Zo zorgen de mobiele providers dat je bereikbaar blijft op festivals

4 likes

Wel goed dat de providers zich hier actief mee bezig houden. Ik moet zeggen dat het bereik & snelheid van T-Mobile dit jaar mij niet tegenviel. Het is echt een stukken beter als voorheen, waarin whatsapp berichten niet eens verstuurd werden. Het enige moment dat het bij mij dit Festival seizoen niet werkte, was met het Amsterdamse verbond (5 mei, Olympisch stadion).

Ook goed dat ze op sommige festival terreinen een permanente oplossing hebben: Zwarte Cross, Walibi, Rai en Amsterdam West (poort). Ik had gehoopt dat de providers dit jaar hun 5G frequenties zouden uitbreiden, dat er een aantal 4G frequenties over zouden gaan. Is er al meer bekend over de ombouw naar SA? In plaats van de huidige N-SA?

Ik was toevallig zelf een paar dagen eerder in het Olympisch Stadion met Koningsdag. Ook daar was T-Mobile zwaar overbelast. Ze hadden daar nog een setup staan zonder 2600MHz. Maar zelfs KPN had het daar zwaar.

Er is bij mij niks bekend over de voortgang van de uitrol van standalone 5G. Het kan niet anders dan dat providers er wel mee bezig zijn. Maar voordat we 3500MHz spectrum hebben heeft het eigenlijk weinig zin om standalone 5G te doen. Een van de redenen is dat ENDC (tegelijk verbinden met 4G en 5G) wel twee kanten op werkt, maar de optie om 4G te koppelen naast een primaire 5G sessie is in veel telefoons nog niet geĂŻmplementeerd. Wanneer we 3500MHz hebben hebben de providers genoeg capaciteit om je met SA op 700+3500 te zetten. NSA blijft daarnaast sowieso bestaan. En dan verwacht ik dat we ook meer DSS gaan zien.

De hoeveelheid 5G telefoons op de netwerken wordt nu al heel groot. Dit zie je in ieder geval terug in dat T-Mobile nu geen nieuw 2600MHz TDD meer uitrolt. Want telefoons kunnen geen 4G FDD + 5G FDD + 4G TDD koppelen, waardoor die band ongebruikt blijft. Het zou misschien een logische stap kunnen zijn om die TDD band als eerste om te zetten naar 5G, maar misschien zijn er andere technische redenen om dat niet te doen.

1 like

Ik las op tweakers dat de grote providers weer meer data verwerkt hebben met oud en nieuw tussen 22-04 uur. Ik heb zelf geen last gehad van haperingen of iets dergelijke. Dat was een pak en beet 10 jaar geleden wel anders: waarbij telefoongesprekken, smsjes en data soms pas de volgende dag werden verstuurd.

Wat dat betreft zien wij dat de ontwikkelingen rondom het 4G netwerk zijn vruchten afwerpt. Het kan alleen maar beter worden vanaf nu.

Soms blijft het wel lastig, zeker bij SMS. Stemmen voor het Songfestival bijvoorbeeld, waarbij ik met KPN binnen enkele minuten een bevestiging kreeg maar mijn wederhelft met T-Mobile een halfuur later een SMS dat de lijnen gesloten waren. Maar goed, dat zijn edge cases en een beetje off-topic :wink:.

Ik denk dat je doelt op 2021, dat was inderdaad een probleem T-Mobile onderzoekt niet meegetelde stemmen. Bij mij kwam T-Mobile ook niet door heen destijds, netjes mijn geld terug gekregen (iets van €3). Dit jaar geen problemen gehad met stemmen.

Dit is denk ik niet zo zeer een probleem voor de zendmast, maar met de verwerking van de smsjes. Daarnaast moeten wij rekening houden dat ongeveer 50%~ van het dataverkeer via T-Mobile netwerk gaat. Ze hebben ook de meeste klanten en ik denk ook wel de meeste unlimited klanten (als je Tele2 meerekent).

[quote=“jeffrey, post:3, topic:489, full:true”]Want telefoons kunnen geen 4G FDD + 5G FDD + 4G TDD koppelen, waardoor die band ongebruikt blijft.
[/quote]

Dat band 38 (in dit geval bij KPN) dan toch nog nuttig is, heb ik vandaag meegemaakt. Het is carnaval hier in het zuiden, ook een soort festival maar dan (op de meeste plekken?) zonder tijdelijke sites. In mijn woonplaats was het vanmiddag optocht en dan zijn er tienduizenden mensen in het centrum. KPN heeft daar drie zware sites, maar die hadden het iets zwaarder dan normaal.

