Nieuwe nog niet geplaatste masten

Hallo beste forumleden

Ik heb dit topic geopend om te zien of er nog nieuwe masten zijn geplaatst,of als er nog nieuwe masten worden geplaatst bv aankondigingen in plaatselijke kranten.en als je ziet als er ergens antennes of masten worden geplaatst bv op gebouwen.

1 like

Vooral KPN is aan het bouwen zonder de boel af te maken. Bij Borger is inmiddels een jaar geleden een mast gebouwd, met meteen antennes erin. Het heeft wel 5 maanden geduurd voordat deze aangezet werd in afwachting van de glasvezelverbinding. Ze hebben geen straalverbinding gebruikt als tijdelijke oplossing.

Deze kwam ik laatst tegen bij Spijk in provincie Groningen.

KPN heeft daar sinds begin 2019 een tijdelijke zendmast staan, die er nu nog steeds staat. Deze paal is ongetwijfeld de vervanger daarvoor. Maar ze wachten met ophangen van de antennes totdat ze in die regio de Huawei uitrol gaan doen, tenzei de boel zo overbelast raakt dat ze eerder moeten.

https://antennekaart.nl/kaart/4g?lat=53.39115720&lng=6.82963371&zoom=17&providers=kpn,t-mobile,tele2,vodafone

Zelfde verhaal in Klijndijk waar al in december een mast is gebouwd. Dat is altijd al een dekkingsgat geweest maar KPN gaat hier verandering in brengen. Ook hier zonder antennes, maar de stroomkast is wel al geplaatst.

Vandaag nieuwe antennes geplaatst op verzorgingstehuis de schans in Emmen.

Ik heb gisteravond nog even gekeken inderdaad. Ze waren nog niet klaar maar zijn zeker bezig.

In Spijk (hierboven benoemd als mast zonder antennes) hangt sinds kort trouwens ook KPN Huawei apparatuur. Ik hoop dat Klijndijk binnenkort ook aan de beurt is om dat dekkingsgat op te lossen.

Het viel me trouwens ook op dat KPN in Emmerhout helemaal niks heeft staan en daar dus ook erg slechte dekking heeft. Op de torenflat staat een 3G-only setup, en tegenover de schans zelfs een 2G-only. Lijkt me sterk dat er niemand is die daar last van heeft

De dekking in Emmerhout was mij ook al opgevallen,vanavond nog even in Klijndijk geweest nog geen activiteit.
Zodra ik daar iets zie krijg je bericht.Zondag nog wezen kijken in Ees en Annen nog geen werkzaamheden.

1 like
1 like

Benieuwd of KPN en T-Mobile hier ook bij gaan hangen. Bereik is inderdaad nu zeer dramatisch in Termunten.

KPN weet ik vrij zeker dat die daar ook wat gaan doen. T-Mobile weet ik het niet van, die moeten dan ook maar gelijk een antenne plaatsen in Woldendorp daar heb je ook geen bereik met T-Mobile Vodafone en KPN hebben daar wel een mast.

Dit is bereik sinds dat T-Mobile B20 in Nieuwolda heeft dit is in het dorp in de auto:

1 like
1 like

Het feit blijft dat bij grensplaats en gewoon lastig is om goede dekking te bieden. Dit heeft te maken met twee componenten: 1. Economisch onrendabel 2. Internationale afspraken met onze buurlanden.

T-Mobiel bouwt vooruitlopend op vergunning:

1 like

Mooi rekje met zenders naast die kast. Opzich de moeite waard om eens van dichtbij te bekijken als ik daar weer in de buurt ben.

Ik zag gisteren dat KPN nu ook antennes heeft geplaatst in de mast langs de A28 bij Ubbena. Die hingen daar tot nu toe niet.

