T-Mobile uitfasering 2G

Het lijkt erop dat T-Mobile bezig is met het omruilen van zijn 10MHz 2G/1800 ruimte met een tweede 4G/1800 carrier op earfcn 1656. Uit eerdere communicatie leek het de bedoeling te zijn om aan het einde van 2020 afscheid te nemen van 2G, maar mogelijk gebreurt dit nu dus al veel eerder.

In zeeland en friesland lijken deze veranderingen al zichtbaar. In friesland lijkt het erop dat ze de extra 4G carrier inderdaad actief hebben, en dat ze 3G/900 hebben omgeruild voor een 2G/900 carrier. Dat laatste is vrij bijzonder, omdat T-Mobile 3G juist actief wil houden.

Ook is te zien op de dekkingskaart dat T-Mobile in heel Amsterdam en een stukje Den Haag alle 2G uitgeschakeld heeft.

Heeft iemand toevallig ook al iets tegengekomen in het wild waar deze verandering actief is? Ik ben heel erg benieuwd wat de uiteindelijke strategie zal gaan worden

1 like

In de regio rond Emmen en Zwolle zijn nog niet veel actief. Wel heb ik een paar masten in de omgeving van borger gevonden met de nieuwe band 3 carrier.

Ik krijg eigenlijk maar 4 combinaties, namelijk de volgende:
3(20) + 3(10) + 1
3(10) + 3(20) + 1
8 + 3(10) + 1
8 + 3(20) + 1

Ik krijg op mijn S9 helaas niet meer dan 3CA tegelijk actief, waardoor deze verandering voor mij niet heel veel doet. Ook geen upload CA op de 2 1800MHz banden.

Vanmorgen zag ik in mijn regio de combinatie 1+3+3+8, dus Band 1 als hoofdband. Ik gebruik een S10. Ook heb ik laatst de combinatie 8+38 (Zonder 3 en 1) gezien maar ik weet niet of ik op een mast zat waar 2G al was verhuisd.

Ik vind het bijzonder dat men in de laatste maanden 3G900 nog eens opoffert voor 2G900. Wellicht dat ze, omdat ze ook het Tele2 netwerk aan het afbouwen zijn, de capaciteit hard nodig zullen hebben.

Band 1 als hoofdband zie ik maar zelden gebeuren, dat is inderdaad wel een rare combinatie. Toevallig had ik vanmorgen ook heel even 8+38. Ik heb het idee dat ze band 38 minder laag hebben gericht om aan de dekkingsverplichting te voldoen, en daardoor dus ver bij de mast weg band 38 betere dekking heeft dan band 1 of 3.

Het opofferen van 3G900 is inderdaad wel vrij raar. Er zijn genoeg voorbeelden waar providers 3G en 2G op dezelfde frequentie door elkaar heen zenden. Er komt dan natuurlijk wel wat meer ruis in het signaal, maar je ondersteunt wel gewoon beide technieken.

1 like

Welke app gebruiken jullie hiervoor?

Ik gebruik zelf een combinatie van CellMapper en het ingebouwde servicemenu in mijn Galaxy S9 (*#0011#. Dit werkt op alle samsung telefoons). Met cellmapper kun je alleen je primaire band zien, en automatisch scannen zodat op de kaart de dekkingsgebieden zichtbaar worden. Met het servicemenu kun je ook secundaire banden zien.