Ervaringen Odido Unlimited Plus of Premium

Beste community,

Wie heeft er al een Odido unlimed abonnement met de volgende snelheden?

Odido Unlimited Plus (tot 600 Mbps)
Odido Unlimited Premium (tot 1 Gbps)

En wat zijn de ervaringen en praktische gehaalde snelheden?

Alvast bedankt voor de feedback!

Groeten,

Robert Kousbroek
5GTestMap

1 like

Ik zelf heb een Plus abonnement maar nog nooit de beloofde snelheid van 600Mbps gehaald in de omgeving Zwolle. Zodra de 3,5Ghz actief is kun je natuurlijk altijd je abonnement verhogen naar een hogere snelheid. Die verhogingen gaan ook per direct in.

1 like

Hoi Roy.

Dat is wel slim, maar ik hoor ook verhalen dat het een enkele keer nu ook al een stuk sneller is. Mag ik vragen wat voor smartphone je hebt? Model en type?
En misschien wordt het wel sneller als je hem op 4G (LTE) forceert al lijkt dat niet logisch, maar soms is 4G sneller aangezien dan meer combinaties van (rustigere) 4G/LTE banden gecombineerd kunnen worden.

Groeten,
Robert Kousbroek

Hi Robert,
Ik gebruik een iPhone 13. Snelheden van 4G en 5G zijn nagenoeg gelijk, de eene keer is 4G wat sneller dan andere keer 5G. Het kan zeker sneller maar is het prijsverschil tussen 600 en gigabit het nu waard? De snelheden die je haalt zijn leuk maar in het normale gebruik zul je hier niets van merken en met 600+ Mbps zit je zo boven de 20GB dagbundel en de 2GB aanvullers zijn met enkele seconden ook weer verbruikt.

Ja laten we de 1Gbit/sec even rusten. Ok stel je hebt 600 Mbit/sec ipv de 300 Mbit/sec…
Haal je dan wel regelmatig zeg maar 450+ Mbit/sec ipv lagere snelheden dan 300 Mbit/sec?
Wat schat je als gemiddelde?
Dus de 600 Mbit/sec is wel stuk sneller (nu al?). Of valt het toch tegen momenteel?

Groeten,
Robert

Het ligt echt aan waar je bent in mijn ervaring.

Ik heb nog een oude abonnementsvorm, dus zover ik weet niet echt een limiet (of dat limiet is ongeveer 900mbps).

Ik haal in Tilburg, een omgebouwde Ericsson plaats, gemiddeld 400-600mbps als mijn afstand tot de mast niet heel ver is (<1km, weinig tot geen obstakels). Als ik er voor sta in een sector is het vaak 500-800mbps. Uitschieters tot 900mbps.
Wanneer de afstand groter wordt (+ evt in huis met goede isolatie) stort het wel vaak in naar zo’n 150mbps bij een omgebouwde Ericsson mast.

Echter, bij Huawei masten is mijn ervaring heel erg verschillend. Mijn grootouders wonen in een appartementencomplex op 10 hoog en wordt gestraald door een oude Huawei mast op een kerk. Ik haal daarbinnen nooit meer dan 70 mbps, ondanks dat het signaal rond de -105dbm is. Ik kom dagelijks langs een mast in Schijndel, Huawei nog, en haal meestal rond de 500mbps. In Veghel haal ik ook nooit meer dan 150mbps in een kantoor waar ik de mast kan zien, ook Huawei.

Ik denk dat je niet meer zult halen met een Odido Plus of Prem abonnement. Misschien wel ietsjes met de 1Gbps variant, maar je zult in de meeste gevallen nog beperkt worden wat er maximaal mogelijk is op die site. Die nieuwe abonnementen hebben denk ik gewoon een harde speed cap, dus op een site waar je 600 kan halen en je hebt een 300 abonnement zul je niet meer dan dat halen.

Volgend jaar wanneer ik moet verlengen zal ik in iedergeval een stuk meer centjes moeten gaan neerleggen om dezelfde snelheden te kunnen halen. (oude abo ‘zonder limiet’ €25, nieuwe premium abo €42)

2 likes

Ja ik denk dat je gelijk hebt idd. Ding is, de huidige (voor-Odido) abonnementen hebben in theorie een snelheidslimiet van 750Mbps. Maar op Ericsson werkt deze limitatie blijkbaar niet goed. Maar betekent dit dat de limiet daar hoger ligt (ik zie idd ook vaak rond de 850Mbps) maar nog wel aanwezig is, of wordt er helemaal niks gelimiteerd? Het is opzich een keer het proberen waard. Er zijn genoeg voorbeelden van plekken waar je hele hoge snelheden kan halen.

