Straalverbindingen

Vaak zijn er antennes voor straalverbindingen op zendmasten voor mobiele communicatie met GSM/UMTS/LTE antennes. In het antenneregister zijn deze straalverbindingen (d.w.z. de antennelocatie) terug te vinden. De straalverbindingen zouden ook kunnen bestaan tussen bijvoorbeeld twee gebouwen (met de antennes op elk van de dakeb), hoewel je zou verwachten dat dat steeds minder voorkomt als glasvezel dekking beter is

Voor een onderziek over straalverbindingen probeer ik te achterhalen of het voorkomt dat er opstelpunten zijn met (vrijstaande) zendmasten waarop alleen antennes voor straalverbindingen voorkomen. bijvoorbeeld als 'last mile’voor WLL toepassingen?

Die bestaan inderdaad wel. Zelfs de providers voor de publieke 4G netwerken hebben soms hub sites waar alleen straalverbindingen staan en geen 4G antennes. Het komt alleen niet vaak voor. Een voorbeeld is hier in stadskanaal: -klik-. Op deze site staan alleen straalverbindingen.

Voor WLL toepassingen komt dit veel vaker voor omdat de netwerkbeheerders daar gewoon een mastlocatie pakken die gunstig is om straalverbindingen te plaatsen.

Geen vrijstaande zendmast maar bovenop een flat, gedeeld met Feel Good Radio Rijswijk: (foto december 2019)

In de woonplaats van mijn ouders is ook een site die dient als hub voor straalverbindingen. Vodafone heeft daar wel 5 of 6 microwave antennes staan. Daarnaast diende de site als een soort backup, zo is me ooit eens verteld door een monteur bezig was. Op 68 meter hoogte staan 3 antennes voor GSM waarmee de hele regio gedekt kan worden.

Deze mast werd vroeger overigens al gebruikt voor straalverbindingen, maar dan voor radio en tv.