T-Mobile begint met de 1400MHz uitrol

T-Mobile is begonnen met de uitrol van het 1400MHz spectrum. Wij zochten de eerste locaties op.

1 like

Mijn eerste gedachte is: dat heeft T-Mobile helemaal niet nodig, die hebben capaciteit genoeg :wink:. Maar al lezende begrijp ik dat ze het vooral inzetten op drukke sectoren? Dat lijkt me dan wel een slimme zet.

1 like

Je moet het ook zo zien: zij hebben 1400MHz (B32) gewoon in hun portefeuille. Het zou zonde zijn om het juist niet te gebruiken. Daarnaast is extra capaciteit Ă©n reikwijdte altijd welkom :cowboy_hat_face:

1 like

Ik denk dat ze zelfs verplicht zijn om het in te zetten, maar inzet heeft altijd ook een variabele component. Er moet een extra zender aan en dat betekent meer energieverbruik. Dus kan me heel goed voorstellen dat het bij selectief inzetten blijft.

Naar mijn mening moet T-Mobile vooral ook wel volle bak gaan inzetten op de backbone. Op sommige sites ontstaat nu de situatie dat ze heel zwaar zijn uitgevoerd, maar dat het netwerksignaal via een straalverbinding komt.

Daar waar sites op een straalverbinding zitten wordt er of een parallelle link gebouwd of wordt de link vervangen door een 80 GHz link die een veel hogere capaciteit heeft.

Hallo Jeffrey,

Gaan door de uitrol van 1400 MHz de snelheden van 4G / 5G omhoog ??.

Het is een band die wordt gebruikt als extra download op een 4G band. Het heet officieel SDL en dat staat voor Supplemental DownLink. De operator koppelt deze middels downlink carrier aggreation aan een 4G band en dan kan de (in geval van T-Mobile 10 MHz) gebruikt worden voor extra downloadsnelheid.
Omdat 5G nog gekoppeld word aan 4G, zal ook bij 5G snelheidsverhoding merkbaar kunnen zijn als deze band meegenomen wordt in de carrier policy van die voor 5G gebruikt word. De praktijk zal het uitwijzen.

1 like

Hallo The_Wireless_Guy,

Bedankt voor de informatie.

Nu maar hopen voor de inwoners van Lieshout, die T-Mobile hebben dat ook de 32B 1400MHz Lieshout weet te vinden :wink:.

De 1400 is een extra download link en zal alleen daar worden ingezet waar capaciteit dat vereist. Als ik naar de huidige setup van Lieshout kijk heeft T-Mobile daar nog geen 2600 geplaatst en daar zullen ze mogelijk eerder naar kijken dan deze 1400 als de vraag toeneemt.

1 like

The_Wireless_Guy

Nog bedankt voor uw uitleg.

Wat ik persoonlijk jammer vind, dat bv T-Mobile niet overal dezelfde masten plaatst met dezelfde banden. Nu zijn er mensen die zeggen dat dit niet nodig vinden. Nu ik vind bijvoorbeeld van wel, waarom in dorpen niet dezelfde stekte aan banden als in steden.

Als ik bij ons in Lieshout in in de straat de Duin genoemd ben, heb ik echt niet hetzelfde ontvangst als in Eindhoven in de binnenstad, en dat zou je met een uniforme mast en banden wel hebben.

Ik moest het even kwijt !!.

Deels is het waarschijnlijk vanuit kosten en energie besparing. Ik kan mij herinneren dat Tele2 vroeger band 7 in de nacht uitschakelde, om energie en kosten te besparen. Daarmee had je alleen band 20 over in de nacht.

Daarnaast is het ook niet nodig. Een combinatie van band 1-3-3-8 zou al voldoende moeten zijn voor een dorp als Lieshout wat iets meer dan 4000 inwoners telt. Is een dorp bijvoorbeeld druk, dan kan daar altijd nog band 38 en eventueel band 20 voor lange afstanden. Maar met 1-3-3-8 heb je ook voldoende capaciteit (B1&3) en afstand(B8).

In een stad als Eindhoven, met 225.000 inwoners heb je wel de snellere & “zwaardere” banden nodig. Daarom zie je daar vaker band 7 en 38. Ik vermoed dat daar in de toekomst band 32 bij gaat komen.

Ik snap je frustratie, maar kijk eens naar de Vodafone of KPN. Beide hebben op oude sites vaak alleen band 20 en heel soms band 3 erbij. Pas bij de ombouw voegen zij meer banden toe. In dat opzicht doet T-Mobile het nog best goed.

1 like

Hallo Sam,

Bedankt voor uw reactie.

