Ombouw Odido Ericsson

Het is me opgevallen dat het vermogen van nieuwe Ericsson antenne sites van de Provider Odido een lager vermogen hebben, namelijk 22dBW watt in plaats van 33dWB watt.
Heeft dit invloed op het bereik? en wat is de reden hiervan?

Ik vermoed dat dit te maken heeft met de doormelding naar Antenneregister, en eventuele interne verschillen. Ik denk niet dat het daadwerkelijk een lager vermogen is. Het zou kunnen dat de 22dBW het vermogen van de zenders zelf is, zonder daarbij de gain van de antenne opgeteld.

1 like

Ik heb toch de indruk dat er verschil is na de ombouw. We wonen op ong 1000m van een omgebouwde mast. We hebben 4g voor thuis en in de smartphones een voormalig t-mobile abonnement. De buitenrouter heeft op 1 nok na een vrije zicht verbinding met de mast.
Met 4g voor thuis halen we overdag regelmatig tegen de 100mbit via de wifi, dit is het max voor dit abonnement. Maar heel regelmatig valt het weg tot onder het niveau van wat hier over de koperleiding kan en valt alles stil. De maximale prestatie is dus wel iets omhoog gegaan, maar overal is er een merkbare achteruitgang in prestatie, waarbij met name de jitter regelmatig ruim boven de 30ms zit bij torenhoge ping waarden. Op de smartphone zijn de snelheden binnenshuis bijna gehalveerd, ong 25 mbit. Buiten het dorp kom ik boven de 150mbit. Bij harde wind en regen zoals afgelopen weken ligt het ook regelmatig plat. Kan het zo wezen dat de nieuwe setup gevoeliger is voor de atmosferische omstandigheden?


Ze zijn deze ochtend bezig aan de mast in Uithuizen, zou het met de ombouw naar Erricson te maken kunnen hebben? De Odido dekkingskaart kaart geeft ook een oranje vlek aan rondom het dorp.

1 like

Ja klopt! Uithuizen wordt vervroegd omgebouwd naar Ericsson. Ik ben benieuwd wat het wordt, je stuurt vast een foto als het klaar is? :wink:

1 like

Bedankt voor de informatie! Zodra het klaar is zal ik wel even een foto maken! :slight_smile:

1 like

Weet er iemand hoelang het duurt de ombouw van een mast naar Ericsson ?

1 like

Een paar dagen. In uitzonderlijke gevallen een hele week. In principe is het een dag voorbereiden, een dag alles wisselen, en een dag opruimen.

2 likes

Hallo Jeffrey,

Bedankt voor de korte, maar zeer zeker duidelijke uitleg m.b.t. de ombouw naar, Ericsson :ok_hand:.

Jeffrey, nog een klein vraagje. als uiterlijk na een week alles klaar is, en alles is opgeruimd werkt de mast dan op de nieuwe aanpassingen of zitten er nog bv een week van verdere werkzaamheden extern van de mast voordat de mast actief wordt.

Nee, op de dag voor de opschoondag wordt alles als het goed is meteen actief. Uitzonderingen zijn er natuurlijk, maar over het algemeen draait alles meteen

Het is niet Odido maar Vodafone die hier een flinke upgrade krijgt! Van een B3+20 naar een mooie uitgebreide site met 4 RRu’s per sector!

Ondertussen in Delfzijl werdt mijn home site omgebouwd, alleen door het slechte weer heb ik vermoeden dat ze het gestaakt hebben, alles hangt nu al dagen lang met touw aan mekaar en zie er niemand meer. Waarschijnlijk door gladheid niet te doen meer.


1 like

Oh jeetje dat is wel een flinke upgrade dan! Dankjewel voor de informatie, maar wel jammer dat het nog geen upgrade voor Odido is.


Deze foto heb ik gister middag kunnen maken, niet de beste foto maar het is iets! :slight_smile:

2 likes

Morgen nog de laatste dingetjes en dan is er weer een nieuwe opgeleverd in Nederweert! Mooi groen is niet lelijk.

De kaart heeft het er nog even moeilijk mee, deze nieuwe Ericsson mast is namelijk gebouwd ter vervanging (en dus direct naast) een oude Huawei mast. de Huawei-set gaat vannacht uit en gaan we morgen afbreken. Het Telegram-kanaal wist mij te vertellen dat de site was omgebouwd, sort of true but not really :sweat_smile:
image

2 likes

@Mark Roodeschool is wel om naar Ericsson! 3x een 64x64 N78 antenne, voor de rest ontbreekt B7 op deze, wel heeft hij B32. Helaas nog wel achter een mini linkje!



2 likes

Geen Minilink maar nog een ouder type link. Ik weet niet precies wat de capaciteit is van deze link maar volgens mij ligt die onder de gigabit aangezien deze enkel een LMR-kabel naar de kast op de grond heeft. Nog geen glasvezel. Weet wel dat het een oude Ericsson is dus nog waarschijnlijk van vóór de Huawei-ombouw. Ik bouw zelf alleen sites maar doe verder niks met linken en integreren dus hier weet ik weer weinig vanaf.

In de kast is zo te zien wel een capaciteitsupgrade uitgevoerd aangezien er een Cisco N540x geplaatst is. Waar de ‘oude’ Huawei PTN’s maximaal 1Gbps aankunnen, kunnen deze 10Gbps snelheden aan. Dit doet mij dan ook vermoeden dat de link nog eens vervangen gaat worden of dat de site gevoed gaat worden via glastransmissie.

3 likes

Ja zag het laatst inderdaad al dat er mensen boven in de mast zaten! Bedankt voor het delen en de info! :slight_smile:

1 like

De capaciteit van deze straalverbinding is rond de 300Mbps. Maar omdat de halve provincie Groningen aan elkaar hangt met deze oude dingen is het meestal allemaal tegen de 300Mbps aan. Ik had hier in Roodeschool 260Mbps.

Glasvezel zal wel niet zo snel gebeuren denk ik ,wellicht dat ze iets gaan doen met Delta die daar in de buurt aan het aanleggen is. Maar verwacht dat alles ooit een upgrade gaat krijgen naar de nieuwere 80Ghz straalverbindingen. Met wellicht een paar sites naar glas hier en daar.

Ik zelf woon in Delfzijl daar hangt ook alles aan elkaar met straalverbindingen, met nog lange link naar Groningen, ookal heb ik vorig jaar daar ook een glaskastje gespot. Dus wie weet draait die op glas. Ze zijn sinds Januari druk bezig met ombouw naar Ericsson in Delfzijl, staat veel gepland op de kaart! Door de strom en al het sneeuw zijn de beide sites die al om hadden moeten zijn nogsteeds niet om.

Ah duidelijk! Lijkt me ergens wel logisch dat die oude Ericsson-linkjes op termijn nog wel vervangen gaan worden. De Huawei PTN wordt steeds vaker vervangen voor een Cisco ATN zoals ik al zei, beetje onnodig om dan alles geschikt te maken voor 10Gbps maar de uplink te laten steken op zo’n oud dishje. Al weet je het natuurlijk maar nooit.

Ik zie bij ons in de planning wel wat Ericsson-werk maar dan is Ericsson ook daadwerkelijk opdrachtgever en dan gaat het dus om Vodafone helaas.


Dit keer is het 100% zeker Odido die aan het ombouwen is naar Erricson in Uithuizen!