De eerste Huawei setup van KPN in Emmen is sinds gisteren ook een feit. Met de rest van de ombouw en nieuwbouw toch wel een teken dat ze dichterbij komen met de ombouw

Hoi Jeffrey
Waar precies in Emmen is die Huawei setup van KPN geplaatst?
Denk dat Klijndijk dan binnenkort ook wel aan de beurt is.
Zal morgen even gaan kijken.

De hoogspanningsmast bij N34 afslag Erm. Als je vanaf holsloot/Erm komt en daar de afslag neemt rijd je praktisch langs de mast, kun je de nieuwe kast ook zien staan. Is helaas maar een 1-3-20 geworden. Zelfs schoonebeek heeft een 1-3-7-20-38 gekregen.

Ik zie nu trouwens dat die nieuwe Huawei site boven assen wel al bestond, maar nog oud en 3G-only was. Dat belooft mooie dingen voor de toekomst, want er staan hier nog heel veel 3G only setups in de omgeving

Oke bedankt voor de info.
Dan wordt Emmerhout mischien ook omgebouwd

KPN krijgt dan pas echt een goede dekking als ze veel 3G only meenemen in de ombouw. Alleen al in Delfzijl staan er 2 waar ik van denk als je die ombouwt heb je stuk sterkere dekking als dat je nu hebt (een van die 3G only masten staat nog geen 300m van waar ik woon, 3G komt hier dan ook vol binnen). Maar nog mooi voorbeeld is Haren daar staan ook 2 3G only masten als je die ombouwt dat je dan een zeer sterke dekking krijgt. Ervaar met T-Mobile toch nog altijd op veel plekken een betere dekking dan KPN behalve in kleine dorpjes hier in Groningen laat T-Mobile het vaak afweten. Als je echt de beste dekking wil buiten de steden dan moet je Vodafone hebben hier in het noorden die hebben echt een overkill aan masten.

Is het nu mogelijk om met B32 er bij op 5CA de 700mbps aan te tikken? 4CA deed al op sommige plekken ruim 600mbps.

1 like

Grappig, ik heb vol uitzicht op één van die masten vanuit m’n kantoor op het Raadhuisplein.

Ik kan zo te zien geen afbeeldingen uploaden, vreemd, maargoed: https://imgshare.io/images/2020/10/23/mast-haren.jpg

En bij de Beatrixoord is inderdaad ook nog deze opstelling te vinden. :slight_smile: KPN heeft hier inderdaad nog wat te doen. Vodafone heeft op deze plek zoals je al door had veel meer oempf in Haren. 4G in Haren is opzich redelijk te doen. Maar in de winkels in Haren knal je direct terug naar 3G2100 (logisch).

Het gekke is dat ik op het kantoor vaak terug ga naar 3G900, die niet vanaf het Raadhuisplein komt, maar volgens mij bij de A28 vandaan.

Ook bij Kornhorn hangt er nog een 3G2100 mast in de hoogspanningsmast tegen Doezum aan. 4G is daar ook redelijk, maar in Kornhorn zelf knal je in een woning/gebouw ook weer terug naar 3G, wat daar merkbaar langzaam is, iedereen hangt op die 3G mast. Overigens, met alle providers is het bereik daar niet al te best; dat KPN daar dus nog werkbaar 3G heeft is dan wel weer fijn.

Hnm

Dit is de mast aan het Raadhuisplein waar ook een Vodafone installatie staat:

Ik ben vaak bij een vriend in Haren die in de wijk naast het Zernike college woont en das een nieuwbouw wijk op de begane grond is dekking zeer slecht, T-Mobile klapt meestal naar 2G terug. Vodafone heeft qua 4G dekking weer het beste bereik (van de mast bij sportpark esserberg). KPN heeft daar ook slecht 4G maar wel volle bak 3G van Beatrixoord.

1 like

https://www.destentor.nl/reggestreek/hoge-hexel-snel-geen-witte-vlek-meer-eindelijk-fatsoenlijk-bellen-met-mobieltje~aa3ab616/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

1 like