Portofoon netwerken

Is er een reden dat ik op het Antenne Forum geen discussies vindt over Portofoon netwerken?
Over indoor coverage, small cells, repeaters en SCL’s vind ik ook weinig informatie.
Is daar behoefte aan?

Het is maar een kwestie van waar mensen over posten denk ik. C2000, semafoon, et cetera netwerken genoeg!

Mocht er behoefte zijn, dan heb ik naast mijn wat oudere kennis van mobiele telefonie, ook kennis van PMR, indoor coverage, small cells, etc.
Ik hoor het wel.

Deze site richt zich met name op openbare mobiele netwerken. Jeffrey kan er vast meer over zeggen.

De reden dat daarover hier geen discussies zijn ligt meer aan dat er weinig kennis over is. Maar ik vind het zeker niet minder interessant. Net als bijvoorbeeld indooroplossingen/small cells/repeaters. Ze zijn gewoon veel minder zichtbaar. Ik heb onlangs wel op bijvoorbeeld utrecht centraal de hele indooroplossing bekeken, maar dat is alweer een vrij grote installatie. Wat mij betreft is daar zeker behoefte aan, alleen ik kan niet overal de goede vragen stellen.

Ik zie in het noorden van het land bijvoorbeeld regelmatig puntjes in AR staan op 421-425 MHz onder de PAMR laag. Nu valt dat regelmatig samen met sites van de wireless infrastructure group, maar ik kan niet echt achterhalen wat het is. Er staan hier en daar wel wat berichten dat het een tetra netwerk is waar bedrijven toegang op kunnen krijgen.

De 410-430 MHz frequentie band is inderdaad voor commerciele Tetra.
De 380-400 is in zijn geheel aan het ministerie van J&V toegekend, en die hebben zelfs hun eigen frequentie spectrum in beheer, voor C2000 dus.
Het AT geeft de vergunningen uit, en alleen door de exacte frequentie zou je kunnen achterhalen welk bedrijf dit gebruikt. Er is 1 ’ landelijk’ netwerk, Entropia, dat ooit is begonnen als MCCN (Zenitel), en daarna dus verkocht is aan Entropia. Daarnaast heeft de GVB, de RET, de HTM, TATA steel, Chemelot, en nog een heel aantal kleinere spelers Tetra netwerken in die band. Ook tijdelijke netwerken voor bv. de Zwarte Cross ed worden veel op Tetra in deze band uitgerold.

het Tetra-netwerk van Schiphol wordt (voor de laatste keer) vernieuwd (niet echt een “kleine speler” die ik miste in de opsomming).

Het Tetra netwerk is hardwarematig enkele jaren terug al vernieuwd. De 2 grote gebruikers zijn bezig met vervanging. Schiphol heeft al een tender lopen voor PoC (Pus-to-Talk over Cellular) over 4G/5G. KLM neigt diezelfde kant op te gaan. Dus in 2023 is het einde verhaal voor dit netwerk lijkt het.

Ik heb begrepen dat in de tender gevraagd wordt aan de aanbieders om zelf (niet publiek) spectrum mee te brengen en het mede daardoor niet echt storm loopt met aanbieders die willen of kunnen reageren.