Enige manier om dat te testen lijkt me is om een Odido 1gbps abo en een T-Mobile abo naast elkaar in hetzelfde toestel te testen op een site waarvan zeker is dat die hoge snelheden mogelijk zijn.

Helaas ken ik niemand die zo’n 1gbps Odido abonnement heeft, denk ook niet dat er veel mensen zijn die dat hebben. Alleen die geïnteresseerd zijn in data in de VS en/of Deezer Family gebruiken.

1 like

Ik haal nooit zulke hoge snelheden op 5G in omgeving IJmuiden. Ligt dat aan mijn mobiel? Of zijn de masten hier oud en nog niet omgebouwd? Of ze zijn druk bezet natuurlijk door veel gebruikers. Ik heb een huis tuin en keuken model Motorala Edge 30 Neo en een ex T-Mobile simkaart.

Groeten,
Robert Kousbroek

Dat ligt inderdaad aan dat daar nog niks is omgebouwd naar Ericsson. Beverwijk/Haarlem wel. Je kunt het herkennen aan de E op de kaart

1 like

Het zal idd vooral liggen aan dat het nog niet omgebouwd is daar, maar jouw toestel kan ook een lichte factor meespelen.
De Edge 30 Neo heeft een Qualcomm X51 modem met niet heel denderende maximumsnelheden. Ik heb als reserve toestel een Poco F3 met Qualcomm X55 modem en haal verre van de maximumsnelheden, hooguit 350mbps.

1 like

Je hebt gelijk, weinig omgebouwde Ericsson sites en die wel omgebouwd zijn, staan in een omgeving waar er volop van die mast gebruikt wordt.

Weinig omgebouwde Ericsson sites in IJMUIDEN en omstreken

Mijn telefoon zal ook wel een kleine lichte rol spelen, maar KPN gaat vaak wel harder, dus hij kan wel harder. Ik heb toen voor deze Motorola gekozen, vanwege het formaat scherm (niet te groot), dus niet zoals mijn eerdere moto G 5G, de betaalbaarheid en niet te vergeten dat ik hem makkelijk kon rooten om Network Signal Guru te kunnen gebruiken. Bij Samsung is dit niet mogelijk, zonder enorme kosten voor een licentie die de signalen vrijgeven van de chip.

Mag ik vragen op welke mast in Schijndel je die snelheden haalt? :slight_smile:

Millieustraat Schijndel

Inmiddels kom ik er niet meer langs, maar vanuit de bus bij de rotonde haalde ik regelmatig rond die snelheid.

Misschien late reactie. Ik heb een Odido Premium 1000mbps account. Ik haal nergens meer dan 400 mbps. Heb er al een zaak van gemaakt bij Odido en kreeg een credit factuur. De IT van hun weten het niet. Simpel gezegd: je haalt het niet. Ben laatste een dagje op en neer geweest van Noord naar Zuid Holland. Veel speedtests gedaan en kwam terug met gemiddeld 115 mbps. Dat is bedroevend.

In theorie kun je wel meer dan 600 Mbps halen, maar de kans dat je dit in de praktijk haalt is erg klein. Als straks 5G N78 actief is, dan is die kans al groter maar nog steeds van zoveel zaken afhankelijk.

Daarom is het ook niet slim dat KPN en Odido zo keihard die snelheden noemen. Dan gaan mensen dit verwachten, zoals ze thuis ook hun snelheid halen. Dat niet te achterhalen valt hoe dit komt: dat klopt. Dat is van zo veel factoren afhankelijk: ontvangst, link van de verbonden site (glas of microwave), drukte en zelfs van het weer.

1 like

Iedere ervaring is anders natuurlijk en volgens mij heb je deze ervaring op meerdere plekken al uitgebreid gedeeld en is de technische onderbouwing ook al gegeven.

Theoretisch te zien is de 1Gbps wel gewoon te halen. Ik heb geen 1Gbps abo maar een oud 750Mbps abo, en ik weet dat ik op sommige plekken 700-800+ kan halen.

Enkele voorbeelden:

Ook laatst op Koningsdag in Tilburg, 379mbps gehaald terwijl het vol met mensen stond en de site was niet in zicht.

