5G Standalone start?

Wanneer zou het eerste 5G Standalone netwerk starten in de Benelux en bij welke provider?
Hier in België komt de 3500MHz band meer en meer in gebruik bij de 3 bestaande providers.
De 700Mhz band is hier nog maar beperkt in gebruik, de 1400Mhz band heb ik nog nergens opgemerkt.
Het is wel nog vrij onstabiel, zelfs dicht bij de 5G-mast heb je dikwijls geen 5G connectie maar komt er bij Netmonster “5G disconnected” op. Mijn hoogst gemeten snelheid bij Proximus is 978 Mbps (band n78, 100 MHz BW)

5G Standalone belooft ook betere ping of latency…
Wat is je laagste ping / latency gemeten ooit? En wat waren de condities? Dicht bij mast of heel goed weer enz… dit natuurlijk nu bij Non standalone. Interessant, zodat we straks goed kunnen vergelijken met wat het verschil zal zijn bij Standalone…

KPN heeft recent aangekondigd dat de 1e testen succesvol zijn afgerond. In 2024 vind de landelijke uitrol plaats, heel toevallig na de 3.500 MHz veiling :wink:
T-mobile NL zal niet achterblijven, Vodafone duurt meestal iets langer.

Mijn verwachting is dat het juist KPN is die achter zal blijven met de uitrol. Ze testen nu in Breda met de AAU5636w. Die doet alleen de onderste 200MHz van de n78 band. Het risico om nu alvast grootschalig die antenne op te gaan hangen is te groot. Ik ben niet bekend genoeg met het aanbod van Huawei, en weet dus niet of ze een alternatief hebben die wel de hele band doen.

T-Mobile heeft nu al zo’n 650 Ericsson sites met antennes voor n78 en ik heb ook al de eerste Vodafone sites gezien waar een n78 antenne hangt. Hoog tijd voor even een update op de site.

5 likes

KPN heeft ook een rare keuze gemaakt om overal die B38 modules op te hangen. Nu moeten die nog overal gewisseld worden voor n78 antennes.

Wel gek dat een bedrijf als Huawei kennelijk geen geschikte apparatuur heeft. Klinkt alsof KPN vol voor het blokje 3500-3600 moet gaan en ze anders niets kunnen. Zo ga je als KPN heel vlot van “de beste provider ter wereld” naar “het lachtertje van Nederland”. Jammer als je het nu zo goed voor elkaar hebt, maar blijkt dat goedkoop toch duurkoop kan zijn.

Laagste gemeten ping is 14, meestal is dit wel +20.
Ondertussen zijn er in België meer en meer sites met 3500>2100>700 5G NSA, vooral aan de kust en in Groot-Antwerpen. Proximus en Telenet/Base zijn de voorlopers hier, Orange lijkt wat achter te lopen.

Onder die N38 antennes past wel een N78 exemplaar. Je vraagt je alleen af wanneer N38 nu eens nuttig ingezet gaat worden. Maar dat geldt ook voor T-Mobile.

Fair enough, maar blijft wel staan dat ze mogelijk moeten overbetalen om het überhaupt met apparatuur van de huidige leverancier in te schakelen. Als ze daar misgrijpen, kun je wachten of orders gaan plaatsen bij een ander. Komt toch wat klungelig over.

Misschien speelt de discussie over het gebruik van Huawei spullen op de achtergrond mee. Als dat zo is zul je toch ook moeten gaan beslissen, want als de veiling eindelijk gaat lopen wil je wel aan de slag kunnen.

Ja, daarom zeg ik ook: het komt knullig over. Misschien hebben ze al lang een ander opgelijnd voor n78 panelen. Ericsson wordt bijvoorbeeld partner voor het core netwerk. Dat Huawei die antennes niet heeft, zal wel komen doordat Europese klanten afhaken?

Overigens wordt B38 tegenwoordig wel in de CA mix gebruikt. Ook met 5G NSA al gezien. Wel niet overal, maar op een drukkere plek zelfs als hoofdband voor 4G.

Bij welke provider in Nederland heb je dit gezien?

KPN, aantal weken geleden alweer hoor, daarna nog een aantal keer. Geen idee of het normale deployment is of een test. Met Galaxy S23.

Heel recente ontwikkeling die we (@Jarod) hebben ontdekt, KPN is op de type 3 (hoge capaciteit) sites (die dus massive mimo 2600TDD hebben/hadden) de b38 massive mimo antenne aan het vervangen door een n78 64x64 antenne. We hadden een aantal strategische scenario’s bedacht, maar deze hadden we niet echt aan zien komen. Je ziet in de laatste KPN updates ook hier en daar al wat b38 verdwijnen. Dat zijn dus sites die een n78 antenne hebben hangen.

De vraag is dan wel wat ze op de type 2 (medium capacity) sites gaan doen. Daar is 2600TDD nu 8T8R. We hebben nog niet gezien dat op zo’n site b38 is weggehaald/uitgezet, dus we kunnen alleen speculeren over de strategie. 8T8R n78? b38 in stand houden en geen n78? 8T8R n78+b38 met een combiner? Losse 64x64 of 32x32 n78 antenne erbij? Wordt dus vervolgd! Informatie over alle Nederlandse mobiele netwerken | Antennekaart.nl

Welke leverancier levert die KPN N78 antennes? Inderdaad niet aan zien komen. Is N38 niet interessant als je potentieel over (bijna) 100 MHz aan ruimte kunt gaan beschikken? En waarom haal je de antennes weg als je er geen last van hebt, behalve mogelijk windlast? Plaatsen op kleinere sites waar je voorlopig geen N78 ophangt? Enzovoorts. Vragen en nog meer vragen :slight_smile:

Het is gewoon Huawei spul. De AAU5636w, dezelfde die ze ook op die drie testlocaties in Breda gebruikten. Interessant is dat deze maar de onderste helft van de 3500MHz band ondersteunt. Dus ze gokken erop dat ze dit blok krijgen. Bij de veiling kun je een voorkeursbod doen op een bepaald blok spectrum. T-Mobile en Vodafone kunnen met Ericsson de hele band ondersteunen, dus voor hun maakt het niet veel uit.

KPN is ook gek op standaardisatie, dus het feit dat we nu zien dat een aantal high capacity sites n78 krijgen betekent dat ze het allemaal gaan krijgen. Maar van de rest weten we helaas dus nog niks

KPN moet dus meer gaan bieden om dat bepaalde blok te krijgen :wink:

Huawei heeft deze ook:
AAU5636w (3500-3700 MHz)

Misschien kunnen ze de hele band wel met een firmware update.
Ze kunnen alleen 200 MHz IBW/OBW. Dus of 3400-3600 MHz of 3600-3800 MHz.

Odido (ex T-mobile) zou mogelijk met 5G SA beginnen zonder de 3500 Mhz band. Iemand hier meer informatie over?

Hoe kom je aan deze informatie? Ik heb daar namelijk mijn sterke twijfels bij. Op Tweakers stond inderdaad zoiets, maar dat was een eigen aanname van Tweakers waar ik het niet mee eens ben. De hoge snelheden die T-Mobile nu aan wil bieden zijn perfect mogelijk met 4G of NSA 5G. Als ze standalone 5G gaan inzetten moeten ze ook veel meer spectrum omzetten naar 5G. Daar hebben we nog geen enkele aanwijzing voor.

1 like

Het was inderdaad op Tweakers.