Verschil dekking 4g/2g

Ivm de slechte mobiele dekking bij mij thuis heb ik me een beetje verdiept in zendmasten etc. Ik volg de updates van de antennekaart natuurlijk ook op de voet.

Het is me opgevallen dat het 2g signaal hier veel sterker is dan het 4g en 3g signaal, terwijl het signaal van dezelfde mast komt en de frequentie van 4g (816Mhz) nauwelijks verschilt van de 2g (937,2 Mhz). In een andere afgelegen plaats waar ik regelmatig kom, is hetzelfde aan de hand. Zelfde zendmast, geen 4g, wel redelijke 2g.

De zendmast staat op ca. 700m van mijn huis. Het tussengebied is ca. de helft bos/weiland. De mast heeft 6 balken. De onderste 3 zijn van Vodafone (geen signaal) De bovenste 3 zijn van KPN. Sectoren 90, 230, 310 graden. Ik zit op ca 290 graden.
2g 900 Mhz, 24.4 dBW
3g 900/2100 Mhz (B1/8), 30-31 dBW
4g 800 Mhz (B20), 26,6 dBW

Volgens de dekkingskaart zou 4g het best moeten zijn. Binnen en buiten uitstekend. In de praktijk is 4g buiten max -113 dBm en binnen afwezig. 3g is maar af en toe te zien in Cellmapper. 2g is buiten -89dBm tot binnen -107dBm. De 2g valt wel de hele tijd weg. Als de telefoon op tafel ligt gaat hij opeens van -105dBm naar no service en na een paar minuten of soms een half uur is hij er weer.

Weet iemand een verklaring voor het verschil in signaalsterkte? En waar zou het aan kunnen liggen dat de 2g van behoorlijk goed opeens naar 0 gaat?

Mijn allereerste vraag aan jou is: Welke provider gebruik jij?
2G gaat beter door muren, omdat deze de 900mhz frequentie gebruikt. De frequenties 700 en 800mhz gaan nog beter door de muren, maar deze worden voor 3G, 4G of 5G gebruikt. T-Mobile gebruikt voor 5G op dit moment de 700mhz. Als je een android telefoon hebt, kan je cellmapper installeren en kijken welke zendmasten op jouw huis zijn gericht, het betekent niet de de 700m verder op zendmast op jou huis staat gericht.

Bedankt voor je reactie! Ik ben abonnee bij KPN (privé) en heb een werkmobiel van T-Mobile. Het bovenstaande gaat over KPN.

Cellmapper had ik al ontdekt. Handige app! Via Cellmapper weet ik ook dat ik meestal met de bovenstaande zendmast verbonden ben. Die staat 700m hier vandaan, bijna recht op mijn huis gericht en heeft de bovenstaande frequenties en zendvermogens.

Qua doordringing zou ik verwachten dat het weinig uitmaakt, want zowel 2g/3g/4g zitten op lage frequenties (900Mhz/800Mhz). Qua zendvermogen zou ik verwachten dat de 3g het best is (31 dBW), 4g de tweede (26,6 dBW) en 2g het slechtst. Maar het is in de praktijk juist andersom en ik vraag me af hoe dat kan.

Overigens is het ook bijzonder dat deze zendmast op zo’n korte afstand zo’n slecht signaal geeft, terwijl de nummer 2 zendmast van KPN en de dichtstbijzijnde zendmast van T-mobile hier veel verder vandaan staan (2,5km, alleen maar bos) en het signaal van die mast zowel bij KPN als TM maar heel iets zwakker is. Bij KPN is overigens ook de 2g van die mast het sterkst.

1 like

Een heel belangrijke factor in de ontvangst is de prestatie van de smartphone. Het een of het andere toestel kan een enorm verschil maken in wel of geen goede ontvangst. Vooral de oudere Iphone’s zijn berucht om hun slechte ontvangst.
Bekijk dit artikel maar eens:
https://www.researchgate.net/publication/317396897_Over-The-Air_Evaluation_and_Ranking_of_Mobile_Phone_Performance
2G GSM900 heeft meestal het beste bereik omdat het protokol van deze band de hoogste zendvermogens toestaat bij het mobieltje (33dBm)

Bedankt voor je reactie, klinkt als een plausibele verklaring.

Het verschil tussen verschillende smartphones is inderdaad opvallend. Een Xiaomi, Samsung en Oppo geven binnen dezelfde signaalsterkte aan in Cellmapper. Maar… de Xiaomi raakt het signaal heel vaak kwijt, de Samsung regelmatig en de Oppo vrijwel nooit.