5G Standalone start?

Ik heb hier de link van het artikel op Tweakers waar staat dat Odido (T-Mobile) 5g SA aan zal bieden: T-Mobile wijzigt naam in Odido en introduceert mobiel 1Gbit/s-abonnement - IT Pro - Nieuws - Tweakers

1 like

Ik lees dat eigenlijk meer als een aanname, omdat er ook staat “het lijkt om standalone 5G te gaan”. Dat artikel van KPN spreekt ook over ‘volgend jaar’, dat is dus na de frequentieveiling voor 3500MHz. T-Mobile kan het nu al aanbieden omdat ze door de Ericsson ombouw overal heel veel capaciteit hebben hangen.

1 like

Dus betekent dat T-Mobile (Odido) nu al 5G op de 3500Mhz band kan aanbieden?

Ah ik was misschien wat onduidelijk. Met “T-Mobile kan het nu al aanbieden omdat ze door de Ericsson ombouw overal heel veel capaciteit hebben hangen” bedoelde ik vooral dat ze nu 1Gbps kunnen aanbieden door die Ericsson ombouw en daarmee capaciteitvergroting. Daarnaast is het ook waar dat T-Mobile nu in theorie al 3500MHz kan aanbieden. Vrijwel alle 1200 Ericsson sites (van de 5000 totaal, 3800 nog op Huawei) hebben antennes voor 3500MHz die na de veiling kunnen worden aangezet. KPN is inmiddels ook aan het uitrollen, maar die gaan veel minder snel, daar hangen ze alleen nog maar op een deel van de hoge capaciteit sites, de sites waar massive mimo 2600MHz hing (hing, want die antennes zijn nu weg).

Met het aanbieden van standalone 5G mis je de mogelijkheid om ENDC (4G+5G) te doen. In de 5G specificatie is het wel mogelijk om met een primaire 5G verbinding een secundaire 4G verbinding te koppelen (dus net andersom hoe we het nu hebben), maar er zijn vrijwel geen telefoons die dat implementeren. Dat betekent dus dat met de inzet van standalone 5G er alleen 10MHz 700MHz spectrum is. Dat levert je iets meer dan 100Mbps op. Dus je moet extra spectrum toevoegen om daarop acceptabele snelheden te kunnen leveren. 3500MHz is een makkelijke keuze, dan kun je het huidige 4G spectrum behouden (en/of eventueel later alsnog om naar 5G). Maar een andere optie is DSS op al het bestaande spectrum om 4G en 5G tegelijk aan te kunnen bieden. Dat kost je alleen wel wat capaciteit door de overhead die DSS heeft.

Het persartikel van de snelheidsverhoging ergens volgend jaar na de inzet van standalone 5G doelt dus echt op na de veiling. T-Mobile kan op het huidige 4G spectrum al gigabit halen omdat ze ruim 20MHz spectrum meer hebben dan KPN heeft. Om de bovenstaande redenen geeft standalone 5G hier dus geen enkel voordeel op dit moment door gebrek aan 3500MHz spectrum. Daarnaast verwacht ik niet dat T-Mobile al zo ver is met zijn 5G corenetwerk om dit aan te kunnen bieden. Ik pik hier en daar wat signalen op dat KPN daar al veel verder mee is.

4 likes

Wat opvalt is dat providers in België en Frankrijk ook met 5G op 3500MHz in de mast dat vaak als NSA aanbieden. Prima snelheden, maar vraag me wel af wat de reden zou zijn.

Edit: Ps @jeffrey, ik denk dat dit de kleur van Odido zou moeten zijn? Deze basiskleur komt in verschillende tinten terug op hun site.

image

Zijn er in België überhaupt al netwerken met standalone? Want om standalone 5G aan te bieden moet je 5G core ook klaar zijn, en dat is geen kleine klus

Wat betreft de kleur, ik pas hem aan (Edit: Kleurenrenderer gaat een beetje over zijn nek van die kleur, dus dat moet ik binnenkort even fixen. Tot die tijd de huidige kleur op de site)

Er zijn voor zover ik weet nog geen publieke 5G SA netwerken in België. Enkel testsites (bvb haven van Antwerpen) voor de industrie. De frequenties voor 5G die hier gebruikt worden zijn 700/2100/3500. Het lijkt wel zo dat in Europa dit maar traag op gang komt, enkel in Spanje, Duitsland en UK?

