Upload sneller dan download bij zwak signaal T-Mobile

Hallo allemaal,

Ik was laatst in een gebied waar er niet zo goed signaal is tot de zendmast van T-Mobile met 4G.
Tot mijn verbazing was de uploadsnelheid veel groter dan de downloadsnelheid.
Ik denk dat hier een technische reden voor is. Een deel is natuurlijk dat het gedeelde bandbreedte is, er kunnen dikke downloaders zijn op dat moment, maar volgens mij is dit niet hele verhaal.
Ik heb de vraag ook gesteld in de forum bij T-Mobile, lees hier het hele verhaal: Upload sneller dan download | T-Mobile Community

Wie weet er wat meer over te vertellen over het hoe en waarom?
Kan het iets met de ontvangst antenne te maken hebben van mijn iPhone7? Is daar wat mis mee?
Ook al zou je een zwak ontvangst signaal hebben, betekend toch niet meteen automatisch dat je ook een slechte onbetrouwbare verbinding hebt? De signalen van Perseverance-rover van Mars komen toch ook binnen op aarde? Dat is ook een zeer zwak signaal, maar ja, omdat er verder geen stoorsignalen bij komen, kan er toch wat van gemaakt worden en kan er nog steeds data verstuurd worden.

Hartelijk dank voor elke bijdrage

Groeten,
Robert

Er zijn een aantal mogelijke factoren, maar signaalverstoring van masten in de omgeving, en mogelijk groot verbruik zal de voornaamste verklaring zijn.

Ik doe even de aanname dat je met een moderne mast verbonden bent geweest. Deze hebben 2T4R zenders voor de lage frequentiebanden. De iPhone 7 heeft maar 2 ontvangstantennes om het signaal te ontvangen. Maar de zendmast heeft (door de 2T4R configuratie) 4 ontvangstantennes om jou signaal te ontvangen. Dit is bedacht om de performance op de rand van het bereik beter te laten werken. Doordat de mast luistert met 4 ipv 2 antennes wordt de ruisvloer van het signaal gehalveerd.

Je voorbeeld van Mars valt misschien niet helemaal te vergelijken. Ze hebben sattelieten tussen mars en de aarde die het signaal herhalen. Dit spectrum is inderdaad aardig vrijer van verstoringen dan het spectrum op land. En door de tragere verbinding kun je een modulatieschema gebruiken die uberhaupt al minder gevoelig is voor storingen waardoor je nog een stuk afstand wint.

1 like

Bedankt voor deze snelle heldere uitleg Jeffrey.

Groeten,
Robert

Hallo,

Jouw ervaring heb ik ook (Tele2) maar dan structureel met waanzinnig grote verschillen.
Het ‘probleem’ doet zich vooral ‘s avonds voor: upload zakt in, maar blijf acceptabel; download stort ineen, streamen is onmogelijk!
Download in de grote stad van meer dan 150 Mbit/s terug terug naar 20 Mbit/s; op Texel terug naar < 1 (één) Mbit/s, dit alles sinds 8-10 weken.
Let op: KPN heeft dit probleem niet, op dezelfde locaties.

Inmiddels gebeld met Tele2…… reden onbekend.
Ze belden me heel netjes terug en ik kreeg antwoorden zoals aan jou gegeven.
Dat lost dit vraagstuk dus niet op, het was nl. tot voor kort perfect.

Spontaan kreeg ik het aanbod van Tele2 om vrij te kunnen gaan naar een andere provider.
Is het abo van Tele2 te goedkoop? (Zo een grootverbruiker ben ik niet…max 20 Gb per maand).

Ben benieuwd of er nog meer soortgelijke ervaringen zijn.

Je kan situaties tussen netwerken niet vergelijken. Als jou download in de avond instort dan kan dan aan drukte zijn in jouw omgeving. Tele2 is in deze gelijk aan T-Mobile want hetzelfde netwerk. Als er zo’n drukte is heeft T-Mobile dat vast wel gezien en zullen ze proberen de capaciteit te verhogen, liefst door uitbreiding van bestaande masten en als dat niet kan zal er een mast bij moeten komen maar dat eerder een proces van vele maanden dan enkele weken.

Waar op Texel ervaar je dit probleem?

Het T-Mobile netwerk is het drukste netwerk van Nederland steekt qua data throughput echt boven KPN en Vodafone uit. Meer dan de helft van verbruik in 2020 komt op conto van het T-Mobile netwerk, KPN als tweede en Vodafone als laatste netwerk.

