Ombouw Odido Ericsson

Inderdaad! Ik zie in je foto al nieuwe antennes hangen. In elk geval twee AIR6418 antennes, die dus 64x64 doen voor 3500MHz, en ook een RRU voor 1400MHz erbij. 2600MHz betwijfel ik.

Ik zie trouwens ook een nieuwe GSM-R site!

1 like

Dat klinkt al leuk! Die GSM-R antenne’s hangen er al een tijdje, maar waren inderdaad nieuw. Hoe zit het straks met de straalverbindingen? Ik zag op de kaart dat er vanaf het UMCG, via Bedum, Via Munikkenweg 1 Uithuizen een straalverbinding loopt naar deze mast. Het stuk tussen het Station hier en de site aan de Munikkenweg is alwel 80GHz maar het stuk tussen de Munikkenweg en Bedum is maar 20GHz gaan ze dit nu ook direct al venieuwen of duurt dat nog eventjes?

Die 80GHz links staan wel gepland in Antenneregister maar zijn nergens gebouwd. Is allemaal nog oud Minilink spul. Daar moet dus echt iets veranderen. Transmissie upgrades doen ze niet tegelijk met de Ericsson ombouw, dat is een los project.

Bedankt voor de info! Hoop dat ze snel die zooi gaan vervangen :slight_smile:

@jeffrey Het kan bijna niet anders dan dat ze ook de straalverbindingen hebben vervangen, kijk deze snelheden!

1 like

Welke is dit waar je zo hoog gehaald hebt? Echt mooie test!

1 like

In Uithuizen! Dit was gewoon vanuit huis! Misschien als ik buiten ben dichterbij de mast dat het nog wel hoger wordt :slight_smile:

1 like

Wauw! Vanuit huis zelfs! Vrijdag is de mast in mijn wijk online gekomen op Ericsson! Helaas nog wel op een minilink! Dus hier geen spectaculaire snelheden, op 4G nog wel mooie upload voor elkaar gekregen.



1 like

Dichterbij staan hoeft niet perse een beter resultaat te geven. Intern in de antenne zitten AISG-motoren die de modules in de antenne op de juiste tilt draaien. In stedelijk gebied vaak een graad of 5/6 naar beneden maar in landelijk gebied staan ze vaak minder getilt om grotere afstanden te behalen. Als wij testcalls doen om een site op te leveren proberen wij een SNR van minimaal 15dB te halen. Dus in de praktijk sta je dus ietsjes verder weg van de mast. Direct ernaast kan perfect bereik zijn maar niet optimaal voor je snelheid.

Wat tilt betreft, op het radioplan ziet het er zo uit:

Hier is ‘electrical tilt’ dus intern met de AISG-motoren. Mechanical tilt is als de antenne daadwerkelijk op tilt-brackets hangt en daarmee een downtilt krijgt (in Nederland is een uptilt vrij ondenkbaar, in gebieden met bergen zie je het echter vaker voorkomen). Mechanical tilt staat vrij standaard op 0 graden, het is nog maar een uitzondering als deze er is. Tijd terug in Assen nog antenne beugels moeten vervangen naar tilt-brackets omdat er 2 graden downtilt op moest zitten. De data wat downtilt en dergelijke betreft wordt ook niet gepubliceerd in het Antenneregister.

Nog een leuke toevoeging: bij de Radio 6646 staat ‘NonSplit’, dat komt omdat deze radio’s 6T6R zijn terwijl er maar 2L-antennes hangen over het algemeen. Dan houd je in feite 2T2R over. Het komt nog wel eens voor dat je dan split-sector gaat werken waarbij je met twee RRU’s drie sectoren bediend. Voorheen hadden we de RRU2242 voor de lo-band en deze had slechts 2T2R waardoor er altijd twee RRU’s per sector moesten hangen.

