Update T-Mobile

T-Mobile heeft perongeluk B7 niet mee geupload naar het antenneregister, dus vandaar dat B7 compleet weg is op hun eigen 5mhz stukje na. Wordt binnenkort wel gefixt hoop ik. B7 zelf staat nog gewoon aan dit is enkel een administratieve fout.

1 like

Viel me zojuist op dat ik ineens veel meer bandbreedte krijg van T-Mobile bij mij thuis.

Was eerder 3-3-1-8 of 3-3-1-20 voor een totaal 50 MHz, met buiten heel soms nog band 38 erbij. Al zag ik die bijna nooit.

Nu krijg ik binnen 3-3-7-1-8 óf 3-3-1-8-38 (dus 38 ook binnen) met in totaal 75 MHz.

Dat betekent 2 dingen:

  1. Band 7 is toegevoegd op mijn site, dit is allerminst een drukke locatie. Deze staat aan de rand van mijn woonwijk. Zou kunnen duiden op een bredere inzet van deze band.
  2. Band 1 is opgevoerd naar 15 MHz, aangezien T-Mobile nu een blok van 20 MHz aaneengesloten heeft op 2100 MHz. Had de switch nog niet gezien.

Al met al een flinke verbetering. Zelfs binnen haal ik nu anderhalf tot twee keer de snelheid die ik eerder haalde. Best knap, want ik woon in een volledig geïsoleerd nieuwbouwhuis aka een bunker :wink:.

Dat is een mooie ontwikkeling, in welke stad of dorp woon jij? Wat voor snelheid haal je nu? Hier in Delfzijl moeten ze eerst flink glasvezel gaan leggen voordat banden toevoegen zin heeft. Net wat testjes gedaan en B3+B3+B1 is hier net zo snel als 4CA. Alles topt rond de 270 af wat hier in het noorden meestal het geval is.

Ik ben zeer benieuwd naar de volgende T-Mobile antenne register update waar ze dan allemaal B7 bijgeplaatst hebben. In de stad Groningen zelf hebben ze nog maar 2 gedaan nog niet erg veel voor een best wel grote stad.

Ik woon in Oosterhout, Noord-Brabant. Dat is een groot dorp of een kleine stad.

Snelheid is niet echt on par omdat ik alleen nog binnen heb getest. Gaat zo rond de 100-120, maar dat hield eerder op bij de 60 Mbps. Zal morgen buiten eens testen.

Ik was zelf met oud en nieuw in het noordoosten en toen viel me eigenlijk op dat de 4G snelheid behoorlijk was. Zo rond de 300 Mbps. En dan zat ik in de middle of nowhere. Misschien geluk met de mast.

Overigens kom ik ook hier amper boven de 300 Mbps uit, vaak nog minder. Anderen maken er immers ook gebruik van :wink:.

Mijn 4G snelheidsrecord was 446 Mbps. Op een 5CA mast, ergens dit voorjaar.

Klopt hier in het noorden is het allemaal ronde 300mbps masten met glasvezel meestal wat hoger. Waarschijnlijk omdat hier veel masten staan ten opzichte van de hoeveelheid mensen dat hier wonen.

Maar mijn vermoeden is dat ze eerst de randstad en het zuiden gaan doen qua B7 en dan net zo als KPN langzaam omhoog na het noorden. Mijn snelheidsrecord was 406 met een 5CA mast met B7. Normaal is het meestal in de 300.

[quote]
Klopt hier in het noorden is het allemaal ronde 300mbps masten met glasvezel meestal wat hoger. Waarschijnlijk omdat hier veel masten staan ten opzichte van de hoeveelheid mensen dat hier wonen. [/quote]

Ja, precies. Uiteindelijk middelt het wel uit. We mogen wat dat betreft van geluk spreken in Nederland, zelfs de minder dichtbevolkte gebieden hebben over het algemeen prima dekking. In Frankrijk of Zweden zit je soms uren zonder…

Ik ben wel benieuwd of we band 7 nu vaker gaan zien. We gaan het meemaken.

Ik zie hier nu ook al een paar dagen 15 MHz LTE op B1, dus dat zal meewegen. Band 7 verder uitrollen gaat natuurlijk ook fijn zijn, hoe meer van die vette masten hoe beter :slight_smile:

Nog speedtestje gedaan op de 1-3-3-7-8-20-38 mast hier, met 5CA profile (geen 38) haalde ik 461 Mbps. Heb ik wel een paar pogingen voor gedaan.

Best netjes voor een zaterdagochtend en sowieso meer dan ik ooit nodig zou hebben op mijn telefoon.

Die resultaten heb ik nog niet gehad, ookal staat de mast op een van de drukste plekken in de stad dat helpt natuurlijk ook niet mee. B3+B3 leverde nog net 60mbps daar, wat hier thuis op een lege mast over de 200mbps zonder 4x4 Mimo mogelijkheden op alleen maar B3+B3. Kijk er erg naar uit dat B7 hier ook wordt toegevoegd op masten die niet super vol zitten.

Wel een opmerkelijke snelheid had ik op de Grote markt in Groningen 391mbps op alleen maar B3+B3+B1+B8 uiteraard wel MIMO Mode 3. Dus als daar B7 bij komt zou theoretische de 600 bijna aangetikt moeten kunne worden want alleen B7 kan al over de 200mbps leveren met leuke MIMO

Mast hier is wel redelijk nieuw, voorjaar 2020 geplaatst dus ongetwijfeld voorzien van alle MIMO opties.