Wij hebben nu de banden combinatie 1-3-3-8-20 in Lieshout in de omliggende dorpen Gerwen en Beek en Donk 1-3-3-8-20 en 38.

Hopelijk krijgen wij dan ook 1-3-3-8-20-38, want zoals ik al schreef in de Duin is T-Mobile erg traag.

Sam, nogmaals bedankt.

1 like

Ik sluit me bij Sam aan. Veel frequenties klinkt leuk, maar is in een klein dorp wel echt met een kanon op een mug vuren. Er lopen minder mensen rond, dus heb je minder capaciteit nodig. T-Mobile houdt rekening met een theoretisch maximum van 450 Mbps en dat is prima haalbaar met de frequenties die nu in Lieshout aan staan.

Sterker nog: de kans is zeer goed aanwezig dat je in een klein dorp met 4CA of 5CA een hogere snelheid haalt dan op een zeer zware mast in de binnenstad. Vroeger, toen we in het oude normaal nog op een kantoor werkten, zat ik in Rotterdam vanaf mijn werkplek tegen een T-Mobile site aan te kijken. Maximale snelheid die ik daar gemeten heb was zo’n 280 Mbps. Deze was zwaarder uitgevoerd dan de site in mijn wijk, maar daar heb ik vaak rond de 380 Mbps gemeten.

KPN is nu volop aan het ombouwen. Je ziet dat ze daar 3 principes toepassen. In de bebouwde kom van kleine kernen wordt meestal een strategie toegepast waarbij de hoogste frequentiebanden worden weggelaten. Deze keuze wordt gemaakt omdat het niet echt nodig is.

Meer frequenties betekent duurdere antennes en hogere stroomkosten. Dat haalt T-Mobile er niet uit in een kleinere plaats als Lieshout. Met het toevoegen van band 38 zal de dekking niet veel beter worden, aangezien dit een hoge frequentie is.

In Lieshout zie ik overigens wel de zwaarste site van KPN staan. Inclusief massive mimo dus. Dat is wel opvallend, al vermoed ik dat dit vooral vanwege het industriegebied (Bavaria) is. In Beek wordt wel 4CA toegepast.

@Sam Met de frequentiebanden van Vodafone geef ik je gelijk, maar KPN heeft inmiddels 2,2 keer zoveel site op 4CA, 5CA of 6CA dan op single band 20, of 3+20. Zeker in Brabant vind je die 2 alleen nog terug op plekken waar de antennes nog niet vervangen konden worden.

2 likes

Hallo Debaser,

Ook U bedankt voor uw reactie.

Ik ben best tevreden met T-Mobile en ik zal het ook iedereen aanbevelen om een abonnement bij T-Mobile te nemen maar ik ben voor uniformiteit, twee dorpen langs Lieshout hebben wel 1-3-3-8-20-38 banden en Gerwen is zelfs een stuk kleiner als Lieshout.

Maar hoop doet leven en krijgt T-Mobile als 1e provider een uniform netwerk.

Daarnaast kan T-Mobile zich beter focussen op steden, want veel steden hebben nog sites met 1-3-3-8. Kijk bijvoorbeeld naar Amsterdam, daar zou standaard 1-3-3-8-7-20-38 moeten staan. Als het kan zelfs een dubbele band 7. Maar veel is nog de oude configuratie.

Als wij ervan uit gaan dat straks weer alles mag, kan het in de grote steden druk worden met toeristen en dagjes mensen. Band 32 zal misschien daarop ook verlichting geven. Daarnaast is het voor alle providers belangrijk om de straalverbindingen te vervangen met glasvezel. Ervan uitgaande dat het mobiele data verbruik toeneemt (50% van alle mobiele internetverkeer gaat al via T-Mobile netwerk), is het monitoren en bijsturen noodzakelijk.

Je kan er vanuit gaan dat T-Mobile sites waar nog geen band 20 aanwezig is in de nabije toekomst gaat ombouwen. Dan komt er 5G bij op band 28, 4G op band 20 en nu ze ook bezig zijn met 1400 kan het ook zijn dat 1 of meer cellen ook 1400 krijgen.

