Vodafone en KPN kaart update 28 Augustus 2020

KPN en Vodafone hebben vandaag een update geplaatst in het Antenneregister.

KPN heeft afgelopen maand met Huawei voornamelijk uitgebreid tussen Utrecht en Harderwijk. Er zijn ongeveer 150 nieuwe Huawei locaties bijgekomen. Daarnaast zijn op andere plekken meer gaten ingevuld. Deze maand nog steeds geen 1400MHz actief. Een opvallend punt deze update is dat KPN oudere Ericsson locaties qua richting anders afstelt in de buurt van nieuwe Huawei locaties. Er zijn 161 nieuwe 5G 700MHz locaties bijgekomen.

Vodafone heeft afgelopen maand ongeveer 90 locaties met alleen 800MHz omgebouwd, waar ze 1800MHz hebben toegevoegd. Bij veel van deze locaties hebben ze ook nieuwe 2100MHz zenders toegevoegd, maar deze lijken in de praktijk nog uit te staan. Er zijn voor Vodafone 126 nieuwe 5G locaties bijgekomen op 1800MHz.

Bekijk de update op de Antennekaart

1 like

De afgelopen maanden is KPN in mijn woonplaats hard bezig geweest met het ombouwen van locaties naar Huawei, de meeste met 5CA en een enkele met 3CA.

Vandaag zie ik dat er een nieuwe KPN site is geactiveerd in augustus en dat het hier om een 2CA (3 + 20) Ericsson site gaat. Dat terwijl ik juist dacht dat KPN alles om zou bouwen naar Huawei en in ieder geval naar sites met meer capaciteit.

Heeft iemand wat meer inzicht in de strategie achter deze keuzes? Ik ben daar als argeloze consument wel benieuwd naar. De site in kwestie staat aan de rand van een grote woonwijk en vlakbij de snelweg.

Overigens zijn er hier ondanks de grootschalige ombouw ook nog steeds 2 sites met alleen band 20. Die zijn duidelijk niet meegenomen in de aanpak van KPN. Eentje daarvan staat op een flat midden in een flinke woonwijk. De andere in een (C2000)-mast aan de rand van het centrum. Hierover heb ik eigenlijk dezelfde ‘vraag’. Iemand van de kenners hier een idee?

Is de ingebruikname datum van die site toevallig al een paar jaar geleden? Vooral KPN maakt soms wat fouten in de Antenneregister data, waarbij sommige sites tijdelijk wegvallen en later weer worden toegevoegd. Dan krijg je zo’n situatie.

Voor de Huawei ombouw pakken ze voornamelijk eerst de ‘makkelijke’ locaties. Het zou best kunnen dat het dak van de flat niet is berekend op het extra gewicht, maar het kan ook dat deze locaties later alsnog worden omgebouwd. Voor C2000-masten is er ook meer toezicht, de providers moeten expliciete toestemming krijgen om daar bepaalde frequentiebanden aan te mogen zetten, om te voorkomen dat het op het C2000 netwerk stoort.

1 like

Nee, die site is ook echt nieuw. Ik denk dat de antennes een maand of 3, 4 terug zijn geplaatst. Volgens de gegevens in het Antenneregister is de plaatsingsdatum 4 juli 2020. Opmerkelijk dus.

Ik dacht overigens eerst dat het om T-Mobile antennes ging, omdat ze er op afstand hetzelfde uitzagen (die kekke sectorstreepjes kwamen pas later) en T-Mobile daar mindere dekking had. Toevalligerwijs activeerde T-Mobile zelf een maand later een nieuwe site op een gebouw ertegenover (toen stonden de KPN panelen nog werkeloos toe te kijken).

Op die C2000 mast lijkt me dat inderdaad wel aannemelijk dan. Misschien dat deze ook wel wordt uitgefaseerd want qua dekking is die niet echt nodig (qua capaciteit voegt het nu ook weinig toe).

