Probleem KPN 2G met oude toestellen

Dag Jeffrey,

Vandaag jouw site (Antennekaart.nl) en forum ontdekt. Voorheen keek ik veel op 4GMasten.nl, helaas stoppen zij ermee maar om eerlijk te zijn werkt jouw kaart een stuk fijner (o.a. door de filters) en is de informatie een stuk uitgebreider. Complimenten hiervoor!

Ik verzamel mobiele telefoons, grotendeels GSM-toestellen van 1992-1998. Sinds eind vorig jaar hebben mijn oudere toestellen (1996 en ouder) problemen om gesprekken op te bouwen op GSM 900. Op steeds meer locaties in het land krijg ik de congestietoon te horen na een nummer gekozen te hebben. Ik kan op dat moment ook niet bellen naar de betreffende toestellen maar kan wel SMS-berichten verzenden.

Op de KPN Community heb ik dit topic lopen: https://forum.kpn.com/mobiele-diensten-18/kan-niet-bellen-en-gebeld-worden-via-2g-zaandam-487307. Graag zou ik je naar jouw mening vragen over mijn constatering in het voorlaatste bericht in dit topic: is het aannemelijk dat het vervangen van de BTS-apparatuur (Ericsson naar Huawei) dit probleem kan veroorzaken?

Hierbij nog een voorbeeld van bellen naar 1200 op een Huawei-locatie met een Motorola International 1000 autotelefoon: https://ftp.tobiastheebe.nl/20200204_232843__kpn_gsm900.mp3.

Met vriendelijke groet,

Tobias

1 like

Hi Thobias. Ik vraag me af of dit specifiek iets met Huawei te maken heeft omdat ze qua frequentieruimte weinig hebben aangepast. Ik denk eerder dat het netwerk daadwerkelijk erg vol zit. Ze hebben maar 5MHz frequentieruimte in de 900MHz band in gebruik voor GSM, dat is heel erg weinig. Ze hebben ook een flink aantal IoT klanten die gebruik maken van GPRS. Het zou dus zomaar kunnen dat daarmee alle beschikbare kanalen zijn toegekend aan dataverbindingen en er voor het bellen niks meer overblijft. Dat is wel zonde en onhandig voor zulk soort telefoons. Heb je toevallig een simkaart op Vodafone? Die gebruiken de dubbele frequentieruimte (10MHz breed ipv 5MHz), dus daar zou je meer geluk kunnen hebben.

Maar het zou inderdaad ook een configuratiedingetje op Huawei kunnen zijn, waarbij ze (bewust of onbewust) de verbindingen voor GSM voice stuk hebben gemaakt. Als ik je topic op het KPN forum zo lees zou dat ook best wel eens kunnen, maar ik weet helaas niet heel veel over de mate waarin zoiets kan worden geconfigureerd.

Dank voor je reactie. Ik dacht eerst ook dat het netwerk overbelast is op bepaalde locaties/momenten omdat ik specifiek de congestietoon te horen krijg.

Echter, ik heb een kaartje gemaakt met locaties waar ik wel en niet problemen heb met GSM 900 en als ik dit vergelijk met jouw kaart (verdeling Ericsson/Huawei) dan lijkt het vrijwel exact overeen te komen. In NH is nu een duidelijke scheiding tussen beide netwerkleveranciers en deze scheiding ervaar ik als werkt wel/werkt niet op mijn oudere telefoons.

Helaas werken deze telefoons alleen op KPN (en nu tijdelijk ook op T-Mobile) omdat ze alleen PGSM ondersteunen. Ze zijn niet compatibel met Vodafoneā€™s EGSM.

Klopt het dat KPN op 900 MHz, ook 5 MHz in gebruik heeft voor 3G? Als het toch overbelasting zou zijn, dan zou ik verwachten dat de uitfasering van 3G in 2022 effect zou moeten hebben.

Update: de moderator bij KPN gaat dit intern doorgeven. Ik hoop in de loop van volgende week meer informatie te ontvangen.

Kijk dat is goed nieuws. Ik ben benieuwd naar de afloop, houd me op de hoogte!

