Televisietoren niet op de kaart?

Goedemorgen, klopt het dat ik televisietorens niet op de kaart terugzie, bv die in Lelystad? En…betekent dit dan dat deze geen straling geven of? Ik kan er weinig informatie over vinden. Ik hoop dat jullie me kunnen aangeven welke straling een televisiemast geeft.

Groet,

Erica

Beste Erica,

Dat klopt. Op de kaart staan alleen 2G, 3G, 4G, GSM-R (oftewel GSM-Railway), CDMA (is de afkorting van Code Multiple Access, een draadloze communicatietechnologie die is ontwikkeld op het gebied van communicatietechnologie met gespreide spectrumtechnologie) en CGC (Converged Generation Communications Company Ltd (CGC) is een Saoedi-Arabisch bedrijf gevestigd in Riyad en een toonaangevend bedrijf op het gebied van telecommunicatieoplossingen en -diensten, evenals laagstroomsystemen, IP-telefonie en datanetwerken.) en straalverbindingen. Radiozenders vallen niet onder straalverbindingen (straalverbindingen zijn meestal van punt tot punt).
Natuurlijk geven radiozenders, zoals die van Lopik - die eigenlijk in de gemeente IJsselstein staat - ook straling. Dit is dezelfde niet-ioniserende straling zoals 4G en 5G zendmasten. Zie https://www.kennisplatform.nl/ voor meer informatie.
De vraag is alleen of het schadelijk is op lange termijn. Ik denk dat je hier op doelt. Over het algemeen zegt men dat er onvoldoende bewijs voor gezondheidsschade, zelfs op de lange termijn, zolang de zenders onder de blootstellingslimieten blijven.
Zie ook Zender- en frequentie overzichten per provincie, zenderlocatie, zenderfrequentie en zenderbereikkaarten, download zenderlocaties als POI (nuttige plaats) voor de TomTom voor wat meer info over TV en RADIO zenders

Hopelijk heb ik wat informatie kunnen geven waar je naar op zoek bent.

Groeten,
Robert Kousbroek
5GTestMap
www.5gtestmap.nl

In het antenneregister(Geocortex Viewer for HTML5) staan wel degelijk de TV en radiomasten vermeld, je kan ze daar vinden als je alleen Omroep aanvinkt. Op Antennekaart.nl is er voorgekozen alleen te focussen op antennes voor mobiele communicatie en de straalverbindingen die daar veel voor worden gebruikt.

Dag Robert, hartelijk dank voor uw uitgebreide reactie.
Voor een leek als ik is het best lastig om een beeld te krijgen bij al die (niet-zichtbare :)) straling.
Maar als ik u goed begrijp, kan ik de radiostraling van zo’n televisietoren als hetzelfde beschouwen als 4 en 5G masten.
Daarnaast zag ik dat op die toren ook van die platte witte “plakaten” zaten, in mijn beleving 5G toch? Dus dan gaat het samen, is het dan ook de dubbele hoeveelheid straling?
Daarnaast heb ik informatie gezocht over televisietorens en kwam toen tegen dat de ruimtes hierin vaak gebruikt worden voor “datacentra”. wat betekent dat qua straling?

En…ondertussen denk ik de toren toch in de kaart gevonden te hebben als zijnde Alticom, ook gezien de hoogte is dat denk ik de tv toren?

Nogmaals hartelijk dank!

groet,

Erica

Dag Wireless Guy, bedankt voor uw antwoord. Grappig genoeg zie ik daar precies mijn verwarring op getekend. De tv toren Lelystad lijkt er namelijk twee keer op te staan, 1 x aan de bovenkant van de markerwaarddijk, precies waar ik dacht dat hij stond, maar m niet in eerste instantie op de antennekaart zag. Vervolgens ontdekte ik de altcom, of alticom aan de onderkant van die dijk en inderdaad in combinatie met 5 G.
Groet,
Erica

Hoi Erica, klopt het is ook lastig om een goed beeld te krijgen.
Wat wel goed is voor je beeldvorming als basis is de verschillende frequentie gebieden te begrijpen is het volgende: Je hebt lage frequenties en heel hoge (zoals zichtbaar licht is ook een frequentie) en dan heb je ook nog hogere en dan ga je naar de radioactieve straling.
Kijk hiervoor eens op Elektromagnetisch spectrum | Brochure | Antennebureau

De radiostraling van zo’n televisietoren kan je in principe vergelijken met 4G en 5G masten, alleen heb je bij een televisiezender een veel gelijkmatiger en continu straling in tegenstelling tot 4G/5G waarbij korte pieken in de datastroom zitten. Ook gebruikt 4G/5G veel verschillende frequentiebanden.
Vaak wordt zo’n televisietoren ook voor een combinatie van telecom gebruikt, dus inderdaad ook 4G of 5G. Je mag de hoeveelheid straling voor elke aparte zender gerust optellen, als je voor elk aparte frequentiegebied je de gemiddelde waarde hebt gevonden van sterkte van het elektromagnetisch veld (uitgedrukt in W/m2). Probleem alleen wel is dat dat alleen kan in de richting waar de 4G/5G antenne naar toe wijst, want de televisie-antenne zend rondom, maar de 4G/5G antenna alleen in een bepaalde richting uit, daarom zie je er meestal ook vaak 3 (verspreid over 120 graden)

Leuk dat je gezocht hebt over de televisietorens en toen kwam op de datacentra. Ja het klopt dat sommige televisietorens van binnen een datacenter zijn geworden. Omdat het lekker koel is daarbinnen is het efficient voor de koeling voor de energieslurpende datacenters. Heeft verder niets met de straling te maken.

Ik zag dat je het antwoordt van Alticom al gevonden had!

Groeten,
Robert