1 like

Deze blauwe kleur nu op de website is ook wel mooi hoor :wink:

1 like

Ach, niet over nagedacht dat de providers daar nog niet zover zijn qua core netwerk. Dat zal het zijn.

Snelheid met 5G NSA is overigens meer dan prima. Midden in Antwerpen trok ik laatst gewoon 500+ Mbps. Dat hoef je nu niet te verwachten in hartje Rotterdam.

Neeeeee!
Die is van J-Mobile! :sunglasses:

1 like

Het is inderdaad nog 5G NSA T-Mobile en Tele2 zijn nu Odido - Tweakers

Ik heb al wel een 5G SA site van KPN gezien op de kaart: Informatie over alle Nederlandse mobiele netwerken | Antennekaart.nl

Hoe zie je dat die 5G SA is?

Wat je daar ziet is een site met 3500MHz. Dat is een van de testlocaties van KPN. Dit wil zeker niet zeggen dat hier standalone (SA) 5G wordt gebruikt. 3500MHz kan ook net als de huidige 700MHz band in NSA mode worden gebruikt. En dat zal het hier ook worden. KPN heeft een aantal testlocaties in Breda waar 3500MHz live is, en waar iedereen ook mee kan verbinden. Dit is ook NSA. Je kunt aan de frequenties (of uberhaupt Antenneregister data) niet zien of het standalone of non-standalone is. Wanneer de providers hun 5G corenetwerken klaar hebben verwacht ik dat we beide technieken (NSA en SA) ook nog naast elkaar gaan zien. Het is meer een signalling ding dan echt een spectrum ding.

1 like

Voor wat het waard is: in de whitepaper over private 5G die KPN heeft laten maken door STL Partners (5G FOR ENTERPRISE: DRIVING DIGITAL TRANSFORMATION | APRIL 2023) lees ik: “Dutch mobile operators are expected to have migrated to 5G SA core end of 2023 / beginning of 2024.”

2 likes

Goede avond
Kijk eens op de app Celmapper .net .Ga naar de kaart selecteer proximus en 5G .
De kaart opent en je ziet aan de kust op de E40 tal van node 200xxxx, dat zijn volgens de kaart SA
tot heden heb ik het zelf ,nog niet tegengekomen

Bij de nieuwste KPN antenne register update hebben ze veel 4g banden uitgeschakeld in Breda. Deze sites werden gebruikt als testlocatie voor 3500Mhz. Wat is de reden dat ze al die 4G banden hebben uitgeschakeld? Informatie over alle Nederlandse mobiele netwerken | Antennekaart.nl

Gister nog in Breda geweest. Ik was alleen op KPN 3600Mhz 5G verbonden. Dus nog geen andere 5G banden (kans dat mijn telefoon niet alle 5G banden ondersteunt). Dit is nog niet stand alone 5G, dat zal later in augustus moeten worden uitgerold

Ik was in het centrum van Breda en had ook 5G NSA, wel op een 100 MHz carrier in band 78. Snelheid was maximaal 680 Mbps in nPerf, maar heel wisselend want op zaterdagmiddag in het centrum.

Binnen heb ik ook 5G op band 7 gezien. Dat is nieuw.

1 like

Wauw dus mogelijk daadwerkelijk 5G op b7? Zou je nog eens kunnen proberen om daar een screenshot van te krijgen? Niet dat ik je niet geloof, maar ik ben te nieuwsgierig :wink:

Ik heb via-via gehoord dat ondanks dat de signalling 100MHz aangeeft de daadwerkelijke n78 carrier maar 40MHz breed is. Dat is waarschijnlijk hoe groot de testvergunning van KPN is. Wat ze hier testen gaan we ongetwijfeld in het hele land zien, en daarbij is n7 geen gekke ontwikkeling. Maar het zou misschien logischer zijn dat ze een FDD band kiezen die op alle sites aanwezig is, wat met 2600MHz niet zo is. Zouden ze dan ook n75 (1400MHz) in 5GCA doen? Niet ondenkbaar want we hebben op een Galaxy S23 bij KPN al n28+n78 gezien in 5GCA.

1 like