Waarom verbind ik niet aan de dichtsbijzijnde mast?

Op grote schaal hebben wij een dekkingsprobleem op de locatie Maasvlakte. Er staat een T-MOB antenne bij ons op het bedrijven terrein. Altijd als ik op mijn tooltje op de telefoon kijk (Network Signal Pro) zie ik dat ik ver weg verbonden en NIET aan onze T-MOB antenne op het terrein. Waarom zou dat kunnen zijn? Ik monitor dit al vele maanden en nog NOOIT ben ik er aan verbonden geweest

Welke site gaat het exact om? En hoe zie je in die app welke site het om gaat? Kijk je daarvoor naar het eNB nummer die op de antennekaart staat? In het meest westelijke puntje van de maasvlakte is onlangs een site uitgeschakeld (die op de energiecentrale), en vervangen door een nieuwe site. Heeft dat hier misschien iets mee te maken?

Zie Informatie over alle Nederlandse mobiele netwerken | Antennekaart.nl

Hoi Jeffrey,

Het betreft inderdaad de mast op de UNIPER centrale (hier werk ik). De oude mast(en) zijn weg gehaald omdat de eenheid waar hij op stond “gesloopt” moet worden. Daarop heeft T-MOB de antenne verplaatst en op de silo’s gezet op ons terrein en dit is dan ook de antenne waarover ik het heb en waarop ik nooit verbonden word. Om dit te zien gebruik ik Network Signal Pro app. Deze laat grafisch zien op welke zender ik verbonden ben (incl afstand). Kan helaas geen foto invoegen!

eNB = 408960

Kijk, dan ben je zelfs beter op de hoogte dan ik. Dat is dan een goeie, het valt me wel op dat de sectoren van die nieuwe site redelijk weg zijn gericht van het industrieterrein zelf, maar de hoogspanningsmast moet het gat oppikken die deze site achterlaat. De dekkingskaart van T-Mobile laat ook geen onderhoud zien, dus waarschijnlijk is de site waarmee je bent verbonden de meest optimale optie volgens het netwerk. Als het echt heel hinderlijk is kun je waarschijnlijk beter even kijken of de klantenservice je kan helpen door eventueel een dekkingsklacht te maken.

Het is een probleem waar we al jaren mee bezig zijn met T-Mobile. Ook toen de antennes op de oude eenheden stonden hadden we slechte verbindingen. Er is nu voor tweede maal een site survey gedaan en de engineer die de site survey deed vond het ook vreemd dat hij niet verbond naar de mast op de silo.
Nou ja…je begrijpt, ben er al een tijd mee bezig (ook met T-Mobile). Al onze gebruikers op de maasvlakte gebruiken T-MOB en dat is dus problematisch. Maar we zoeken door :wink:

Enige reden die ik nog kan bedenken:
Staat de site niet te hoog? Nu 60 meter maar was zelfs 80 meter.

Site Hoogspanningsmast Yukonweg Site ID 5498 de 0 graden sector staat vol die kant op.
Ook site Maasvlakte Olie Terminal Site ID 19185 de 240 graden sector staat gericht op die site.

Heb je op deze lokatie wel eens getest?

Hier sta je ongeveer in de 300 graden van de site waarmee connectie niet lukt.
De andere sites richten hier niet echt heen. Dan weet je tenminste of de site werkt.

Hoi Jarod,

Het klopt dat ik af en toe verbind aan de Yukonweg. Deze staat aan de overkant van ons terrein en inderdaad goed gericht op ons.

Ik zal eens naar die locatie rijden die jij aangeeft en kijken of hij dan verbind naar de antenne op ons terrein. De nieuwe antenne staat inderdaad behoorlijk hoog, maar net zoals je zegt stond de oude antenne hoger. Vodafone had ook een antenne op de oude eenheid staan maar heeft deze verplaatst naar een tijdelijke mast (ook op ons terrein). Deze mast is een stuk lager (geloof 26m) maar als ik naar de hoek kijk straalt ie een beetje langs ons heen.