Wanneer starten de virtuele providers bij kpn

Ik las dit berichtje

Voorlopig kun je bij Simyo nog geen 5G gebruiken. Bij onze grote broer KPN is het nieuwe mobiele netwerk al wel te gebruiken. We houden je op de hoogte over de ontwikkelingen van 5G bij Simyo. Eén ding is zeker: het 4G-netwerk blijft gewoon beschikbaar.

Waar hangt het vanaf wanneer de virtuele provider 5g aanbiedt. Is dat een technische aangelegenheid of meer commerciële marketing insteek?

Ik schat in dat dat meer marketing is, 5G kost geld, en dat zie je in het abonnement terug. Dus bij ‘prijsvechters’ zal je pas laat 5G zien.
Daarnaast zou ik me er niet zoveel zorgen over maken, 5G heeft op dit moment in Nederland, met 3 hele goede 4G netwerken, nauwelijks nut. Pas bij de introductie van nieuwe (hoge) frequentie banden ga je het snelheids verschil merken.
Dus pas over een paar jaar. En de 3,5 GHz veiling staat al op losse schroeven door de recente rechtzaak.

Als 3500 MHz lang gaat duren kunnen in elk geval KPN en TM nog 5G gaan aanbieden via hun 2600 MHz TDD frequenties. Die zijn daar prima voor geschikt. Alles hangt mede af van de beschikbaarheid van 5G apparatuur bij de klanten.