5G Standalone start?

Bekijk mijn resultaat van de Speedtest! Hoe snel is jouw internetverbinding? Speedtest by Ookla - The Global Broadband Speed Test

Uiteindelijk 1254 gehaald :smile:

1 like

Heeft er iemand hier een link naar een kaart voor de 5G Standalone beschikbaarheid in Duitsland (Vodafone, Telekom of O2 ) ? Ik weet niet of dit bestaat. Minstens 45% van de Duitse bevolking zou al 5G SA hebben (Vodafone DE).

VF-D biedt waarschijnlijk enkel 5GSA aan op de opstelpunten waar het 5GN78 actief heeft… (5GNR op 3.4-3.8MHz) In principe kan 5GSA natuurlijk ook aangeboden worden op bijvoorbeeld 5GNR op 700MHz of een 5GNR carrier op 1800/2100MHz (al dan niet in DSS mode, waarbij de bandbreedte ook gedeeld wordt met 4G). Maar DSS icm 5GSA dat voegt weinig toe, zonder 5GN78, sterker nog, in 5GSA heb je enkel 5G en kan je enkel van 5GNR carrier(s) gebruik maken… En als de het opstelpunt enkel 5GNR carrier op 700MHz of een DSS op 2100MHz heeft (en geen N78), dan valt je qua capaciteit en netwerk bandbreedte/snelheid terug naar “het tijdsperk van 4G introductie met enkel 4G800 of 4G1800MHz”. (want je kan dus enkel gebruik maken van 5G700 en/of 5G2100, en kan je dus niet gebruik maken van alle 4G carriers, en deze carriers aggregeren tot een dikke data-pijp…

Dus de dekkingkaart van 5GSA, is hoogstwaarschijnlijk gelijk aan de dekkingskaart van 5G3500MHz.

Het afgelopen jaar verbleef ik veel in Duitsland, maar 5G !? Weinig gezien op mijn telefoon. Vaak val ik zelfs terug naar Edge, dat is 2,5G ! Dus ik weet niet hoe ze het hebben ingericht daar, maar ik weet al 25 jaar dat Duitsland ver achterloopt met mobiel. En dat hoor ik ook om mij heen.
Wellicht dat het in de grote steden beter is, en daar wonen ook de meeste mensen, maar daarbuiten is het niet om te juichen.

2 likes

Jeffrey heeft getweet/X-t over een ander type antenne/blade AAU voor KPN, Kun je daar nog wat meer over zeggen @jeffrey ? Volgnes Huawei zouden deze antennes meer mogelijkheden per behuizing moeten bieden, vooral op sites waar je beperkte ruimte hebt en het met een antenne moet doen per sector.

Jazeker! Zie hier twee foto’s:

De exacte configuratie is onbekend omdat het een daklocatie is. Maar ik heb wel een aantal vermoedens. Dit betreft de volgende site in Zwolle: Informatie over alle Nederlandse mobiele netwerken | Antennekaart.nl. Je kent onze classificatie van de KPN sites in type 1, 2 en 3. (low, mid, high capacity). Tot op de dag van vandaag worden er nog steeds nieuwe type 2 sites gebouwd met dezelfde layout zoals we ze kennen sinds het begin. Deze site was altijd een type 2 site. Ik vermoed dat we hier een upgrade van type 2 naar type 3 zien. Voorheen hadden die sites een AAU5973e (actief 8T8R voor 1800MHz), en daarnaast twee RRU5904 per sector zodat 2100MHz ook 4x4 is. In de bovenstaande foto’s zijn de dikke stekkers MQ4 connectoren waar 4 coax lijnen per stuk door lopen. Je kunt dus al 4x4 mimo doen met 1 zo’n stekker. Vooraan zitten twee dunne ‘gewone’ coax aansluitingen, dat zijn calibratiepoorten voor 8T8R. Eentje daarvan is aangesloten. Ik vermoed dus dat daarop een 8T8R 1800+2100MHz RRU is aangesloten (deze bestaat sinds een paar jaar bij Huawei). Dat zijn dus 2 van die dikke MQ4 stekkers en een enkele coax lijn voor calibratie. Vervolgens heb je 1 zo’n dikke MQ4 voor 4x4 2600MHz FDD en 1 voor 4x0 1400MHz. Het lage spectrum is met 4 normale coax jumpers aangesloten.

