T-Mobile update 2 Maart 2021

T-Mobile heeft voor het eerst in 2021 een update in het Antenneregister geplaatst. In de vorige update ontbraken alle nieuwe 2600MHz FDD locaties, maar dat is nu opgelost. Op dit moment hebben 476 sites 2600MHz FDD in 1 of meerdere sectoren. Ook is in deze update de 2100MHz frequentie aangepast.

Door de lange radiostilte van de kant van T-Mobile zijn in deze update bij zo’n 850 locaties iets anders dan de 2100MHz migratie aangepast. Veel ombouw voor 700/800/900MHz, inschakeling van 800MHz, inschakeling van 2600MHZ FDD en TDD. Helaas nog geen 1400MHz.

In deze update zijn de resterende Tele2 locaties ook verdwenen. Daarmee is de uitschakeling van het oude Tele2 netwerk nu officieel afgerond.

Bekijk de update zelf op de antennekaart: https://antennekaart.nl/kaart/4g?lat=52.27992153&lng=5.46020508&zoom=8&scan=2d281bb8-3cf4-4f9d-a315-0c3c5f132a32

3 likes

Na maanden is er dan bevestiging dat de site waarmee ik thuis verbonden ben inderdaad heel erg zwaar is uitgevoerd en alle banden ondersteunt. Was natuurlijk al wel duidelijk als ik op mijn telefoon keek, maar het heeft toch wel tot wat verwarring geleid. Haha.

Ironisch is wel dat deze site dan ook nog ‘gevoed wordt’ via een straalverbinding. Hij staat in verbinding met een locatie die veel minder zwaar is uitgevoerd (band 20 en 7 ontbreken daar) maar wel fiber heeft. Toch opmerkelijk.

Fijn dat T-Mobile nu ook band 7, buiten de grote steden aan het inzetten is. Hopelijk worden band 7-20-38 straks standaard onderdeel van het 4G netwerk, dan kunnen zij de toekomst magenta kleurig tegemoet. Ik zie ook dat ze gas geven op 5G en steeds meer sites activeren met 5G.

Ik heb trouwens nog een vraag aan Jeffrey: Hoelang duurt het fysiek aanpassen van een zendmast? stel dat er frequenties bijkomen, hoogte versnellen of andere aanpassingen. Duurt dat uren of dagen?

1 like

Is er ergens te vinden of T-Mobile een planning heeft om (tijdelijke) masten bij te plaatsen?

1 like

Ik heb nog een aantal vragen over straalverbindingen:
1: Hoe weet je welke straal de zender is en welke de ontvanger?
2: Betekent het dat straalverbinding zendmasten, gelimiteerd zijn tot 1Gbps?
3: Als een zendmast geen straalverbinding heeft, betekent het dan: dat het standaard glasvezel heeft én 10Gbps ondersteund?
4: Hoe ver reikt een straalverbinding? Ik zie vanaf het vaste land(Friesland) straalverbindingen naar verschillende Waddeneilanden, die grote afstanden afleggen(T-Mobile). Betekent dat ook meteen dat de straal minder krachtig én minder mbps/gbps kan sturen?

Beide kanten zenden en beide kanten ontvangen, want het verkeer moet twee kanten op, upload en download. De meeste straalverbindingen hebben een capaciteit van rond de 250Mbps tot 350Mbps. De nieuwere E-Band (70GHz tot 90GHz) straalverbindingen hebben een maximum van tussen de 4Gbps en 7Gbps. Die gebruiken alle providers sinds kort, omdat de ouderen niet snel genoeg meer zijn.

Als een mast geen straalverbinding heeft heeft deze inderdaad glasvezel. 10Gbps hoeft niet per se zo te zijn. De oudere locaties hebben nog een 1Gbps verbinding, maar het wordt over het algemeen wel allemaal opgewaardeerd.

Er is niet echt een gouden regel voor de afstand. Je ziet dat ze voor die langere stukken verbindingen gebruiken met een lagere frequentie (rond de 10GHz), die dus verder zal rijken. Maar inderdaad is het signaal dan zwakker, waardoor een lagere modulatie wordt gebruikt en je dus minder capaciteit/snelheid hebt.

1 like