De T-Mobile Ericsson ombouw is begonnen!

@jeffrey wat betekent de donkerblauwe E en de lichtblauwe E+?

1 like

De donkerblauwe E betekent dat de site actief is op Ericsson zoals hij in het antenneregister staat, vergelijkbaar met hoe we de E zien bij KPN.

E+ betekent dat sinds de vorige antenneregister update iemand via Netmonster data heeft aangeleverd waaruit blijkt dat de locatie is omgebouwd naar Ericsson. Pas bij de volgende Antenneregister update zal de nieuwe configuratie van deze locatie bekend worden, waarna het een donkerblauwe E wordt. E+ is dus eigenlijk puur gescande data

2 likes

Hallo Jeffrey,

Jammer dat u geen tijd heeft om op mijn vraag te reageren.

Is er mogelijk iemand die over de informatie beschikt m.b.t. de mij gestelde vraag, als volgt:
Zou T-Mobile met de ombouw van Huawei naar Ericsson de witte vlekken op de dekkingskaart ook oplossen ?.

Zodat wij, een nog betere dekking krijgen van het netwerk van T-Mobile.

Ik zou zeer content (blij) zijn met de oplossing van de witte vlekken op de dekkingskaart van T-Mobile.

of is T-Mobile gestopt met haar doel te komen tot een 100% dekking van heel Nederland.

Het Ericsson ombouwproject heeft weinig te maken met het oplossen van dekkingsgaten. Werkzaamheden hiervoor zullen altijd doorgaan. Met het Ericsson ombouwproject wordt de apparatuur bij bestaande masten vervangen, wat weinig invloed heeft op de dekkin

1 like

Geen enkele operator zal 100% dekking in Nederland krijgen. Er zullen altijd plekken in Nederland zijn waar geen dekking mogelijk is. Denk bijvoorbeeld aan natuurgebieden.

1 like

Dat klopt Jeffrey het is de 3500

In de regio Breda ook veel ontwikkelingen. Inmiddels lijkt het hele centrum van Breda al over naar Ericsson. De actieve band 3 antennes zijn daar vervangen voor band 78 panelen.

Het lijkt erop dat antennes die nog geen band 20/n28 ondersteunen in zijn geheel worden vervangen voor Ericsson antennes. In één voorbeeld wat ik heb gezien, stond nog wel een 0 op het einde van de enb, dus de overige apparatuur zal dan later nog worden aangepast, schat ik zo in?

1 like

Leuk om te horen! Als je een week of 2 verder bent zal de rest van Breda ook over zijn. De site op het gemeentehuis pakken ze nu eerst niet aan, dat is een speciale site met een multi-beam antenne voor het Chasséveld, waar 538 Koningsdag elk jaar is. Hier en daar zullen nog wel wat overblijfselen zijn, maar als ik het vergelijk met Zwolle, Amersfoort en Apeldoorn zijn dat er maar een paar.

Heb je toevallig ook Netmonster? Als je de data deelt met antennekaart verschijnt op de kaart het +E icoontje als je hem gescand hebt, ik ben wel benieuwd wat er allemaal al om is. 0 op het einde is inderdaad nog Huawei apparatuur, maar misschien is die site met een paar dagen ook wel om.

1 like

Ik heb zelf KPN, maar heb mijn partner gevraagd om voorlopig Netmonster aan te houden. Ze is al wel een tijdje gewend dat ik geïnteresseerd ben in alles dat door de ether gaat, dus dat doet ze dan maar, haha.

Ik zie op de kaart dat er al een hoop over is naar Ericsson. Nu blijkbaar ook al in veel wijken, alleen hartje centrum nog niet, maar dat is sowieso lastiger. Naast de multibeam op het stadskantoor, staat er bijvoorbeeld ook een site enigszins verborgen op een pand aan de Grote Markt. Veel moeilijker om even aan de slag te gaan natuurlijk.