De antenne achterop is zeer waarschijnlijk een 64x64 AAU voor 3500MHz, maar het exacte type is onbekend. Hiermee is de RF configuratie eigenlijk exact hetzelfde aan alle andere bestaande type 3 sites. 8x8 1800, 8x8 2100, 4x4 2600F, 4x4 1400. Op die sites hangt er een losse AAU5646 naast voor 3500MHz. Ik vermoed dat de AAU5973e wordt uitgefaseerd bij Huawei en dat deze antenne nu de standaard is voor type 3 sites. Upgrades van type 2 naar 3 zijn zeldzaam, misschien gaan we die nu iets meer zien.

1 like

Bedankt voor je uitleg. Je zou kunnen zeggen dat ze bijna hetzelfde nu bereiken met minder windlast! Had de oude type 3 site wel B38?
Vraagje: zijn er beperkingen in het gebruik van een 1800+2100 RRU bij het gebruik van 4G op de ene, en 5G op de andere band? Of is het stiekum een dubbele RRU? Dit in verband met de beweging naar 5G die recent is opgetreden in band 1. Ben je dan misschien een deel van de MIMO kwijt?
Nog een puntje: deze antennes ondersteunen dus geen 2600 TDD. Er zit momenteel nog flink wat capaciteit daar, meer dan 2400 sites. Plus nog wat overgebleven sites met Massive Mimo met een los paneel.

5G2100 in Amersfoort van KPN. Nog wel NSA

Het lijkt erop dat bijna alle KPN sites in de buurt van Utrecht wel 5G 2100 heeft

Dit was voorheen een type 2 site met een 8T8R RRU voor 2600MHz TDD (b38). Die is nu verdwenen inderdaad. Mijn verwachting is dat de band helemaal gaat verdwijnen. De indeling ervan is in Nederland anders dan in de rest van Europa, en je hebt eigenlijk extra filters nodig om op b7 geen last van je upload te krijgen naast b38. Die zijn duur en maken alles ingewikkelder. Deze antennes ondersteunen wel b38, maar dan moet je een set poorten ervoor opofferen. De achterkant van de antenne is transparant voor RF van bepaalde frequenties, daardoor kun je in principe elk type AAU achter de antenne monteren. Hier hangt dus een AAU voor 3500MHz (onbekend welk type). Het zou volgens mij (weet ik niet zeker) ook mogelijk moeten zijn een tweede AAU te monteren voor 2600MHz. Maar met de eerder genoemde restricties is dat zonde van de investeringen. De vergunningen voor die band lopen nog maar tot 2030, dan zal er een veiling zijn voor de hele 2600MHz band (ook het FDD stuk).

Er zijn eigenlijk helemaal geen beperkingen voor het gebruik van twee verschillende technieken in dezelfde RRU. Ze hebben nu dus 4x4 mimo op 4G1800 en 4x4 mimo op 5G2100. Er komt zo een KPN update aan op de kaart, dan gaan we zien waar het allemaal live is!

Hier in Nijmegen ondertussen ook!

Hoe is de snelheid bij jullie?
Ik was enkele weken geleden naar Zuid-Limburg afgereisd om deze NR2100 uit te proberen, haalde toen ~500 max.
Nu hier in de buurt uitgeprobeerd op zo’n 5 sites, maar haalde eigenlijk maar hooguit 300, vergelijkbaar zonder NR2100. Ping wel heel laag, vaak rond de 17ms, maar ook een keer 12ms.
Overigens hier in de buurt met Odido op 2 sites 800+, haalde zelfs in een geval 169mbps upload. Wel op 4G, 5G lijkt de uploadsnelheid gecapped op 135.

Toevallig vanmiddag nog speedtestje gedaan op een fatsoenlijke locatie en toen haalde ik 650 Mbps. Maar bedenk je dat dit van veel voorwaarden afhankelijk is. Van hoe je in de beam van de antenne staat, via drukte op de site tot de verbinding met een Speedtest server.

@jeffrey Klopt het dat niet alle wijzigingen zichtbaar zijn als ik 27 mei selecteer? Gezien het grote aantal zou ik dat overigens wel snappen.

