Sail Amsterdam 2025

Twee dagen geleden zag ik een video van AT5 over de opbouw van een enorme festivalmast van 35 meter. Betreffende video: https://youtu.be/oN110k8p6MA?si=947gwwQmMUS8BHZ1

Dus ik dacht, ik ga even een kijkje nemen vandaag. Wat mij meteen opviel, zijn de enorme banners van KPN, terwijl het een gezamenlijke mast is (Odido en Vodafone zitten er ook in). Afijn, tot mijn verbazing was de mast al aan en was de dieselgenerator aan het loeien(vrij vroeg als je het mij vraagt, met twee weken te gaan). Daarnaast, moeten ze het dan om de paar dagen bijvullen.

Netmonster geopend en kon eigenlijk alle banden voorbij zien komen voor Odido. De mast is zo opgesteld dat een gedeelte het water dekt (richting centraal station), een gedeelte dekt het oostelijke kade en de andere gedeelte wijst naar Amsterdam-noord. Voor wat ik kon zien zijn het allemaal multi-beams, wat zorgt voor enorme capaciteit. Wat ook wel nodig is, volgens de at5 video verbruikten mensen tijdens Sail 2015 meer data dan op een gemiddelde oud & nieuw avond/nacht. Maar destijds zaten wij in de overgang naar 4G met nieuwe frequenties. Waarbij de volgende frequenties zijn geveild in 2012: 800/900/1800/2600 mhz.

Fast Forward naar nu, hebben wij nieuwe frequenties, is 5G geïntroduceerd en is band 28 (3500 mhz) beschikbaar voor extra capaciteit. Het was mij al opgevallen dat Odido in Limburg was begonnen met het overschakelen van band 1 van 4G naar 5G, helaas is dat hier nog niet gebeurd (wat nog meer capaciteit op 5G had betekend). Ik hoop dat deze mast over twee weken de mensenmassa (er worden bijna 2.5 miljoen verwacht over 5 dagen, op een klein stukje van Amsterdam). Ook wordt er een zelfde soort mast gebouw op het ndsm-werf waar extra capaciteit moet komen voor de grote mensenmassa die daar naar toe gaan voor muziek festiviteiten.

Ik ben er van overtuigd dat deze twee masten in de zwaarste categorie festivalmast, de omliggende masten gaan ontlasten. Odido en KPN zullen hierbij enorm van profiteren, aangezien het grootste gedeelte van mobiel internet verkeer over hun lijnen gaan (Odido 50% en KPN 25%). Vodafone huppelt zoals vaker achter de twee grote aan, maar ook hier verwacht ik geen problemen.

Om jullie een beeld te geven, heb ik nog wat foto’s toegevoegd.

4 likes

Typo: Band 78 (3500 MHz) moet het zijn.

En wat is de laatste foto? :slight_smile:

Erg mooie foto’s!

Ohja, het moet inderdaad 78 zijn!
De laatste is geen foto, maar een video. Blijkbaar wordt het niet ondersteund, ik zal het er tussenuit halen.