5G Standalone start?

Gisteren zag ik ook een oplossing van Odido met waarschijnlijk de 3500 MHz antenna aan de achterkant van de multiband antenne.

Zal wel vaker voorkomen, maar dit was nieuw voor mij. Ik ken bij Odido alleen de situaties waarbij de 3500 MHz naast de bestaand antenne wordt geplaatst.

Dit ziet er ook uit als een nieuwe antenne. Terwijl de antennes op deze site pas in mei 2023 zijn vernieuwd (voor die tijd had deze site geen B20 en N28). Vermoedelijk zal het iets met gewicht of windlast te maken hebben.

Ja klopt, dit is de AIR6418, zie je in mastlocaties bijna overal hangen. Er is ook een kleinere versie van, de AIR3218 in een 2.0m, 1.7m en 1.5m variant. Een aantal daarvan zie je in het artikel over de start van het Ericsson project: De T-Mobile Ericsson ombouw is begonnen! | Antennekaart.nl.

Meestal heeft op daklocaties de voorkeur om een wat grotere site te bouwen met een headframe en een grote passieve antenne voor het FDD spectrum, en dan idd een losse AIR6419. Maar dat is niet overal mogelijk, dan kiezen ze hiervoor.

Ah, interessant! Ik ben niet zo bekend met mastlocaties van Odido, omdat ze hier in de regio toch in het algemeen kiezen voor gebouwen. Zelfs als KPN of Vodafone in de buurt op een (al dan niet gedeelde) mast staan, staat Odido vaak op een gebouw in de buurt.

En masten langs de snelweg, daar let ik niet zo op. Dan doe ik meestal iets anders :see_no_evil:.

Wel benieuwd waarom op dit gebouw gekozen is voor deze constructie. Helemaal opvallend omdat vorig jaar dus nog compleet nieuwe multiband antennes zijn geplaatst om band 20 en 28 toe te voegen. Je zou verwachten dat die ook wel in het plaatje passen om uit te breiden met het volledige FDD spectrum.

Zal dan toch wel de windlast zijn en/of de draagkracht van het dak. Dat kan ook verklaren waarom er met de update vorig jaar niet direct 32 en 7 is toegevoegd en tevens waarom KPN op een naastgelegen de lichtste setup gebruikt terwijl het best een flinke wijk is.

Het komt nu wel heel dichtbij. Vodafone, Odido en KPN hebben frequentieruimte bemachtigd. Allemaal 100 MHz en in de volgorde zoals hierboven.

Dus Vodafone 3450-3550, Odido 3550-3650, KPN 3650-3750.

Spannend. Wanneer gaat het echt aan?

Bron: https://open.overheid.nl/documenten/6733d919-3a39-4416-8fc7-52a9e12d7ba7/file

2 likes

‘Door de winnaars is gezamenlijk € 174.427.204,- betaald. Dat is dus € 4.447.204,- boven de vooraf bepaalde reserveprijs van € 169.980.000,-’
Hoe moet ik dit lezen? Alle 3 de grote spelers hebben 100MHz bemachtigd. Dat staat vast. En dat voor ‘slechts’ 4,4 miljoen euro (in totaal) meer dan de ‘vanafprijs’ die door de overheid werd gesteld? Als dat zo is, dan hebben de providers het best goed gedaan. Wellicht de ene iets beter dan de andere. Of moet ik dit anders interpreteren?

Bij zo’n veiling weten de bieders wat de overheid verwacht. De bieders weten ook dat er 300 MHz beschikbaar is en ze per provider maximaal 120 MHz kunnen aanschaffen.

Dan is het logisch om die 169,98 miljoen door 3 te delen en er een beetje bij op te tellen voor je eerste keus. Iets minder voor de tweede keus en de som voor je derde keus. Zo gebeurt het vaak bij dit soort veilingen.

1 like

Er gaat nog wel wat vanaf voor de benodigde ruimte tussen de operators. Omdat er ook 50 MHz voor private netwerken boven- en onder de drie openbare netwerken zitten heb je kans dat ze alledrie 90 MHz netto kunnen inzetten.

Zal dan toch wel de windlast zijn en/of de draagkracht van het dak.

Mogelijk, het kan ook een eis van de landlord zijn die zo min mogelijk antennes wilt zien. Deze antennes zijn 80kg per stuk en een AIR6419+passief+headframe is niet heel veel zwaarder. Windbelasting is echter wel weer groter met een headframe en twee antennes dus dan heb je kans dat dat een van de oorzaken is. Odido neigt ook vaak naar het hergebruiken van antennes en aangezien op daklocaties vaak al een antenne op een headframe hangt die volledig spectrum (minus 3500) kan draaien is het goedkoper om er een AIR6419 naast te hangen dan om de gehele antenne te vervangen. Op roll-outs zie ik echter wel vaker deze constructie gebruikt worden maar ook niet altijd.