Recente reacties van Erik (moderator KPN) op 22 juni:

Ik heb inmiddels wat mensen gevonden die hier naar kunnen kijken, dus dat is goed nieuws.
Zodra ik een update heb, of meer informatie nodig heb, kom ik hier weer aankloppen :slight_smile:

Ik logeerde afgelopen weekend bij familie, vlakbij een site die in de laatste update is omgezet naar Huawei (1213RW). Volgens familie was KPN met vier busjes sterk aanwezig op de site. Twee weken eerder kon ik bij die site nog bellen op mijn Nokia Pocketline Darwin+ uit 1996, het afgelopen weekend niet meer. Zoals altijd gebeld naar 1200 als test. Voor mij nog een extra bevestiging dat het aan de nieuwe baseband moet liggen.

1 like

Helaas heb ik nog geen inhoudelijke update van KPN mogen ontvangen.

In de tussentijd nog wel een mooi toestel weten te bemachtigen, een Ericsson GH172 Hotline. Op dit moment mijn oudste werkende GSM-zaktelefoon, afkomstig uit 1993. Gemaakt in Zweden en gebouwd als een tank. Deze is zo oud dat *#06# niet bestaat, USSD-codes als *101# niet werken en ondersteuning voor SMS (zowel zenden als ontvangen) ontbreekt. Daarentegen leest en schrijft deze prima van en naar mijn KPN SIM (prepaid) uit 2019. Zoals verwacht heeft deze ook problemen met de Huawei BTS, getest in Purmerend. Hier in de kop van NH is het gelukkig nog niet zover.

1 like

Om nog even een update te geven: ik wacht nog steeds op KPN. Inmiddels is het bijna 3 maanden geleden dat ze het onderzoek naar dit probleem hebben opgestart dus hoop dat ze inmiddels wat voortgang hebben geboekt. KPN zelf komt af en toe wel met een update maar dat is niet meer dan ā€œhet is nog in onderzoekā€ of ā€œik heb nogmaals een herinnering gestuurd naar de collegaā€™sā€.

Inmiddels werkt in mijn woonplaats het bellen en gebeld worden niet meer op de oude toestellen, erg jammer maar de Huawei/5G upgrade zat er aan te komen. Het oudste toestel uit mijn verzameling waarop het nog wƩl naar behoren werkt, is een Siemens S6 uit 1997.

Wat zonde. De antwoorden van ā€œIk heb nogmaals een herinnering gestuurd naar de collegaā€™sā€ klinkt nou niet echt alsof ze er heel druk mee bezig zijn.

Vandaag heb ik gesproken met de afdeling Klantenreacties van KPN, de klachtenafdeling. De medewerkster die ik sprak, heeft nogmaals een aantal details in het ticket gezet en dit doorgezet naar de technische collegaā€™s. Doorlooptijd zou ca. 1,5 week zijn.

In het interne KPN-ticket misten schijnbaar nog bepaalde details, die ik eerder wel op meerdere manieren aangekaart had, zoals het feit dat SMS wƩl naar behoren werkt, op alle sites en alle toestellen die dat ondersteunen.

Wordt (hopelijk) vervolgdā€¦

1 like

Inmiddels heb ik ook bij Huawei het probleem aangekaart. Nadat ik aangaf dat dit voor zowel KPN als T-Mobile geldt, werd aangegeven dat het probleem intern geƫscaleerd zou worden en ik via e-mail z.s.m. op de hoogte zou worden gehouden van de voortgang.

Vanuit KPN overigens nog steeds geen reactie, laat staan een inhoudelijke update.

Bedankt voor de update, apart dat het een Huawei probleem is. Hoe en waar heb je dit gemeld bij Huawei? Ik vind het best interessant dat ze iets doen met zulke meldingen. Hopen dat er reactie komt.

Ik heb het via de chat op het consumentengedeelte van de site gemeld als technisch probleem.

1 like

Ik stond de afgelopen dagen in contact met een medewerkster van NSSD (Network Services Support Desk), tevens twee ritjes gemaakt naar de enige overgebleven Ericsson-site in mijn woonplaats om te testen (en aan KPN te bewijzen dat alles daar nog naar behoren werkt). Binnen NSSD is overleg geweest met de ā€˜specialistenā€™ die helaas concluderen c.q. bevestigen dat de Huawei basebands niet compatibel zijn met oude(re) toestellen w.b. 2G voice. Volgens de specialisten is het ook niet mogelijk om 2G voice werkend te maken voor alle toestellen op de Huawei basebands. Daarmee houdt dit verhaal dus op na bijna 1,5 jaar. Zeer jammer, vooral omdat het zo enorm lang heeft geduurd voordat mijn klacht daadwerkelijk bij de juiste afdeling terecht kwam. Ik ga verder met mijn Nokia 6310i totdat KPN, 2G uitschakelt.