Zendmast offline?

Sinds een aantal dagen, kan ik niet meer gebruik maken van de zendmast, aan het einde van mijn straat. Het gaat namelijk om de zendmast die boven op het tropen hotel staat, te Amsterdam.

Vanaf donderdag kan ik er niet meer mee verbinden, hierdoor is mijn telefoon continu van zendmast én banden aan het wisselen. Dit heeft ook nadelige effect op mijn batterij. Daarnaast word ik op lagere banden gezet, zoals 20, 8 en 32. In combinatie met lage decibel, zo rond de -110, heb ik een erge instabiele en langzame internetverbinding. Gemiddelde speedtest komt uit op zo’n 10-15mbps, maar heb ook regelmatig een paar Mbps gemeten. Voorheen had ik tussen de 200 en de 300mbps.

Ik ben zelf langs de zendmast gegaan, maar deze staat er nog wel. Heb een rondje om de zendmast gelopen, maar geen enkele connectie. Ik heb zelf een T-Mobile abonnement. Heb ook via vrienden hun mobiel geprobeerd, die T-Mobile hebben, maar het zelfde euvel.

Inmiddels het T-Mobile klachten formulier ingevuld, maar nog geen reactie. Heeft iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn? Wat ik eventueel zelf kan doen?

Wat daar precies aan de hand is weet ik niet. Maar in de straalverbindingen update van vanmorgen zie ik wel een nieuwe T-Mobile straalverbinding naar een punt op de parkeerplaats van het Hotel. Dus de kans is aanwezig dat deze site weg gaat en ze een tijdelijke mast op de parkeerplaats gaan plaatsen.

2 likes

Ik zie het nu ook inderdaad! Ik zal straks eens kijken wat ik op de parkeerplaats kan zien. Het is wel vreemd, want met KPN (die ook op het hotel zit) lijkt niks mee te gebeuren. Hoop dat de technische dienst van T-Mobile mij gaat bellen.

Dat moet de 1845 zijn waarvoor inderdaad op parkeerterrein een (temp) vervanging staat geplanned. Mogelijk is die al gebouwd en zijn ze bezig met omzetten link maar daar heb ik geen zicht op.

Ik zie momenteel geen storing op deze locatie staan.

Ik heb net gekeken, maar de tijdelijke zendmast staat nog niet overeind. Ik heb een aantal foto’s gemaakt, van de vermoedelijke geraamte.

Ik heb ook nog foto’s van de huidige zendmast, boven op het tropen hotel. Links zie je T-Mobile en rechts zie je KPN.

T-Mobile gaat mij vanmiddag bellen, ben benieuwd wat ze gaan zeggen.

Ik ben net gebeld door T-Mobile. Mevrouw gaf aan dat de site inderdaad offline is en dat zendmast op de parkeerplaats maandag live/online moet komen. Ze kon niet aangeven wat er met de oude zendmast gaat gebeuren en waarom die offline is, want KPN staat er ook op.

Mevrouw kon ook vertellen dat ze zag dat de zendmasten eromheen erg druk hebben, sinds de zendmast vorige week offline is gehaald. De zendmast eikenplein, Oosterparkbuurt (aan de lange zijde van het park) verwerkt het dubbele aan data. Ter vergelijking: normale dagen verwerkt de mast 700GB, de afgelopen dagen ging er 1400GB verkeer over heen.

Ik wacht het even af en hoop dat het maandag beter wordt.

1 like

Als er zo’n temp wordt neergezet op het parkeerterrein kan je er vanuit gaan dat er uitgebreide werkzaamheden op het dak gaan plaatsvinden. KPN zal daar binnenkort ook uitgaan en waarschijnlijk ook in de temp mast zal gaan.
Het is dan wel vreemd dat de oude site al uit is gezet voor de temp is aangezet.

2 likes

Het is inderdaad raar, dat ze de oude zendmast al offline hebben gehaald. Mevrouw van de helpdesk vermoedde dat het apparatuur wat nu op het dak staat van het hotel, hergebruikt gaat worden op de parkeerplaats.

Ik vraag mij af of ze in één dag alles kunnen bouwen, zowel constructie als het apparatuur erin hangen. Vandaag weer wezen kijken, alles staat nog steeds zoals het stond.

Is de tijdelijke mast al rechtop gezet? Ben wel benieuwd.

Helaas niet. Eerste keer dat ik contact had, zou het op 29 november gaan gebeuren. Op 29 november gekeken, maar geen beweging. Toen weer gebeld, het antwoord was: planning is verschoven met één week. Ze gaan het op 7 december bouwen, maar je raadt het al: weer niks.

De derde persoon die ik aan de lijn had, had er helemaal geen verstand. Gevraagd of iemand anders mij kon bellen. De vierde persoon wist gelukkig meer. Ze gaf aan dat het hotel gerenoveerde gaat worden en daarom de zendmasten tijdelijk naar het parkeerplaats moeten. Alleen zijn de vergunningen nog niet in orde, waardoor het nog op zich laat wachten. Ze hoopt dat het in deze maand nog gaat gebeuren.

