Vreemde update KPN

Het valt me in de laatste update van KPN op dat er vooral heel veel sites verdwenen zouden zijn. Small cells, maar ook macro cells die vermoedelijk helemaal niet echt uitgezet zijn. In de praktijk heb ik dat nog niet kunnen bevestigen.

Foutje in de data of een foutje bij KPN? Of zou KPN gewoon alle small cells uit het Antennregister gehaald hebben en echt grote schoonmaak gehouden hebben bij de macro cells?

1 like

Ja dit is foute data. Ik hoop dat KPN op kort termijn een nieuwe upload doet om de boel te corrigeren. Maar met de volgende upload (in de hoop dat alles terug komt) zal de geschiedenis van deze scan ook weer worden rechtgetrokken, zodat alles niet als nieuwe site wordt gezien.

Heb je ook gezien dat KPN nu is begonnen om ‘lastige’ oude sites om te bouwen? 1+3 en 8+20 is nu een combinatie die een aantal keer voorkomt. In beide gevallen is het een oude antenne (oude 3G2100 antenne of oude lowband antenne) met een Huawei RRU eraan die op de grond staat. Op die manier kunnen ze ook van de laatste lastige Ericsson sites af.

Ja, dat laatste was me een flinke tijd geleden al opgevallen op de A29 bij Willemstad. Daar is een oude 3G only site overgezet op 1+3 voor 4G. Wel goed dat ze dit nu wat breder aanpakken.

Ik denk dat ze dit op meer plekken nog wel kunnen doen. Bijvoorbeeld in Breda (eNB 1091). Daar hangen de band 1 antennes werkeloos in de mast, terwijl de capaciteit daar ontoereikend is (vlakbij het station en een industrieterrein). Ook wel opvallend dat zo’n site op eigen locatie nog niet is omgebouwd, maar ik vermoed dat de mast het niet kan dragen.

Inmiddels kunnen bevestigen dat de site in Rotterdam Bergpolder (die volgens de laatste update uitgeschakeld zou zijn) nog aan staat.

KPN heeft vanmorgen trouwens een nieuwe upload gedaan. Ik heb ze gecombineerd. De macro’s zijn vrijwel allemaal terug, de small cells zijn nog steeds weg.

https://antennekaart.nl/kaart/4g?lat=52.11493908&lng=5.41625976&zoom=8&scan=6ed99c25-2d14-4b35-8dcc-85f758b3c345

1 like

Ik zie het. Benieuwd of KPN er nu bewust voor gekozen heeft om die small cells niet meer te publiceren, zoals T-Mobile dat ook niet doet.

Ergens is het ook wel overdreven om iedere indoordekking bij bedrijven of overheidsinstellingen te vermelden. Maar op publieke plekken, zoals in stations of tunnels, vind ik het wel iets toevoegen.

Ze zijn bij het Antennebureau bezig met de juridische interpretatie van de nieuwe wetgeving, en als dat klaar is krijgen de providers een instructie met wat wel en wat niet moet worden geüpload. Er zit dus wel wat aan te komen.