4 likes

Ik kan mij nog een site in Den Haag herinneren (Haagse markt), begin tijd van Ben. Iets van 20 graden mechanische downtilt !
Electrisch was er toen nog niet, of te duur. En de site was eigenlijk te hoog, dus om niet heel Den Haag af te dekken dus maar zo.
En uptilt kan ik me niet meer herinneren, maar er was er geloof ik wel 1, ook al 20 jaar terug trouwens.

En dan is er natuurlijk nog de site op Hoog Catharijne in Utrecht. Ook erg veel mechanische tilt om het stationsplein te dekken, en een stuk van het winkelcentrum zelf via de glazen daken.

1 like

Precies op de kooiladder gericht ook :innocent:

Deze site van Vodafone had een mechanische uptilt.

Oude foto van Streetview, inmiddels is deze omgebouwd en hang er nog maar één setje antennes. Geen idee vanwaar die tilt trouwens. Weet nog wel dat dit altijd best duidelijk zichtbaar was.

1 like

Pfoe, 20 graden is echt intens. Maximale wat ik tot nu toe heb moeten bouwen was 2 :joy:. Uptilt wel vaak gezien in het buitenland, in de bergen van Noorwegen is het niet ongewoon.

Die site op Hoog Catharijne is ook wel een bijzondere ja! Vooral de keuze om het volledige headframe te tilten is iets wat je niet snel ziet. Maarja, tiltscharen van de fabrikanten zullen niet snel zo ver komen.

1 like

Hi @NHendriks,

Kan jij of iemand anders wellicht iets achterhalen/vinden in de planning v.w.b. de ombouw naar Ericsson voor Odido in de plaats Sint-Oedenrode? Een aantal omliggende plaatsen hebben al Ericsson maar in Sint-Oedenrode blijft het nog achter helaas…

Ooit werd mij verteld rond mei. Is daarin nog iets veranderd of gerichter te zien wanneer het gepland staat?

Dank alvast! :slight_smile:

Nee, helaas! Bij de aannemer waar ik als freelancer voor werk staat er niks in de planning dat ik zo kan zien. Mogelijk dat het bij een andere aannemer ligt, het bedrijf waar ik voor werk (TripleA Networks) is een van de hoofdaannemers voor Odido maar het verschilt een beetje per regio welke aannemer er verantwoordelijk is voor de sites. Soms zelfs meerdere aannemers binnen dezelfde gemeente. Zo heeft TripleA hier in Nijmegen bijvoorbeeld enkele sites omgebouwd maar het overgrote deel is dacht ik door een andere aannemer gedaan.

Hier in de omgeving is hetzelfde een beetje gaande, hoop is al omgebouwd maar sommige dorpjes of sites laten nog op zich wachten.

1 like

Jammer! Dank in ieder geval voor het checken en je uitgebreide uitleg!

1 like

Er was een serie Libertel antennes die ingebouwde tilt had. Als er geen tilt nodig was leunden ze achterover. Er waren er die veel meer achterover leunden dan deze set.

1 like

De meeste antenne series kun je kopen met vaste tilt. En als je dan 1 type antenne gebruikt, wat best handig is tijdens de uitrol, dan kom je op sommige locaties niet lekker uit. Zeker in de begin periode van Libertel hadden ze grote cellen, dus dan moet je een antenne met 8 graden downtilt redelijk omhoog richting om een beetje dekking te krijgen, helemaal als je laag in een mast zit bv.

1 like

[OT[ Grote cellen kun je wel zeggen! Er stond een site op het Weena gebouw van NN, 150 meter of zo. Als je Delft Noord inreed zag je 010 op je Libertel schermpje! Leuk voor dekking maar voor capaciteit een ramp. Die kanalen waren in een straal van 20 km niet herbruikbaar. Vervelend als je er maar 36 hebt (naast PTT GSM zat er ook nog ATF3 (1G of analoog) in de 900 MHz band en zelfs een stukje draadloze telefoons (CT1)).