Strategie achter de uitrol van N78 bij KPN

Het valt me de laatste maanden op dat de uitrol van N78 bij KPN zo ontzettend langzaam lijkt te gaan. Odido heeft op dit moment 4585 locaties met N78, terwijl KPN er maar 1956 heeft en veel komen er niet bij.

Heeft iemand een beeld van de strategie achter de uitrol van KPN?

Ik zie het ook in mijn eigen woonplaats, waar twee sites langs de snelweg wel N78 hebben (8x8), maar het verder erg stil blijft rondom de uitrol van KPN. Ondertussen zijn alle Odido sites voorzien van N78, met slechts eentje 8x8 op passieve antennes.

Vodafone loopt met 1535 locaties achter, maar lijkt nu wel grote stappen te maken. Halen ze KPN binnenkort in?

Geheel speculatief, maar in 2020 sloot KPN een vijfjarig contract met Huawei voor het RAN. Wellicht dat KPN een rondje markt doet. Als dat het geval is, kan ik me wel voorstellen dat uitrol op een lager pitje komt te staan.

1 like

Ik heb geen idee. Wat ik wel weet is dat het feit dat KPN inter-site ENDC en inter-site 5GCA ondersteunt enorm handig is voor hun strategie. In het dorp waar ik woon staat 1 site met n78 en meerdere sites zonder. Je kunt op alle sites de 3500MHz carrier van die ene site koppelen. Dat is enorm handig. Dat zie je ook op andere plekken. Toch gaat het niet hard. Ik durf te wedden dat Vodafone voor het eind van het jaar KPN inhaalt op aantal 3500MHz sites

@jant Ik denk zelf dat dat contract is verlengd. We zien eigenlijk nu een jaar of twee de upgrades met de nieuwe antennes, nieuwe 8T8R 1800+2100MHz RRU’s, en de nieuwe 8T8R 3500MHz RRU’s. Het is zeker niet onmogelijk dat ze aan het rondkijken zijn, maar ze hebben nu al best veel geld in de 3500MHz uitrol op Huawei gestoken. Het zou zonde zijn om dat weer opnieuw te moeten doen met een eventueel andere leverancier. Ik moet ook zeggen dat ik behalve geruchten nooit concrete aanwijzingen heb gezien/gehoord dat ze naar een andere leverancier gaan