Vraag over vermogen

Beste,

Ik zat een bij een zendmast te kijken, en ik zie vermogen xx dBW achter staan, als leek zegt mij dat niks, maar vond een convertor tool, https://www.rapidtables.com/electric/dBW.html

Zo kom bijvoorbeeld uit 32,2 dBW op 1659 watt uit.
Als ik dan van 1 provider op 4g, alle hoeken, en frequenties optel, kom je zo op 20KW vermogen uit.
Als je dan ook nog andere providers, en 2g, 3g bij pakt kom zo op 50kw vermogen uit.

Dat lijkt mij bizar veel, dus bereken ik het goed?
Je zou dan ongeveer 200 huishoudens aan verbruik komen per jaar.
Of is dat een piekvermogen? Ik kan er maar weinig vinden op google.

Weet je hier wat meer van?

Hi SuperCow,

De zendvermogens in het antenneregister, en dus de zendvermogens op de antennekaart, zijn EIRP. Dat houd in dat de versterking van de antennes meegerekend is. Daarom kan je het vermogen wat je hier zit in ieder geval niet direct omrekenen naar elektrisch vermogen. Deze zenders zijn allemaal gevoed met een spanning van 48 Volt en meestal afgezekerd op 10A, dus meer dan 500W per zender lukt sowieso niet. Uiteraard wordt op landelijke plekken ook harder gezonden dan in steden. De vermogens die de providers in het antenneregister plaatsen zijn de uiterst hoogste vermogens die ze eventueel willen zenden op die locatie. In de praktijk zenden ze veel zachter dan dat. Ook is decibel en decibelwatt (dBW) een logaritmische schaal. Elke absolute toename van 3 betekent een verdubbeling van het vermogen. Daar staat tegenover dat de veldsterkte in de lucht ook kwadratisch afneemt. Vlak voor de antenne heb je een hoge veldsterkte, maar deze halveert steeds als je verder weg gaat bij de antenne. Bijvoorbeeld in de eerste meter halveert het vermogen, een meter verder halveert het vermogen weer, je hebt dan dus nog maar een kwart over van het totaal. Hierdoor is de veldsterkte aan de grond over het algemeen erg laag.

Zoals ik net zei bevat dat vermogen wat je leest op de kaart ook de versterking van de antenne zelf. Afhankelijk van de soort antenne verschilt deze versterking 18dBi is een gangbare waarde. Dan kun je het volgende sommetje maken:

32.2dBW - 18dBi = 14.2dBW, en dat komt met die rekentool uit op een zendvermogen van ongeveer 26W.

Je kunt deze waarde niet 1 op 1 omzetten in elektrisch vermogen. De zenders zijn zeker niet 100% efficient, dus het elektrisch vermogen zal hoger liggen dan dat. Maar dat geeft je een beetje een beeld in welke richting je moet denken.

Door antennes met een hogere versterkingswaarde te gebruiken hoeven de zenders dus minder hard te zenden om dezelfde veldsterkte te bereiken. Daarnaast hebben antennes met een hogere versterkingswaarde nog een ander voordeel: Ze kunnen het signaal van jou telefoon naar de mast beter ‘horen’.

Deze theorie is vrij ingewikkeld, ik ben ook zeker geen expert op dit gebied, maar dat geeft je een beetje een beeld hoe je kunt rekenen. Als je dat alles bij elkaar optelt, inclusief apparatuur in de kasten, koeling daarvoor, zenders die niet 100% efficient zijn, kom je uit op ongeveer een paar kW per mast per provider.

1 like