevonden bij Marienvelde. Fundering ligt er nog niet in, maar het is duidelijk dat dit ook KPN wordt.