Vodafone antenne update 24 Maart 2020

Vodafone heeft vanmorgen een 3G update geupload. In deze update hebben ze alle 3G locaties verwijderd die uitgeschakeld zijn. Er zijn nog 17 locaties overgebleven waar 3G nog niet uitstaat. Dit kan te maken hebben met de dekkingsverplichting voor deze frequentiebanden, of ze hebben het hier simpelweg nog niet uitgeschakeld.

Bekijk een overzicht met alle locaties
Bekijk de update op de kaart

Vodafone heeft nu 3G uitgeschakeld, alleen als mijn telefoon 4G op de 2100 band pakt. Dan zie ik tot nu toe, dat er maar 10mhz gebruikt wordt. Vodafone heeft toch 20mhz beschikbaar. Wordt dat nog bijgeschakeld?

Ja ze hebben inderdaad 20MHz, maar dat is in 2 losse blokken. Een aaneengesloten blok van 15MHz en een blokje van 5MHz. Ze kunnen hem dus vergroten tot in ieder geval 15MHz. Ik verwacht ook wel dat ze dat uiteindelijk gaan doen. KPN heeft datzelfde laatst ook gedaan.

Dat laatste blokje van 5MHz blijft dan nog ongebruikt. Daar zouden ze een extra 4G carrier op kunnen plaatsen, maar dat heeft qua bandbreedte niet heel veel voordeel (misschien een keer 45Mbps extra capaciteit per sector).