Tele2 roaming op T-Mobile netwerk

Beste,

Aangezien Tele2 steeds meer masten uitschakelt heb ik een vraag hierover namelijk,
Als je geen of slecht bereik hebt met Tele2 wordt er (voor zover ik begrijp) geroamt op het netwerk van T-mobile.
Mijn vraag dus, op welke frequentieband wordt er dan geroamt? en ondersteunt deze dan ook 4G? Ik heb nog een telefoon die geen VoLTE ondersteunt dus schakelt met bellen zowiezo terug naar H of H+

Hoop dat iemand mij hierover kan informeren.

M.vr.gr.

Theo

Wanneer er geen Tele2 bereik is roam je inderdaad naar het T-Mobile netwerk. Als je daar eenmaal opzit is het net alsof je een T-Mobile klant bent. Je mag al hun frequentiebanden tegelijk gebruiken en daarmee dus ook 4G ondersteunen. Als je een telefoon hebt die wel VoLTE ondersteunt gebruik je nog wel steeds de VoLTE dienst van Tele2 omdat je daar klant van bent, maar dan via het netwerk van T-Mobile.
Technisch verschilt dit weinig van een ‘virtuele provider’ die gebruik maakt van het netwerk van een andere provider.

Hallo Jeffrey,

Bedankt voor het snelle antwoord.
Nog een vraagje, Hoe maakt de telefoon de selectie op welke band hij roamt? (950, 1850, 1865, 2144.7, 2580, 2652 MHz) of is dit random?

Gr.

Theo

Deze beslissing wordt puur door het netwerk gedaan, op basis van drukte op het netwerk, ondersteunde banden van je telefoon, en voorkeur van de provider. T-Mobile houdt alle telefoons bijvoorbeeld het liefste altijd primair op 1865MHz, met dan de andere banden erbij als CA combinatie (je upload gaat alleen over de primaire band). Pas als je die niet kan ontvangen krijg je primair 950MHz met eventueel nog wat CA banden secundair erbij.

Pas als het zo druk is dat 1865MHz vol begint te lopen op het netwerk zul je primair andere banden gaan zien. Bij T-mobile is deze voorkeursvolgorde: 1865 - 1850 - 950 - 2144 - 2580

1 like

Top. Bedankt voor de info.

B.t.w. goeie en actuele site.

Theo

1 like

Ik ben ook wel benieuwd naar de voorkeursvolgorde van KPN en Vodafone. Zijn die ook bekend?

Vodafone zet je altijd zo veel mogelijk op de hoogst mogelijke frequentie die aanwezig is in een gebied en een acceptabele signaalsterkte/belasting heeft. KPN heeft op de Huawei locaties dezelfde tactiek als T-Mobile dat ze je zo veel mogelijk op band 3 houden. Wat daarbij de volgorde van de andere frequenties is weet ik niet. Op de ericsson locaties van KPN word je zo veel mogelijk vastgehouden op de band waar je primair op zit. Dat betekent dus dat je gerust lang op band 7 of op band 1 kan blijven hangen als je daar eenmaal op terechtkomt. De exacte prioriteitsnummers op die netwerken weet ik zo niet