Vanaf mijn woonkamer gemeten, afstand van zo’n 550 meter tot de site met diverse gebouwen er tussen, wel in de stad dus sowieso drukbezette site:

Download lag hiervoor rond de 220Mbps op mijn locatie en upload 5 á 10Mbps. Op upload dus een aanzienlijke verbetering merkbaar. In gebruik merk ik overigens geen verschil maar dit soort snelheden op een mobiele telefoon vind ik sowieso belachelijk in het huidige tijdperk. Snap dat we het kunnen halen maar nodig is het absoluut niet.

Nodig is het zeker niet, interessant is het natuurlijk wel.

Hier overigens wel idd dat op langere afstanden verder van de site af dat het wel meer duidelijk wordt. Woon zelf zon 1,5km van een KPN site af, haal rond 200 nu met NR2100 ipv rond de 100-110 zonder NR2100. Maar hij stuurt hem wel weer snel op NR700 hier, waardoor je niks meer van dat verschil merkt.

1 like

Odido heeft tegenwoordig verschillende ‘Unlimited’ abonnementen, met verschillende snelheden. Wellicht dat daar het verschil zit? Ik weet niet hoe ze het doen met de al bestaande unlimited abonnementen.

In mijn geval een bestaand Unlimited T-Mo abo. Officieel limiet is 750, maar is redelijk makkelijk overheen te gaan.
Limiet is bij KPN bij Super Unlimited 600 in iedergeval vaster.

Straks wanneer n78 3500MHz uitgerold zullen we zien hoe vast de limieten bij Odido zijn. Met n78 kan je heel makkelijk over de 1000 gaan zie ik in het buitenland.

1 like

Moet de uplink dat ook wel aan kunnen en moet de site ook wel dusdanig geconfigureerd zijn om dat toe te staan.

Veel Odido sites moeten het nog doen met een oude 300Mbps Ericsson Minilink of een 1Gbps Huawei link. Er wordt wel steeds vaker een super dualband geplaatst die hogere snelheden kan maar het is niet de 10Gbps die ze nu op glasvezel binnen krijgen. Ben ook serieus wel benieuwd naar hoe het gaat lopen in de toekomst. Odido werkt wel hard om oude linken te vervangen maar het is natuurlijk nooit zo goed als een directe glasvezellijn.

In het kader van vernieuwing op 5G vandaag ook een mooie gezien: KPN werkt aan een slimme lantaarnpaal met daarin een laadpaal voor auto’s ingebouwd maar ook de infrastructuur voor small cell met mmWave:


In Rotterdam gaan ze pilotten maar ik weet niet of de small cell daar dan ook al aan bevestigd gaat worden. Deze set staat in de Innovation Playground in de Loft op de RDM Werf.

1 like

Het enige wat de band beter bruikbaar zou maken momenteel is als Odido en KPN een ruil uitvoeren. Odido de 210 MHz van KPN B7, waardoor ze ook een extra blok van 25 MHz kunnen inzetten wat nu los hangt, dus eigenlijk 2*15 erbij. KPN dan 40 MHz B38. Maar dat is theorie.
De overheid zou kunnen overwegen om N7 en N38 te vervangen door N90, daarmee wordt (max) 2496 t/m 2690 MHz TDD bij een volgende veiling.
Over zonde van de investering: het lijkt me dat KPN vrij laat achter de beperkingen van B38 is gekomen met de plaatsing en latere verwijdering van de meeste Massive Mimo B38 installaties. Mogelijk was er een noodzaak in verband met capaciteit.
Interessante tijden, de overgang op 5G komt nu echt op gang,

Update: KPN heeft een update geleverd en we zien nu een veel groter deel van het land met N1. We weten inmiddels dat ze al verder zijn.
P.S. de italic komt niet van mij.

Het lijkt erop dat Odido alle 3500mhz sites heeft ingeschakeld.
Zou dit niet pas na 1 augustus gedaan worden?
afbeelding

Ze hebben deze er een paar maanden geleden al ingezet, maar nu vermoedelijk uit een andere interne bron omdat alles weer is bijgewerkt. Dit is gewoon indicatief waar het hangt en waar het aan kan. Vodafone heeft er ook een aantal in staan