Voor mij als antennebouwer heeft een enkele actieve antenne met passief component de voorkeur boven zo’n headframe maar dat heeft vooral te maken met uitrichten van de antenne. De antennes moeten namelijk altijd haaks op het headframe staan waardoor het gehele headframe gedraaid moet worden, aanzienlijk moeilijker dan de constructie die hier toegepast wordt. Hier draai je wat bouten los en dan kan je vrijuit draaien zonder risico dat ie zakt of iets. Hier eenzelfde soort toepassing maar dan op een bevestiging aan de gevel van een site die ik drie weken terug gebouwd heb.


Hier is dan weer gekozen voor passieve antenne en actieve antenne om het gewicht wat aan de muur hangt te verkleinen. Anders was er een volledig andere soort constructie benodigd.

2 likes

Interessant. De landlord (sjiek woord) is hier de woningbouwstichting die ook andere antennes op daken heeft. Waaronder een Odido site met headframe en Huawei+AIR6419. Verderop had KPN in het verleden antennes boven elkaar hangen (800+900 onder en 1800+2100 boven). Wellicht dan toch windlast. Wel grappig hoe je soms zo ineens afwijkende locaties ziet.

Volgends dit nu.nl artikel zou KPN ook de 3.5ghz band ingeschakeld moeten hebben op de wat drukkere locaties: https://www.nu.nl/tweakers/6320221/odido-verhoogt-5g-snelheid-na-activeren-35-ghz-frequentie.html

Lijkt iets meer te zijn. KPN gebruikt iets meer dan 95 MHz (kijkende naar de centrumfrequentie). Odido heb ik nog niet gecheckt, maar zal dan vergelijkbaar zijn. Identificeren wel allebei als 100 MHz bandbreedte.

In België hebben de operators slechts 250 kHz guard boven en onder. Dat is wel opvallend minder.

Gewoon de volle 100 MHz:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/79531460#79531460

Een klein stukje guardband zit er altijd bij. Zelfs als je zelf alle frequentie ruimte zou hebben.
Omdat de maximale carrier 100 MHz is.

Edit:
Odido screenshots hier ook geplaatst:

3400 - 3800 MHz Odido Downstream N78:

3400 - 3800 MHz Odido Upstream N78:

3550 - 3650 MHz Odido Downstream N78:

3550 - 3650 MHz Odido Upstream N78:

Ah mooi, dat is keihard bewijs :wink:.

Ben benieuwd naar KPN (en Vodafone) op de spectrum analyzer.

Want bij KPN lijkt de middenfrequentie te suggeren dat ze 94,56 MHz gebruiken. Benieuwd of deze net off is, of dat ze een beetje boven hun ruimte zitten. Maar ook dat lijkt me sterk.

3400 - 3800 MHz KPN Downstream N78:

3400 - 3800 MHz KPN Upstream N78:

3650 - 3750 MHz KPN Downstream N78:

3650 - 3750 MHz KPN Upstream N78:

3550 - 3750 MHz Odido en KPN Downstream N78:

3540 - 3760 MHz Odido en KPN Downstream N78:

3540 - 3760 MHz Odido en KPN Upstream N78:

Vodafone heeft geen N78 sites in Zaandam en volgens mij nog niets live ook.
Dat wordt ooit met een laptop naar een site toe, maar ik verwacht gewoon hetzelfde als Odido en KPN.
Zeker zoals Odido, want ook Ericsson.

2 likes

Dank! Hoe stel je je apparatuur in om up- of downstream te selecteren?

Dit is een realtime spectrum weergave.
Als een speedtest bezig is met een download, dan maak je een screenshot en sla je deze op.
Dan doe je weer een speedtest en tijdens de upload maak je weer een screenshot.

Onder ‘3400 - 3800 MHz KPN Upstream N78:’ zie je onderin de downstream en boven in de upstream.

2 likes

Ah check je beïnvloed zelf de meetomstandigheden :slight_smile: Bedankt.

Hoi, ik ben nieuw op dit forum en weet niet of dit de juiste plek is om een vraag te stellen. Ik heb Odido unlimited 5g 600Mbps op de Poco X5 5g.

De ondersteunde banden zijn n1/3/5/7/8/20/28/38/40/41/77/78

Ik heb echter zeer slecht bereik ( 3Mbps in de tuin ) en zocht via deze site waar de antenne in de buurt kan zijn, maar ik zie dat er een storing op de site is ( geen providers ) ?

Anyway, ik zie dat jullie veel verstand van deze 5G / mobiel internet hebben en mijn vraag is of iemand mij een betaalbare signaal boos set kan aanraden?

Ik hoef geen hightech dure set, en ben al tevreden als ik genoeg bereik heb om tv en netflix te kijken.

Hoor het graag :slight_smile:

Wat is je locatie? Dan kunnen wij even meekijken.

Ik ben net als Sam benieuwd naar je locatie (ongeveer kan ook) zodat we kunnen zien wat de omliggende sites zijn en hoe ver die van je zijn verwijderd. Ook ben ik benieuwd wat Odido zelf noemt als dekking op die locatie.

Je vraagt specifiek om een signal booster, maar als het signaal buiten al onvoldoende is, dan gaat een signaalversterker weinig helpen. Tuurlijk, een actieve antenne kan iets helpen. Maar crap in is crap out.

1 like