1 like

Thnx voor je reactie!
Het gaat om omgeving De Koog, op antennekaart.nl. heb ik gezien dat daar 1 mast staat.
Mijn vermoeden dat het komt door drukte, wordt sterker o.b.v jouw reactie: het treedt op sinds ongeveer Pasen, daarvoor was er niets aan de hand.
Het bijzondere is, dat de Tele2 technicus mij vertelde dat hij ziet dat het wel druk is in de avond (bevestiging), dat het wel heel bijzonder is dat mijn snelheid zo omlaag gaat (naïef of geveinsde verbazing?) en dat er voorlopig niets gaat gebeuren (aha, dat kan hij dus wel zeggen). Én het advies om over te stappen naar een andere provider (wil hij me weg hebben?). Nogmaals, ik ben ieder gesprek zeer netjes, met aandacht en alle tijd te woord gestaan!
Uiteraard hebben we ook alle stappen doorlopen voor toestel-controle. Met mijn toestel is niets aan de hand, overdag en in grootstedelijke gebieden is er geen enkel probleem. Mijn 4G is dan zelfs sneller (200+ Mbit/s) dan de bedrijfswifi :smiley:

Dat je situaties tussen netwerken niet kunt vergelijken, ben ik ten dele met je eens. Het gaat hier om simpele eindgebruikers behoefte: een download snelheid en througput waarmee een normale film gestreamd kan worden. Ik koop een dienst met specs, maar als download structureel elke avond onder 1 Mbit/s komt, dan is dat geen toevalligheid en schiet de dienst in mijn ogen te kort.

Bedankt voor je reactie! :+1:

Dat met een dergelijke snelheid je dienst te kort schiet ben ik met je eens.
IK heb de verkeerstatistieken van deze site bekeken(ik kan maand terugkijken, en alleen op dagbasis dus geen specifieke cijfers over 1 dag).En het is een kwa drukte zeer wisselende site en dat zal te maken hebben met toerisme. Als je er altijd rond dezelfde tijd last van hebt kan er ook nog een externe factor sprake zijn, iets wat stoort.

Voor T-Mobile is dit de enige mast aan die kant van Texel. Uit mijn ervaring uit mijn tijd bij Tele2 weet ik dat Texel een ramp is om extra masten bij te plaatsen. Gaat gewoon niet gebeuren.

Zo te zien draait deze mast nog wel op de oude configuratie dus zonder de Tele2 frequenties. De mast zal dus nog omgebouwd moeten worden zodat en de oude Tele2 frequenties gebruikt worden en 5G kan worden toegevoegd. Ik zie hier inderdaad nog geen planning voor.

T-Mobile netwerk is op Texel ook echt subpar, zeker rondom De Koog. De enige site daar staat relatief laag, terwijl er hoge duinen zijn. Het kan daarom ook heel goed zijn dat je niet met de site in De Koog verbonden bent, maar met de hoge mast in Den Burg. De ontvangst is vermoedelijk sowieso slecht? Misschien dat een externe storingsbron het net onder het nulpunt drukt. Zeker met bepaalde weersomstandigheden kan dit gebeuren. Het is in die zin niets anders dan andere ethersignalen is mijn aanname.

KPN is qua ontvangst inderdaad beter op Texel, al houdt het ook niet over omdat het netwerk nog niet is aangepakt daar. Rondom De Koog heeft KPN een veel hogere locatie, dus betere dekking. Maar op het strand schakel je vaak over naar een site op/bij Bungalowpark De Parel of een 3G microsite. Dus ook dat houdt niet over. Texel heeft nogal wat eehm geografische uitdagingen voor etherontvangst.

Hallo Dirk, je kan mijn situatie niet goed vergelijken. Bij mij treedt het fenomeen op bij zwakke ontvangst van kleiner dan -113 dBmV omdat de mast te ver weg staat. Heb het kunnen reproduceren op een andere dag, ander tijdstip. Ook toen download weer langzamer dan upload met de iPhone7. Daarna heb ik hetzelfde meting nog een keer gedaan, maar nu met een Motorola Moto G5, nu heb ik op dit punt (52.431892, 4.589675) de volgende resultaten: 4G RSRP0=-119 CELLID=Wisselend tussen Visserhaven IJMUIDEN en Reddingsbrigade Bloemendaal, download=2.73 Mbps, upload=0.43 Mbps, Ping=57.5 mS, Jitter=29.6 mS.
Conclusie: met name bij zwakke signalen, gaat het echt meespelen wat voor smartphone je gebruikt en allerlei andere omstandigheden zoals stoorsignalen in de omgeving hebben invloed. Zie ook de hoge Ping en Jitter (Ping=57.5 mS, Jitter=29.6 mS)