Zo had ik eerst 5G met LTE band 7 als hoofdband (nooit gezien bij KPN) en toen ik later mijn telefoon tevoorschijn trok, zag ik ineens 4G staan. Band 38 als hoofdfrequentie met 20 erbij. Snelheid was overigens meer dan voldoende om de deelnemers te jureren via de app en foto’s door te sturen. Dus dan zeg ik: capaciteit toereikend.

Leuk feit zo erbij, maar band 38 kan dus nog nut hebben, maar het zijn dus wel edge cases.

Aan het begin zag je dit gedrag vrij weinig gebeuren, maar dat kan ook deels komen dat tijdens de coronaperiode niet genoeg drukte op 1 plek was om dit waar te nemen. Ze leken op de festivalmasten in het laatste festivalseizoen een aparte configuratie te draaien waardoor je daadwerkelijk op 3+38 of 3+1+38 terechtkwam. Sinds December wordt op de rest van het netwerk ook daadwerkelijk gestuurd om meer verkeer op deze band te zetten. Sterker nog: De S23 ondersteunt nu voor het eerst een combinatie van 3+n28+38+1. In de nabije toekomst zullen vast meer telefoons volgen, waardoor deze TDD band eindelijk weer wat nuttiger wordt.

Toch lijkt het me dat KPN meer capaciteit wint als ze B38 omklappen naar N38. Vooral de massive Mimo moet dan efficienter werken. Best nuttig als je bedenkt dat 3500 MHz nog wel even duurt…

Ik zou dat ook denken, vooral omdat ze dan ook hun volle 30 MHz (of zal het 25 zijn?) kunnen gebruiken. Ergens heb ik het idee dat ze hiermee toch wachten tot N78 ook draait. Kan misschien wel op dezelfde massive mimo panelen?

Als Vodafone hun FDD frequenties voor B7 gebruikt op of dichtbij een KPN site is er 25 MHz beschikbaar, anders 30. KPN heeft onder de B38 panelen nog ruimte voor N78. Als de geruchten waar zijn begint KPN over een paar maanden heel voorzichtig met testen van Native 5G in combinatie met N38.

De veiling wordt voorbereid, en als alles meezit kan vanaf 1 jan 2024 die band aan. Afhankelijk van de providers kan het dan best snel ook echt bruikbaar zijn.

20 MHz. Boven en onder zijn 5 MHz guardband. Die moeten gebruikt blijven worden.

Dan hoop ik niet dat KPN daarvoor betaald heeft. Is er een reden waarom T-Mobile niets hoeft in te leveren van haar TDD spectrum?

Die hebben eigenlijk dezelfde situatie, ze hebben 25MHz uit de TDD band op naam staan, waar ze effectief ook maar 20MHz van kunnen gebruiken, een deel daarvan is ook guard band. T-Mobile (voormalig Tele2) heeft naast de 2600MHz FDD uplink ook nog een blokje van 5MHz guard band op naam staan. Naast de uploadband van b7 zitten wat satellietkanalen, dus die 5MHz houdt een beetje ruimte vrij om storing te voorkomen.

Ik was vanmiddag naar mijn sportschool aan het fietsen, langs carré theater. Toen ik naar links keek, zag ik daar een kleine mast staan (die er voorheen niet stond). Met mijn nieuwsgierigheid daar naar toe gefietst en kwam erachter dat het een festival setup van T-Mobile is voor de Canal Parade van aankomende zaterdag.

Een snelle blik op antennekaart leerde mij dat de mast is geplaatst op de maandag (toen kwam de straalverbinding online). Tot mijn verbazing leek het namelijk op de festivalmast die ik afgelopen weekend heb gezien bij milkshake festival (in het Westerpark). Het viel mij toen al op dat dit jaar de andere providers niks hadden geplaats, wat ze voorheen wel deden. Waarschijnlijk hebben ze deze maandag verplaatst naar de Amstel.

De mast is vrij laag geplaats en gericht op de Amstel, in de bocht richting het Prinsengracht. Ik heb ook verder in de stad gekeken bij pleinen en langs de gracht, maar kon niks van T-Mobile of andere provider vinden. Dit is dus de enige extra capaciteit die is geplaatst. Wat ik mij wel afvraag, het is gericht op een tribune waar elke jaar de jury zit/staat. Zou dit niet de mast niet blokkeren? De mast stond nog niet aan, ik vermoed dat het een 1-3-3-7 opstelling is.







4 likes