Denk wel dat het in de praktijk nooit veel meer dan 450-500 Mbps gaat worden in een real world scenario.

Denk het inderdaad ook. Maar het nieuwe KPN netwerk heeft al een aantal keer tegen de 600 en of over de 600 gezeten. Zou technisch gezien ook wel met T-Mobile moeten lukken op een rustige mast die het volle pakket heeft.

In 2022 komt het nieuwe 5G spectrum er bij en dan wordt het echt leuk met de snelheden tot wel gigabitsnelheid.

Welke telefoon heb je nu? Ik heb Note 10+ dus geen 5G ondersteuning.

Welke mast is dat dan? Het begon erop te lijken dat ze helemaal geen nieuwe b38 uitrollen. Dat is dan leuk om even te kijken als ik toevallig in de buurt ben.

Ze zijn ook al aan het testen met 1400MHz, dus dat zit er ook nog eens aan te komen. Maar zelfs zonder die band heeft T-Mobile al meer capaciteit dan KPN

Vanwege jouw opmerking over B38 ben ik toch nog eens op je befaamde kaart gaan kijken naar die site, zit dus geen B38 bij. Snap ik nu ineens waarom hij vanochtend vasthield aan 3-3-7-1-8 en niet 38 erbij pakte.

Beetje dom, haha. Toch heb ik in de achtertuin wel vaak 38, kan dat erbij komen vanaf een andere site? Anders heb ik daar misschien een heel andere site.

@TomSt KPN sluit echt álles aan op fiber natuurlijk en heeft een behoorlijke eigen backbone. Das bij T-Mobile wel anders, al is er met de fusie met Tele2 wel een behoorlijk netwerk in hun bezit gekomen. Hopelijk gaan ze de masten die nu via microwave verbonden zijn ook nog wel voorzien van glas. Ben verder wel blij met T-Mobile (niet alleen vanwege het eigen netwerk, maar ook al vanwege de roaming partners)

Ik heb trouwens een Galaxy S10.

De antennekaart van T-Mobile is nogal verouderd zeker qua B7 sites ivm een fout van T-Mobile in het register. Dus het kan zijn dat de mast in de buurt het recent heeft gekregen dan staat het binnenkort op de site. Maar het is ook goed mogelijk dat je met een andere site met B38 verbind zijn er genoeg. Mijn ervaring is dat B7 altijd wordt voorgetrokken op B38 dus die combo met B7 is logisch.

KPN heeft inderdaad veel op fiber aangesloten wat ze zeker goed helpt. Ookal is het hier in het noorden nog veelal straalverbindingen benieuwd of KPN daar verandering in gaat brengen wanneer ze hier komend jaar alles gaan ombouwen. In Delfzijl is een mast al omgebouwd van KPN daar ligt nu wel glas IPV straalverbinding.

Ik merk in mijn stad (Kampen), dat ik op 5G hogere snelheden haal. Waar ik voorheen 200-300mbps haalde, is dat nu ruimschoots 300-400mbps. Ik heb daarbij uitschieters naar 420mbps gezien. Wat mij ook opviel, is dat de upload is bijna verdubbeld, waar ik voorheen rond 60mbps haalde, is dat nu tussen de 100-120mbps.

Hoe kan ik trouwens in cellmapper zien, welke combinatie banden mijn telefoon gebruikt op dat moment? Ik zie hier boven mensen plaatsen dat ze gebruik maken van verschillende banden tegelijk. Ik zie in cellmapper een hele lijst, met daar bovenaan vaak band 3 +NSA 5G.

P.s: ik heb een T-Mobile abonnement.

Welke telefoon heb je? Als je een Samsung hebt kan je in de bel app deze code typen op in het service menu te komen en zo al je banden te zien waarmee je verbonden bent *#0011#. Heb je geen Samsung telefoon dan kan je NetMonster proberen die geeft vaak een ruwe schatting welke banden je hebt maar dat kan ook compleet fout zijn.

Ik haal wel vaak bijna 100mbps upload maar ben er nog nooit ver over gegaan. Heb nu de Note 10+ geen 5G. En over de 300mbps heen moet ik wel mijn best voor doen en de juiste mast opzoeken met glasvezel.

1 like

Als je een telefoon met Qualcomm chipset en root-toegang hebt is Network Signal Guru een betrouwbare manier om te zien welke combinaties je telefoon gebruikt.

Ik heb een oneplus! Ik heb netmonster geïnstalleerd en het werkt wel, alleen het geeft de hele tijd aan dat ik alleen verbonden ben met 1800 (band 3), heel soms met 2 of 3 banden. Ik denk niet dat de app heel goed werkt, maar beter iets, dan niets!

NetMonster gebruikt de normale Android APIs. Voordeel is dat die vrijwel gelijk zijn op alle telefoons en ook werken zonder root, nadeel is dat je alleen je primaire band ziet. En als je al een secundaire band ziet hoeft het niet per se te kloppen. Als je root hebt op je oneplus kun je met een app als NetworkSignalGuru veel betere informatie uitlezen.

T-mobile heeft na 2 maanden, nog steeds geen update gedaan. Wel jammer voor onze community, die veranderingen wil zien :smiley: :money_mouth_face:

1 like