Op die flat weet ik het niet. Er staan een aantal van die flats naast elkaar en op eentje daarvan heeft T-Mobile wel van die flinke Huawei antennes staan. Inmiddels met 6 of 7 frequenties. misschien dat de eigenaar van dat gebouw ook wel gewoon moeilijk doet met toegang verlenen tot het dak.

Het is mooie materie. Ik vind het zelf interessant omdat ik vanwege mijn beroep interesse heb in alles dat via de ether wordt verzonden. Maar dat wil niet zeggen dat ik alles begrijp :clown_face:. Dankzij jouw forum en blog leer ik in ieder geval weer wat bij.

Hier in Groningen hetzelfde geval in Garrelsweer dit jaar nieuwe vakwerk mast en Antennes geplaatst met B20+3 Ericsson.

Zou het niet zo kunnen zijn dat het hier wel om Huawei systemen gaat, maar dat KPN ze (bewust) nog niet volle bak inzet én met een hoger vermogen laat werken (dekking) en ze daardoor gespiderd worden als Ericsson?

Bijna een halfjaar later, kom ik hier nog eens op terug.

Een van de sites die ik hierboven noemde (de 3CA), doet nu 6 banden en is omgetoverd tot Huawei. Was het misschien altijd al wel, de antennes zijn er niet vervangen in ieder geval.

De andere site, die aanging als 2CA 3+20 draait nog steeds in die configuratie. Eigenlijk best bijzonder voor een site die dus vorig jaar is geplaatst.

De C2000-mast is trouwens ook om naar Huawei, 5 banden in dat geval. Net als die flat die ik noemde.

Ben momenteel iets meer geïnteresseerd in KPN dus heb het een en ander weer eens gecheckt. Ik vertrek daarheen wegens een (laten we zeggen) klantonvriendelijk foutje van T-Mobile waarvoor ik zelfs mijn contract dat een maand terug inging mocht laten ontbinden. Maar das off-topic en ik ben al aan het necro posten dus ik hou het hier even bijn :clown_face:

Ik heb inderdaad wel wat meer nieuwe Ericsson sites gezien die niet worden omgebouwd naar Huawei. Waarom dit is weet ik niet.

De C2000 masten blijven nog achter qua banden die worden geactiveerd, omdat daar alles expliciet moet worden goedgekeurd met oog op eventuele storingen op C2000

1 like

Wat ik me op deze specifieke locatie kan voorstellen, is dat het voor wat bredere dekking is. Hij staat een stuk harder dan de Huawei masten en straalt per sector respectievelijk het buitengebied in, een bos in en naar een stukje stad dat slechter gedekt wordt.

Deze locatie is in oktober omgezet en mist eigenlijk alleen B32 maar ten opzichte van andere sites hier.

1 like

Heeft ook met mengproducten te maken. Als je een signaal ontvangt op bijvoorbeeld 1000 MHz en er zitten ook zenders op 1100 en 1200 MHz in de mast, kan er op 1000 en 1300 MHz een stoorprodukt ontstaan. Precies over de ontvanger voor 1000 MHz heen.
Uiteraard wordt het complex als er meerdere zenders en ontvangers in een mast worden toegepast.

1 like

Dat klopt inderdaad inktjet, maar ook binnen 1 systeem heb je soms last van IM3, 3e orde intermodulatie, dus bij bv. GSM en Tetra waar je meerdere frequenties in 1 sector gebruikt, kun je hierdoor storing op je eigen systeem creeren. Een roestige bout oid helpt de boel dan al om zeep. Er zijn speciale reken programmaatjes om te kijken welke frequenties je bij elkaar kunt gebruiken en dan een minimum risico op storing. IM5 en hoger is minder interessant, die signalen zijn over het algemeen zo zwak dat dat niets meer doet.

Jeffrey, het gaat om storingen, maar ook zeker om gewicht. De constructie van een C2000 mast is zo berekent dat zelfs bij hele hoge windsnelheden de boel nog moet blijven staan. Want bij een ramp wil je wel dat de brandweer, ambulance en politie hun werk nog kunnen blijven doen. Dus daar zijn ze ook altijd heel streng op.