Als ik naar mijn woonplaats(80.000 inwoners) kijk is voor T-Mobile op 4G 1-3-3-8-20 nu de standaard opstelling is, is een site druk zal er wat aan toegevoegd worden.
In drukkere delen van de stad word het 1-3-3-8-20-38 en in het centrumgebied staan nu sites met 1-3-3-7-8-20-38
Van de 27 sites in en net om de stad zijn dit de configs op 4G:
1-3: 1 site (hoogspanningsmast langs snelweg, in SRAN ombouw 2014-2015 alleen van 4G voorzien)
1-3-3-8 : 4 sites(1 recent omgebouwd maar nog niet van band 20 voorzien)
1-3-3-8-20: 9 sites(allen recent omgebouwd)
1-3-3-8-38: 5 sites (nog niet omgebouwd vlgs Antenne Register, 1 is vorige week omgebouwd, heeft nu dus waarschijnlijk ook band 20)
1-3-3-8-20-38: 5 sites(allemaal omgebouwd)
1-3-3-7-8-20-38: 3 sites(allemaal omgebouwd)

Ik weet van 1 site met 1-3-3-8-20-38 dat deze deze week ook band 32 krijgt op 1 of meer cellen.
Bij sites met een beperkt dekkingsgebied zal eerder band 7 of 38 worden toegevoegd en bij sites met een groter bereik zal eerder 1400 worden toegevoegd. Omdat 1400 alleen downlink is kan je hier vermogen groter maken om een zelfde bereik te halen als op 700-800-900.

Bij KPN lijkt 1-3-7-20-32-38( met in totaal 15+20+10+15+20= 80 MHz bandbreedte) als basis opstelling te gebruiken met 1969 van de 4599 macro locaties .

Bij T-Mobile dus 1-3-3-8-20 (15+20-10+10+10 = 65 MHz bandbreedte) met intotaal nu 1579 sites van de 4957 macro locaties.

Bij Vodafone is het lastig een standaardopstelling te vinden in hun wirwar aan opstellingen. Op basis van aantallen zou 1-3-20(1492 sites) de basisopstellingen zijn en 3-20(1389 sites) als goede 2e van de in totaal 4537 macro locaties). Dat is resp 45 en 30 MHz bandbreedte. De nieuwe site opstelling die Jeffrey laatst tegenkwam heeft met 1-3-20-28-32 met 60 MHz bandbreedte (of 65 MHz als ze de hele 20 MHz op band 1 inzetten) dat zou een mooie standaardopstellingen kunnen zijn.

Vodafone loopt traditioneel wel achter met ombouwen, ze hebben als inmiddels kleinste operator ook de laagste data throughput(
T-Mobile incl Tele2 heeft meer dan 50% aandeel in volume, KPN 20 á 25% en Vodafone 10 á 15%) hebben ze ook laagste behoefte aan veel bandbreedte.

3 likes

In de nieuwe update is band 32 nog niet zichtbaar, wat ik wel had gehoopt! Wat bij de nieuwe update opvalt is dat er in Almere een Multi Beam plek bij is gekomen. Ook is de site in Walibi(speed of sound) geüpgraded naar een Multi Beam site. T-Mobile zet sowieso zwaar in bij Walibi, de enige andere site in de buurt is ook “zwaar”.

T-Mobile mag sowieso zwaarder gaan inzetten op evenementen terreinen en plekken waar veel mensen bij één komen(zoals Ahoy en Ziggo domme). Ik was afgelopen dinsdag bij de eerste halve finale van het songfestival, het netwerk had af en toe moeite met het uploaden en verzenden van video’s en berichten(terwijl er 3500 mensen waren, moet je nagaan als het straks vol is met 16.500 mensen). T-Mobile heeft bijvoorbeeld bij Ahoy alleen een zendmast boven op de dak, waardoor je in Ahoy zelf wordt verbonden met de zendmast bij het ikazia ziekenhuis iets verder op.

Als ik kijk bij Vodafone en KPN, zie ik dat zij indoordekking bieden in Ahoy, maar ook in Ziggo Dome. Ook de Amsterdam arena en de kuip zijn bijvoorbeeld voorzien van indoordekking. T-Mobile heeft wat dat betreft wel wat werk te verzetten op drukke plekken.

T-Mobile heeft in/op AHOY toch ook een behoorlijk site(ID1396) met 2G, 3G, 4G en 5G die zowel outdoor als indoor bedient. Zal opdezelfde DAS als KPN en Vodafone zitten.

Ook in de Ziggodome zit T-Mobile indoor.

T-Mobile geeft in het Antenneregister de indoor installaties nooit op.

Is er een mogelijkheid om wel achter die indoor locaties van T-Mobile te komen?

Ik ben daar sinds December al over bezig met het Antennebureau/Agentschap Telecom. Maar zelfs na een half jaar kunnen ze mij nog geen goed antwoord geven op de vraag wat hun interpretatie van de richtlijnen zijn. Het komt erop neer dat volgens het Antennebureau in ieder geval small cells in publieke locaties wel in het register zouden moeten staan, maar het AT is hier de uitvoerende instantie.

2 likes