Vodafone kiest nieuwe leverancier antennes, begint met uitrol 3500MHz

5 likes

Het is jammer om te zien dat providers vals spelen rondom de umlaut test. KPN en T-Mobile zetten tijdens de umlaut test bijvoorbeeld tijdelijke masten neer bij het spoor en autowegen. Door ons kan het snel gevonden worden door dat er ineens een straalverbinding online komt.

Wat betreft het netwerk van Vodafone, het is een wirwar aan set-ups. Ik snap niet dat Vodafone zoals de andere providers voor een vaste lay-out kiest. Als ze niet overal het zelfde willen doen, dan zouden ze in de steden voor een “zwaardere” variant kunnen kiezen en op het platteland voor een “lichtere” variant.

Volgens de acm heeft Vodafone op dit moment een marktaandeel van 20 tot 25%. Het Vodafone netwerk is daarom bijvoorbeeld ook niet zo druk als die van T-Mobile (30 tot 35% marktaandeel + meer dan 50% van alle Nederlandse data gaat via hun netwerk).

1 like

Ik vind Vodafone wel slim met die 3500 MHz antennes. De sets die ik heb gezien zaten bovenin de mast, zoals op de foto. Dat plekje kun je maar een keer gebruiken. Aan de andere kant zie je op zware KPN sites twee antennes per sector. Er is plaats onder de kleinste van de twee. Over die laatste: Begint de strategie van KPN en T-M op het gebied van B38 (of N38) al duidelijk te worden?

T-Mobile haalt overal B38 weg waar naar Ericsson wordt omgebouwd.
KPN is begonnen met het vervangen van de Massive Mimo antennes B38 voor Massive Mimo antennes N78.

Geen idee wat de toekomst van B38 zal brengen. Sterker nog, het wordt steeds onduidelijker. :thinking:

Ik ben het met dat laatste eens. Waarom zo investeren om het niet te gebruiken zou je zeggen. Wat weten ze dat wij niet weten?
Mogelijk de weinig efficiente indeling naast B7, in NL nog eens niet standaard ook?

Wat me hier in de regio opvalt is dat er bij Vodafone weinig lijn te ontdekken is. Vraag me erg af wat de strategie is.

Eerst bouwden ze om naar Huawei, met veelal banden 1-3-20-28 en soms 32 erbij. Ik zie ook Commscope met 1-3-20-28-32, maar ook ineens een site aan de rand van een bos die nu 1-3-7-7-20-28-32 is?

Nu ze voor NSA N28 gebruiken, zit je dus in een binnenstad die anderhalf jaar geleden is omgebouwd met 1-3-28 of 1-3-20, terwijl ze in het buitengebied maar alles inschakelen?

Vodafone blijft apart…
Ja Vodafone gebruikte toch N3 (20 MHz) voor 5G NSA ipv N28 (10 MHz) voornamelijk met Dynamic Spectrum Sharing (DSS) dus ene keer B3 bij LTE en de andere keer N3 bij 5G

Bij 5G zie ik bv veel:

N3 / B1 (downlink) / B20 (uplink)

Of

N3 / [B20 (downlink) / B1 (uplink)]

Of

N3 / [B1 / B32]

Of

N3 / [B1 (downlink) / B3+B20 (uplink)]

Etc…

B7 ben ik echt nog niet veel tegengekomen als secundaire band bij 5G NSA, bij LTE wel eens B7 tegengekomen. Is dat omdat het zo’n hoge frequentie is (slechter bereik) van 2630 Mhz? Of ook toeval omdat ook nog niet zo gek veel sites van Vodafone B7 erbij hebben?
En klopt het dat B7 bij Vodafone wel 30 MHz is? Klinkt best veel… Waarom dat niet wat meer gebruiken zou je zeggen…

En dan nu krijgt Vodafone veel sites met zowel N3 als N28… (behalve in IJMUIDEN en omstreken nog niet zo heel veel N28)

Maar N28 is wel aanwezig bij:
Moskee Kuba, IJmuiden
Schoorsteen Dirkhartoghstraat, IJmuiden
Laaglandersluisweg, Velsen-Zuid
Salland, Bedrijventerrein Wijkermeer, Beverwijk

om maar wat te noemen

Hier heb ik nog nooit N28 gezien, altijd N3 (1800). Dus hoewel het erop zit op de mast, wil nog niet zeggen dat je ook daadwerkelijk verbonden mee wordt.
Mijn vraag: wanneer wordt je dan verbonden met N28 bij Vodafone? Is dat alleen in bepaalde omstandigheden?

Ik ga zou best wel eens wat meer willen meten bij de mast:
Van Deldenweg, Tata Steel op Vodafone. Deze heeft ook alles. B7, N3, N28 etc.
Maar die kan ik denk ik nooit pakken buiten het Tata Steel terrein.
Nog iets anders in de buurt van IJMUIDEN met alles aanwezig?
Ja, Heuvelweg, Velsen-Zuid dan maar… B1,B3,B7,B7,B20,B32,N3,N28 Daar ga ik dan ook maar wat vaker meten… Ik hou jullie op de hoogte…
Kijk hier staat ie: Uitkijktoren bij de Heuvelweg, Velsen-Zuid “De Melkweg”

Groeten,
Robert Kousbroek

Lijkt er een beetje op alsof dat alleen bij goede ontvangst gebeurt, zodat B1 de hoofdband op LTE kan zijn. Soms heb je dan secundair nog de banden 3 en 32 en eventueel een 7.

Vodafone lijkt geen profiel te hebben voor B3 als hoofdband (door DSS?) en voor B20+N7 (mijn S23 kan dit wel).