UNKNOWN in CELLMAPPER bij 5G

Bij een connectie met een 5G mast zie ik in celmapper altijd onderaan -UNKNOWN- NR -NSA met een andere signaalsterkte. Hoe moet ik dit interpreteren? Zie screenshot

Groeten,
Robert

Ik ken CellMapper niet goed (genoeg).
Bovenaan staat de 4G cell beschreven; eNB beteklend eNodeB, dat is het basisstation voor 4G sites, in UMTS was dat de NodeB. Voor 5G zou dat de gNodeB of gNB moeten zijn.

Het getal zegt mij niet zoveel.

Bij 4G staat duidelijk de technologie: LTE.
Onderaan is dat voor 5G NR NSA; NewRadio en non StandAlone.
NR is de naam voor het 5G netwerk zoals LTE en UMTS en GSM dat waren voor de vorige generaties. non StandAlone betekend dat het 5G basestation via de Core (centrale servers) van 4G draait, dus niet ’ los’ van 4G kan opereren. In de toekomst, als de providers veel hebben geinvesteerd in een nieuw 5G core netwerk, dan wordt dat SA (StandAlone).
Ik hoop dat ik je vraag (deels) heb kunnen beantwoorden?

Bedankt voor de info!
Welke app gebruik jij?
Graag zou ik de exacte positie / plaats van de mast van de 5G NR NSA (onderaan) willen weten. Maar omdat hij geen Cell ID doorgeeft, hoe weet ik zeker dat het gekoppeld is aan de 4G erboven?
Theoretisch kan het toch ook een hele andere mast zijn?

Gezien de veldsterkte waarden durf ik wel te stellen dat het dezelfde mast is, maar dat kun je idd niet 100% zeker stellen. Ik weet niet, en dat hoef ik ook niet perse te weten ;-), waar dit is gemeten. In een drukke stad kunnen dit 2 sites zijn, als dit in wat dunner bevolkt gebied is, dan kun je 99% zeker zijn dat het dezelfde site is.
Waarom er voor 5G geen CellID wordt weergegeven weet ik niet, iemand anders misschien?

1 like

Android is vrij irritant met het vrijgeven van informatie uit je modem. Eigenlijk geven ze alleen van de primaire cell alle informatie, wat de 4G cell is omdat het NSA 5G is. Daarom meldt hij daar wel de volledige eNB en cell id. Cellmapper kan los van het bestaan van een 5G carrier en de RSRP/RSRQ ervan niet heel veel weergeven. Niet eens de frequentie.

Uit mijn hoofd is OnePlus een van de weinige fabrikanten die de modem API in android volledig implementeert. En je hebt daar natuurlijk de optie voor root waarbij je nog meer informatie kan zien.

Op Samsung kun je in het service menu ook wel een en ander zien. Daar kun je in ieder geval aan de 4G en 5G PCI zien of het dezelfde site is of inter-site ENDC. Dat werkt omdat T-Mobile altijd dezelfde PCI gebruikt voor alle cellen in hetzelfde sector. @5GTestMap1

2 likes