Vodafone masten weinig banden

Misschien een lastige vraag om te beantwoorden, maar wat is de strategie van Vodafone? Heel veel masten zenden nog maar op 4G 1 band of 2 banden uit. 3 banden begint nu pas een beetje gemeengoed te worden maar als je meer wilt moet je in Rotterdam wonen of een andere grote stad? De locaties van T-Mobile en KPN doen allemaal bijna standaard al minimaal 4 banden (of hoger), ja tuurlijk ze hebben ook locaties met minder banden maar deze aantallen zijn erg laag in vergelijking met Vodafone.

1 like

Niemand? :sweat_smile:

1 like

Het voordeel van de strategie van Vodafone is dat ze met relatief kleine investeringen (vergeleken met KPN en TMO) toch nog een erg goed netwerk kunnen opzetten. Ze plaatsen nu eigenlijk alleen 1800MHz bij om 5G te kunnen ondersteunen, en op de meeste plekken ook meteen 2100MHz. Ze houden daarmee weinig rekening met de toekomst voor 700MHz en 1400MHz, iets wat KPN en TMO ook beter doen. Maar hiermee kunnen ze tijd rekken tot 2022 (toevoeging 3.5GHz spectrum) zodat ze alle sites in 1 keer kunnen aanpakken om hoge snelheden aan te bieden.

Een bijkomend voordeel is dat alle grootverbruikers inmiddels zijn overgestapt naar T-Mobile, waardoor de klanten die overblijven bij Vodafone relatief weinig data gebruiken, en je dus minder netwerkcapaciteit nodig hebt

Wat Jeffrey zegt klopt(as always)! Inmiddels gaat 50% van de data over de Nederlandse mobiele netwerken, over het T-Mobile netwerk. Dus T-Mobile is gebaat om naast een goede dekking, ook hoge snelheden aan te bieden.

T-Mobile hangt zijn zendmasten vol met banden: 1-3-3-38-20-8-7. Ook verwacht ik op korte termijn meer van band 8, omdat T-Mobile voor de zomervakantie zijn 2G netwerk gaat uitschakelen en deze gebruikt gaan worden voor 4G. KPN en Vodafone volgen deze ontwikkelingen van een afstand. Ik zie op de kaart dat KPN meer banden ophangt en dat Vodafone dat niet echt doet. T-Mobile is de Challenger in dit verhaal en verwacht dat ze in de toekomst, de markt kunnen opschudden met 5G voor thuis.

Een grotere 4G carrier op b8 zie ik niet zo snel gebeuren. De maximale carrier grootte in deze band is namelijk maar 10MHz. Als ze dat gaan doen moeten ze een tweede carrier inzetten, wat weer lastigheden geeft met CA combinaties. Ik verwacht dat ze dit spectrum weer gaan inzetten op 3G900, zoals het begin dit jaar ook was. Na het uitschakelen van 2G wil je namelijk nog low-band circuit-switched spectrum beschikbaar hebben, voor telefoons die geen VoLTE ondersteunen. Anders leveren die enorm in op de dekking tijdens het bellen.

Ook zal 2G komend jaar niet meer toegankelijk zijn voor consumenten, maar gaat het niet meteen uit. Er blijft een dienst in de lucht voor zakelijke klanten met speciale contracten. Ik denk dat dat wel ervoor zorgt dat de benodigde capaciteit zo klein is dat ze het met een paar 2G carriers kunnen doen, waarschijnlijk geplaatst in de guard band van de 4G carrier.