Waar het vooral fout gaat is hoe de providers de marketing uitvoeren. Als je aangeeft tot 1Gbps snelheid, dan verwacht je dat wel te kunnen halen op tenminste 20% van de plekken. Als je vervolgens een reis aflegt en je niet hoger dan 400 uitkomt, voelt dat misleidend. Ze mogen best duidelijker zijn waar welke snelheden te halen valt, KPN doet dat al een beetje in hun dekkingskaart maar Odido totaal niet. En natuurlijk weersomstandigheden en drukte spelen ook een rol. Wij hier weten wel waarom een snelheid niet te halen valt op een bepaalde plek, maar de gemiddelde gebruiker weet dat niet.

1 like

Jij haalt prachtige resultaten! Jaloersmakend. Maar wat we allemaal inderdaad al zeiden: het is misleidend. Zouden ze een begeleidend schrijven erbij zetten dat je niet moet verwachten dat zulke hoge snelheden bijna niet voorkomt dan kan je zelf bepalen of je zo’n abonnement neemt.

Hoi Wadwandelaar, evengoed waardevolle informatie dat je deelt. Ik ben ook van mening dat het misleidend is. Weet je waar je die hoge snelheden haalt? Op plekken waar een goede mast staat met veel bandbreedte, maar waar relatief weinig mensen op dat moment mee verbonden zijn, zodat je die bandbreedte niet met al die andere mensen hoeft te delen. Ik denk ook dat het te maken kan hebben met de smartphone die je gebruikt, zit er een snelle processor in? Ik heb bijvoorbeeld een Motorola Edge 30 Neo, en ik kom dan niet hoger dan zo’n 450 Mbps… ook al heb ik een voormalig T-Mobile abonnement, dus in de praktijk zou ik ook 700-800 Mbps moeten halen op sommige plekken, echter ben ik dat nog nooit tegengekomen. Ik weet zeker dat vandeven66 een dure high end smartphone heeft, anders haalt je die snelheden ook niet. In mijn Motorola Edge 30 Neo zit een Qualcomm SM6375 Snapdragon 695 5G (6 nm) [CPU] Octa-core (2x2.2 GHz Kryo 660 Gold & 6x1.7 GHz Kryo 660 Silver). Ik zit er wel aan te denken om een betere smartphone te kopen, maar Samsung valt af, want ik ben nog steeds ontzettend enthousiast over de mogelijkheden van de Network Signal Guru app en die draait niet op Samsung zonder dure key aan te schaffen helaas. Een Xiaomi dan maar? Of Motorola Edge 40 pro? Qualcomm SM8550-AB Snapdragon 8 Gen 2 (4 nm)
[CPU] Octa-core (1x3.2 GHz Cortex-X3 & 2x2.8 GHz Cortex-A715 & 2x2.8 GHz Cortex-A710 & 3x2.0 GHz Cortex-A510). Met andere woorden, welke smartphone zou ik kunnen overwegen om hogere snelheden dan 500 Mbps aan te kunnen voor onder de € 500,- ?? waar ik Network Signal Guru op kan draaien?

Het modem is erg belangrijk als je hoge snelheden wilt halen in mijn ervaring, maar het is ook toesteloptimalisatie.

Ik heb nu een OnePlus Open, met een Snapdragon 8 Gen 2+X70 modem. Echter haal ik op deze OnePlus Open significant lagere snelheden dan mijn eerdere 8 Gen 2 toestellen (Magic5 Pro, S23 Ultra). Zeker op 5G.

De hoogste kans dat je een toestel haalt met hoge snelheden is als er een vlaggenschip SoC+modem in zit, dus 8 Gen 2, 8s Gen 3 of 8 Gen 3. Of een recente Apple SoC, die hebben dezelfde modems als Qualcomm.

Exynos modems (te vinden in Pixels en sommige Samsungs) zijn bekend om erg slecht te zijn, maar doen het in mijn ervaring wel heel goed met maximumsnelheden, zo’n 889mbps heb ik tot nu toe alleen met een Pixel kunnen halen bijv., echter bij slecht bereik doen ze het ook gelijk heel veel slechter.

@5GTestMap1 Gebruik je Network Signal Guru met root of zonder? Want voor mijn gevoel staat dezelfde informatie ook in NetMonster. Bij Samsung heb je overigens wel het servicemenu met ontzettend veel informatie.