Sector antenne met groene sectorstrepen?

Langs de N11 bij Bovegraven ter hoogte van de Esso staat een volgens mij brandweermast waar er vorige week 1 sectorantenne is opgehangen met groene sectorstrepen.
Ik ken geen providers die maar 1 sector ophangen en vervolgens deze met groene sectorstrepen markeren.
Iemand een idee?

Denk het het antennes zijn voor Prorail.

2 likes

Hmm wellicht daar het niet dat het spoor ten noorden van deze site loopt op 1km afstand en de sector precies op het zuiden naar het weiland gericht staat waar geen spoor te zien is.

Edit; Je hebt gelijk, Waar staan GSM-R zendmasten? | Antennekaart.nl dan zijn ze daar inderdaad bezig dat nog op te zetten, vermoedelijk draaien ze die sector nog wel bij, want die staat nu echt op niemandsgebied gericht.

1 like

1 sector sites zijn er wel degelijk meer. Strepen op de antenne wordt/werd alleen door KPN toegepast. Aangezien GSM-R door Mobirail (KPN/Nokia) is gebouwd wordt het daar ook toegepast. Ook al is Mobirail niet meer de service provider, maar heeft Nokia dat contract een paar jaar terug gewonnen.
Misschien ook daarom de groene kleur. Want KPN gebruikt zwart, met groen is er onderscheid.
Er wordt binnen dat nieuwe contract een uitbreiding van locaties uitgevoerd, ook herplaatsingen. Bv. van masten op KPN locaties, ProRail wil zoveel als mogelijk eigen locaties op ProRail terrein.
Deze site lijkt wel heel dicht bij een bestaande site te staan, dus verwacht ik vervanging.

DE GSM-R antennes hebben altijd al groene sector strepen. Het lijkt erop dat het dual-band antennes zijn, voor zowel N100 (874.4-880/919.4-925) als N39 (1900-1910 TDD).

2 likes

N100 is voor het huidige GSM-R.
De N100 samen met de N39 zal in de toekomst voor FRMCS (Future Rail Mobile Communication System) gebruikt worden. Dat is de opvolger van GSM-R in de 5G standaard.
N100 is een paired frequentie (FDD), dus een uplink en een downlink deel, beide even groot. De N39 is unpaired (TDD), op dezelfde frequentie wordt gezonden en ontvangen. Hiermee kan de uplink of de downlink veel groter zijn, afhankelijk of er meer noodzaak is voor bandbreedte naar de trein, of juist naar het netwerk.