Ik zit nu dus al bijna één hele maand zonder slechte/langzame verbinding. Ik heb express geen vaste aansluiting thuis (wegens unlimited). Ze gaan mij 20% compenseren, oftewel €5 korting per maand. Leuk, maar ik wil gewoon een goede internetverbinding.

Voorheen was de mast (boven op het hotel) uitgeschakeld en had ik te maken met andere zendmasten. Sinds één week is het NH tropen hotel mast weer online, maar met een ping van 900 echt niet werkbaar. Ze gaf aan dat de zendmast nog een storing heeft en op 67% draait. Helaas kan ik mijn telefoon ook niet locken op een andere zendmast.

Helaas zit er niks anders op dan wachten. Wat mij opvalt, is hoe weinig de technische dienst weet van techniek én alles wat er bij komt kijken. De derde persoon beweerde zelfs dat de tijdelijke zendmast al online was én er al stond. Ik heb hem toch echt verteld dat ik het mijn ogen heb gezien en het er niet staat.

Ik heb ook een screenshot toegevoegd, van hoe het er nu uit ziet met de ping, snelheid en jitter. Normale snelheden waren: 250Mbit download, 100 upload en een ping van 26.

Er is weer ontwikkeling! Ik liep er naast en zag ze bezig. Ik heb een aantal foto’s gemaakt:

1 like

Top! De onderste T-Mobile sectoren hebben 5 RRUs, dus alle banden. De bovenste heeft maar 3. Dus 700/800/900 + 1800/2100 + 2600TDD.

Sinds vorige week staat ook de KPN straalverbinding klaar op de kaart. Zijn zij ook al te zien?

1 like

Wordt in ieder geval kwaliteit, AAA werkt eraan :wink:

2 likes

Maandag waren ze bezig met de ondergrond, gisteren waren ze bezig om de mast overeind te krijgen. Toen ik er gisteren langs liep, was ene deel van het Kabel werk gedaan, maar een deel ook niet.

Ik ben er net langs gaan lopen, de rest van de kabels is ook weggewerkt. Alleen staat de mast nog niet online, iemand een idee hoelang zo iets duurt? Had vandaag wel verwacht dat deze actief zou worden.

@jeffrey nog niks waar te nemen van KPN, maar het logische is dat zij in het zelfde mast gaan toch?

Ja inderdaad. Verbaast me eigenlijk dat ze niet meteen zijn meegegaan. Maar dat duurt vast niet lang meer

Ik ben vanmiddag er langs gaan lopen, ik heb de mannen (die aan het werk waren) aangesproken. Met de vraag wat ze aan het doen zijn én wanneer de zendmast online gaat. Ze gaven aan dat zij alleen de voeding/electriciteit doen, ze zouden het vorige week vrijdag al moeten doen. Ze moesten echter per direct stoppen, omdat KPN ook nog in de mast moet blijkbaar.

Ze waren bezig om stroomkabels te trekken, alleen gaf hij aan dat de kabels niet door de buis gaan. Volgens de man zou de mast morgen online moeten komen, maar door dat kabels niet door de buis gaan, het langer kan duren. Er zullen morgen mensen komen er naar te kijken.

Maar ik heb er een hard hoofd in, als KPN ook nog erin moet, kan het waarschijnlijk pas na de jaarwisseling.

Opvallend feitje over de zendmast, bovenop het hotel. Deze is dus alweer een tijdje online, maar is super traag. Het valt mij wel op, dat ik hele dagen bijna op band 1 zit. Waar primair band 3, normaal is voor T-Mobile. Jullie een idee erover?

Vanochtend toen ik naar werk ging, was de tijdelijke zendmast nog niet online. De mast op het hotel was inmiddels ook weer uit. Toen ik een blik werpte in de verte, zag ik een huis kraan bezig met de zendmasten boven op het hotel

Toen ik vanmiddag rond 18 uur terug kwam, was de nieuwe zendmast online! De oude zendmasten op het hotel waren inmiddels verwijderd, zowel van T-Mobile als KPN. Ik heb weer volle snelheid thuis (tussen de 150-250mbps, met een lage ping.

Wat mij wel verbaasde is dat KPN ook weg is op het hotel, maar nog niet in de tijdelijke zendmast hangt. KPN klanten zullen denk ik deze buurt veel overlast hebben. Ik ben in ieder geval voorzien en weer helemaal blij, hopelijk blijft het zo goed werken.

B3 is trouwens niet altijd de hoofdband bij T-Mobile. Zij gaan er net zo dynamisch mee om als KPN dat ook doet. Dus als b3 als hoofdband redelijk vol zit wordt je als gebruiker ook naar b1 geschoven. KPN lijkt dit wel iets actiever te doen dan T-Mobile, maar dat zijn allemaal settings in het netwerk.

Top dat de nieuwe locatie al actief is. Heb je enig beeld van het spectrum wat er hangt? Op je eerdere foto’s zag ik een sector met 5 RRUs, wat aangeeft dat hij vrij volledig is