Wat doet T-Mobile met 2G en 3G netwerken

Beste Jeffrey,
Ik merk de laatste tijd vaak op dat locaties ineens geen of ineens een verminderde dekking heeft op TMNL(3G). Wij kunnen de modems op afstand omschakelen naar een andere band, en schakelen dan tijdelijk maar even om naar een 2G cell van TMNL, om toch even de verbinding Up te houden. Ik heb de laatste tijd dmv de antennekaart zitten te bekijken wat er precies gebeurd. een deel van onze modems kunnen alleen 3G-2100 MHz aan, dus kan ik me voorstellen dat TMNL misschien overschakelt naar 900 MHz, maar dat zie ik ook niet echt. Bij navraag bij TMNL kom ik ook niet echt goed verder.
Ook schakelt TMNL ook niet 3G cellen uit, want dat zou volgend mij ook tegenstrijdig met de strategie zijn , die ik steeds van TMNL hoor, en hoorde. In mijn beleving, en wat wij door krijgen, is dat TMNL juist het 3G netwerk juist langer in de lucht wil houden, en 2G nu uiteindelijk toch langer in de lucht houdt, maar toch eerder gaat uitschakelen dan het TMNL 3G netwerk.
Heb jij mogelijk een idee wat de oorzaak kan zijn dat soms TMNL 3G ineens weg valt?

Met een hartelijke groet,
Reinder Hendriksen

1 like

In de laatste weken zijn ze bezig geweest met een herindeling van de 2100MHz band, waar T-Mobile van 2 3G carriers terug is gegaan naar 1 3G carrier. Dit gaat ten koste van een stukje capaciteit op 3G, de kans bestaat dus dat je daar last van hebt. De frequentie is ook veranderd, maar dat wordt door de apparaten wel goed opgepakt.

De exacte oorzaak dat het wegvalt weet ik niet echt. Is het probleem inmiddels opgelost nu de 2100MHz herindeling klaar is?

Ze blijven inderdaad 3G actief houden, 2G wordt in de zomer uitgezet. Ik verwacht dat ze dan weer 3G op 900MHz aan gaan zetten, en misschien zelfs de 2100MHz 3G uitzetten.

Dat zou heel verstandig zijn want de dekking van 2G is momenteel ongeevenaard goed. Kijk maar eens op de dekkingskaart van Cellmapper in Overpelt Belgie. 2G komt verder in Belgie dan elk ander netwerk, vreemd dat LTE/NR band 20/28 op de nog lagere frequentie van 7?? MHz niet verder komt !

Dat heeft waarschijnlijk eerder met de drempelwaardes te maken dan met de dekking van de band zelf. Vroeger hadden T-Mobile en KPN in Nederland een drempel van rond de -110dBm tot -115dBm waaronder je van 4G af werd gegooid en op 2G/3G werd gezet. Terugschakelen werkte ook niet altijd even goed. Maar een paar jaar geleden hebben ze die drempel eraf gehaald en nu verbind je nooit meer met een oudere techniek. Als 4G te zwak is heb je gewoon geen service meer. Ik ben bang dat dat in Belgie ook het geval is.

Die ervaring heb ik dus niet: terwijl ik steeds dieper Belgie inrijdt zie ik mijn telefoon “terugschakelen” van NR naar LTE naar HSPA naar UMTS naar EDGE en tenslotte GSM en dan zit ik al zo’n 5 km van de grens. Dat blijft dan gedurende nog eens 5 km afnemen totdat ik echt geen signaal meer heb. (-113dBm). Telefoon staat dan natuurlijk wel op handmatig netwerken zoeken anders zou er allang een Belgisch netwerk staan roamen