5G Standalone start?

Ik ga mijn best doen voor het screenshot, ik heb KPN op een iPhone en de 5G status daarvan is nogal finicky. Als je dan eenmaal de status hebt (duurt soms lang) kan die ook ineens binnen enkele seconden overgaan op een andere frequentie. Dat is wat vanmiddag gebeurde. Ik dacht het gescreenshot te hebben, maar toen was het alweer N78.

Kan me voorstellen dat nu voor de test wat banden worden gebruikt die minder impact hebben, maar B7 en B32 zijn op die locaties wel uitgeschakeld voor 4G volgens het antenneregister.

Base In België heeft op nieuwe sites de banden 1,3 en 32 ook opgenomen als 5G carriers (in de praktijk draaien die nu 4G maar het geeft aan waar zij naartoe gaan). Ik stel me zo voor dat KPN bijvoorbeeld N1 en N75 gaan toepassen naast N28? Time will tell.

De bandbreedte kan ik me voorstellen, want de snelheid was hoog maar tijdens een grote speedtest heel wiebelig. Terwijl ik in België met Base rond of zelfs over de 800 getrokken heb in Antwerpen.

De eerste paar 3500 5G Vodafone sites zijn nu ook op de antennekaart te zien sinds de laatste update van gister.

In Baarle-Nassau haalde ik 384 Mbps. Voor Vodafone begrippen best snel.

1 like

Laatst was ik weer in Breda, gek genoeg was ik alleen verboden met 700mhz 5G, is KPN misschien gestopt met de 3500 test in Breda?

Het is niet overal in Breda, alleen centrum en een paar delen van woonwijken. Kan me ook voorstellen dat je een goede ontvangst nodig hebt?

Maar misschien zijn ze recent gestopt.

Ik stond recht tegenover het Stadskantoor in Breda, eind december had ik hier nog (met mijn Galaxy A53) nog wel gewoon 3500mhz. Het kan ook zijn dat het ligt aan mijn huidige telefoon (de Galaxy A54 5G)

Gisteren in Breda (randje centrum weliswaar) toch N78 gezien. Lijkt niet uitgeschakeld te zijn, maar misschien op enkele sites?

In Zuid-Limburg hebben vrijwel alle sites van KPN nu ook 5G op n1 actief.

Interessante ontwikkeling. Ben benieuwd wat Odido gaat doen. Misschien dat zij ook band 1 gaan toevoegen aan 5G.

Doet KPN net als Vodafone aan DSS?

Nee, geen DSS. Op de 4G kaart zie je dat b1 is verdwenen. 2100MHz is daar nu dus 5G-only

1 like

Ook in het Westland (omgeving Naaldwijk) is 4G2100 uitgezet, maar is 5G2100 nog niet zichtbaar in het antenneregister. Ik ben er zelf niet op korte termijn om te controleren of 5G2100 daar ook al aan staat

In regio Breda wel nog steeds 4G op B1. Lijkt dat KPN in verschillende regio’s anders test om te kijken wat het plan van aanpak wordt als ze echt met 5G SA gaan starten.

In Breda staat N78 al aan, in Limburg nu N1. Misschien dat ze in het Westland kijken wat dan weer het effect van B1 verwijderen betekent zonder alternatief?

Overigens lijkt een N28 (lange afstand), N1 (middellange afstand) en N78 (korte afstand) wel een logische verdeling. Leuke tijden komen eraan.

N78 is volgens mij nog dat ze het mochten testen op kleine schaal. KPN had inderdaad in Breda outdoor getest. Van Odido kan ik mij herinneren dat ze N78 indoor aan het testen waren (op hoofdkantoor volgens mij).

1 augustus duurt niet heel lang meer, ben benieuwd naar de snelheden dan. Hoop voor mijzelf dat Odido het maximale in de veiling kan pakken.

Ja, klopt: N78 daar is een test, maar zo zie ik N1 in Limburg ook. Ben heel benieuwd hoe KPN het gaat doen.

Wat ik me nu ook bedenk: KPN heeft 3 typen sites: Lage, middel en hoge capaciteit. KPN plaatst alleen N78-antennes op sites met hoge capaciteit. Laag en mid zullen het dus waarschijnlijk gaan doen met N28/N1.

Ben ook benieuwd of er toekomst is voor N38 bij middelhoge capaciteit sites, om het gemis van N78 op te vangen.

KPN plaatst ook N78 op middel (type 2) en lage sites. In de vorm van 8x8 MIMO via de clusterpoorten. Ze zijn nu voornamelijk n78 aan het bijplaatsen op lage sites (type1).

Heb toevallig vandaag ook het artikel van Jeffrey gelezen. Was ik volledig aan voorbij gegaan.

Op dit moment zie ik rondom Breda nog geen veranderingen voor wat B38 betreft op type 2 sites. Dus daar is nog wel wat te doen. Blijft hoe dan ook interessant.

Terug op dezelfde locatie met een s24 ultra getest. Nu meet ik tot 1140. Normaal zou die gecapt zijn tot 1 gbps maar blijkbaar niet :slight_smile: Dat is met zicht op de zendmast. Binnen haal ik vlot 700.

Screenshot? Link naar speedtest? :slight_smile:

Bekijk mijn resultaat van de Speedtest! Hoe snel is jouw internetverbinding? Speedtest by Ookla - The Global Broadband Speed Test

2 likes

conformiteitsattest-00116401.pdf (7,9 MB)

Dit is de zendantenne.