Utrecht Centraal - Mast van de maand Juni 2021

Ik was twee weken geleden, zowel in de avond als in de ochtend op Utrecht Centraal. Het was toen al druk met reizigers, maar met mijn T-Mobile verbinding waren er geen problemen. Speedtests gedaan die elke keer tussen de 250-300mbps uitkwamen.

Netmonster gaf wel telkens 4CA weer: 1800-2100-1800-2600, betekent het dat het dan druk is op het T-Mobile netwerk? Of doen ze dat automatisch, dat mensen hogere snelheden krijgen?

1 like

Ja het netwerk combineert altijd zo veel mogelijk banden. Je hebt daar dus in principe altijd 4CA. Netmonster geeft tegenwoordig trouwens ook exact aan met welke cell je bent verbonden:

3 likes

Mooi Topic!

Fijn dat er eindelijk iets aan gedaan is.
Voor de tijd van deze installatie was er soms geen doorkomen aan met T-Mobile, als je zat te wachten in de trein.
Ik ben echt benieuwd als het straks spitsuur is hoe het netwerk zich houdt, maar dat moet nu vast veel beter zijn.

Zijn er nog meer stations met zo’n gezamenlijk systeem?

Uit mijn hoofd in ieder geval Amsterdam Centraal (Komt ook nog een keer als mast van de maand), Rotterdam Centraal en Breda.

En daarnaast nog de stations die in tunnels zitten, maar daar is de dekking niet echt zo zeer gemaakt voor het station, maar voor de hele tunnel. Uit mijn hoofd Delft en Rotterdam Blaak, maar er zijn vast meer.

Ik ben nu op Utrecht Centraal. Hier lijkt 5G indoor van T-Mobile nog niet aan te staan. In de stationshal had ik wel 5G, maar vermoedelijk van een andere site buiten. Ik heb paar keer een speedtest gedaan (perron 5), maar haal continu keurig 400mbps. Nou is het ook niet heel druk op dit tijdstip + lockdown.

Ik was gisteren in Rotterdam Centraal en Breda. In Rotterdam Centraal had ik verbinding met de sites buiten, is daar wel een indoor dekking? In Breda leek het er wel op dat er een indoor dekking was, althans net monster gaf een onbekende cell aan. Ik heb rondgekeken, maar kon de indoor dekking niet vinden.

Waar staan ze in Amsterdam Centraal? Want in Amsterdam ben ik ook verbonden met een indoor dekking, maar heb de bacons nog niet kunnen vinden.

In Breda is indoor dekking, bij T-Mobile was dat (toen ik er nog klant was) 1-3-3, bij KPN 1-3-7-20 en Vodafone alleen band 3. Op het busstation (dat geïntegreerd is het station) weet ik een antenne aan te wijzen.

Ook in Rotterdam is er indoor dekking, maar die lijkt vooral beperkt tot de tunnel onder de perrons (dezelfde banden als in Breda). Bij zowel T-Mobile als KPN heb je op de perrons dekking van sites buiten het station.

1 like

Komt Amsterdam Centraal nog als mast van de maand?

Het lijkt erop dat de indoordekking van Amsterdam Centraal is omgebouwd naar Ericsson (zie screenshot enb nummer). Ook had ik in de tunnel 5G (zie rechter bovenhoek), terwijl netmonster aangaf van niet.

De 1 achter het eNB nummer wil niet automatisch zeggen dat het is omgebouwd naar Ericsson. In het geval van Amsterdam Centraal hebben ze 3 BBU’s hangen om de cellen aan te sluiten. Dat is dus 48870, 48871 en 48872. Waarschijnlijk ondersteunen ze op deze installatie dat je een 5G carrier van buiten het station gebruikt, want ze zenden hier geen laag spectrum uit. Zelfde trouwens in Utrecht. Ik hoor vooral uit Utrecht regelmatig klachten dat het signaal daar in de treinen soms erg slecht is. Ik vermoed dat ze dat op kunnen lossen door laag spectrum toe te voegen.

1 like