Maar leuke dingen nu ze ook hier aan de slag zijn!

Leuk dat je daar Netmonster aanzet. Houd wel even rekening dat het delen van de data een handmatige actie is (ik bouw Netmonster helaas niet zelf). Zie ook NetMonster | Antennekaart.nl

Ooh, ik dacht dat dit wel vanzelf ging. Goed dat je het zegt :innocent:. Ik zal zo haar telefoon kapen en het even doorsturen.

Je hebt aardig wat bijgedragen. Volgens mij een stuk of 8 nieuwe Ericsson sites gedetecteerd. Meldingen van omgebouwde T-Mobile sites krijg je in dit Telegramkanaal → Telegram: Contact @antennekaart_notificaties

2 likes

Site ID 941 en 5106 draaien ondertussen ook op Ericsson. 5106 zonder de 3500-antenne door ruimtegebrek en ook enkel op de 700/800/900 en 1800/2100/2600 banden. 1400 is er momenteel niet bijgeplaats. 941 draait op de bestaande banden, 2600T is vervangen door 1400 en er zijn actieve 3500-antennes bij geplaatst.

Helaas heb ik geen NetMonster data die ik kan delen, ik heb namelijk KPN als provider maar ben zelf betrokken geweest bij de swap van deze sites, heb wel een T-Mobile prepaid kaartje bij besteld voor de NetMonster-data zodat ik na een eventuele swap direct kan melden. :slightly_smiling_face:

2 likes

Bij mij in de straat is deze week een site(NH Tropen Hotel Amsterdam) omgebouwd naar Ericsson. Ik merk wel een snelheidsverschil met de oude Huawei Setup. De verbinding is stabieler én sneller, ook op de drukkere momenten (de site voorziet het Oosterpark, Dappermarkt en het Tropenmuseum van dekking).

Vannacht een aantal testjes gedraaid en kwam ruim over de 550mbps. Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt. Ik dacht dat de sites van T-Mobile theoretisch maximaal 450mbps aankunnen, maar dat ligt dus inmiddels hoger.

1 like

Ze gaan lekker in Amsterdam, mooi dat die ook al om is. Het was op Huawei ook al een vrij moderne opzet met 4x4 op alle banden, dus geen duidelijk aanwijsbare reden voor je hogere snelheid, hoewel het natuurlijk goed kan dat Ericsson wat efficienter omgaat met het spectrum, of andere beslissingen neemt qua scheduling. Een foto van de site is trouwens altijd welkom (net als een Netmonster bijdrage om het +E icoontje op de kaart te krijgen :wink: )

De snelheidslimiet was voorheen 450Mbps, die is ongeveer een jaar geleden verhoogd naar 750Mbps. Het netwerk is op sommige plekken al ruim sneller dan dat. Zal me niks verbazen als ze na de n78 activatie de limiet weer verhogen. Staat natuurlijk erg leuk als je meer dan een gigabit kan halen.

2 likes

Ik heb een bijdrage geleverd via netmonster, ik zie nu dat daardoor een aantal sites in Amsterdam oost E+ hebben gekregen. binnenkort zal ik eens proberen om foto’s te maken.

Overigens zie ik op hun werkzaamheden kaart veel werkzaamheden in Amsterdam en Haarlem, verklaart de uitrol van Ericsson wel.

Liep net langs Utrecht Centraal. Site 861 wordt vandaag omgebouwd :sunny:

2 likes

Is het zo dat dit per regio gebeurt, is Overijssel al voorzien?

Je kunt met het Ericsson filter op de kaart zien wat al omgebouwd is. In Overijssel zijn Zwolle en Enschede/Hengelo omgebouwd. Zie Informatie over alle Nederlandse mobiele netwerken | Antennekaart.nl

2 likes

Hallo Jeffrey,

Ik weet niet of u de kaart heeft gemaakt maar bedankt .

Dit is duidelijk.