Vodafone kaart update 15 Oktober 2020

Vanmorgen is weer een Vodafone update op de kaart geplaatst. Sinds de laatste update zijn 10 nieuwe locaties bijgeplaatst. Daarnaast is bij zo’n 110 locaties een extra hoge band toegevoegd. Deze periode lijken ze vooral 2100MHz te hebben geactiveerd bij locaties waar de oude 3G zenders konden worden hergebruikt. Ook in deze update is maar op 11 locaties 5G op 1800MHz geactiveerd, wat net als bij de vorige update veel minder is dan de hoeveelheid omgebouwde.

De keuze om alleen 2100MHz te activeren naast 800MHz is bijzonder omdat ze hier dus geen 5G kunnen ondersteunen. De keuze voor 1800MHz zal in dit geval logischer zijn geweest.

Bekijk de update op de Antennekaart

Ik ga alle topics maar langs om te reageren, lijkt het nu bijna wel. Maar enfin.

Klopt het als ik zeg dat Vodafone vooral ‘roeit met de riemen die ze hebben’? Ik zie daar weinig nieuwe apparatuur verschijnen, de apparatuur die er soms al jaren staat wordt telkens hergebruikt. Bij KPN worden locaties redelijk standaard, bij T-Mobile waren ze dat al. Maar Vodafone lijkt toch wel achter te gaan lopen omdat ze niet (willen of kunnen) investeren. Zo zie ik zelfs 4G sites met alleen band 1. Vermoedelijk oude 3G-only sites.

Misschien zijn ze aan het sparen voor een massale ombouw naar 5G.

Ik hoorde laatst van iemand uit het buitenland dat ze ditzelfde gedrag bijna overal laten zien. En het is commercieel gezien natuurlijk een leuke strategie omdat ze door zoveel mogelijk hergebruiken toch een redelijk netwerk kunnen beheren. Maar ik ben inderdaad ook bang dat ze hierdoor achter gaan lopen. De standaard voor nieuwe locaties lijkt 1-3-20 of 1-3-7-7-20. Maar zelfs nu rollen ze nog locaties uit met alleen b20, en van de nieuwe 700MHz band is ook nog weinig te zien

Wel interessant. Je zou denken dat Vodafone als een van de grootste spelers ter wereld juist megadeals zou kunnen sluiten met leveranciers. Nu heb ik echt het gevoel dat ze achter gaan lopen.

Ik kijk ter referentie naar mijn eigen woonplaats met ongeveer 50K inwoners. KPN heeft hier nog een B20-only opstelling. Als die gewijzigd is, dan is alles minimaal 3CA. T-Mobile heeft bijna alles met de standaard uitrol. Eén site lijkt wat verouderd, daar is alleen 1-3-3-8 aanwezig. Nog altijd veel capaciteit.

Dan Vodafone: Enkele voormalige 800-only sites zijn eind vorig jaar omgebouwd naar 1-3-20. Maar ik zie ook nog heel veel 3-20 en zelfs enkele 20-only sites. Ook in woonwijken. En een plaats verderop inderdaad die befaamde site met alleen band 1.

Realistisch: de meeste mensen gaan dit niet direct merken. Maar het valt wel op als jij in de bus of trein zit en je kunt Youtube maar beperkt streamen omdat het druk is op het B20-only netwerk en je buurman met KPN of T-Mobile blaft er een video zonder haperingen in Full HD doorheen.

1 like