Permanente bromtonen-riedel

In mijn omgeving kreeg ik meldingen van personen die precies op dezelfde datum (3 nov. 2025) last kregen van dezelfde bromtonen-riedel. Niet een monotoon geluid, maar wisselend in snelheid en toonhoogte. Dit is een levenontwrichtend geluid dat slapen vrijwel onmogelijk maakt evenals verblijf binnenshuis overdag. Echt geluid van buitenaf is inmiddels uitgesloten. De verdenking, op basis van in 2017/2018 voorgevallen situaties van interferentieproblemen, leg ik vooralsnog ook bij mogelijke interferentie-effecten. Deze conclusie is mede gebaseerd op het feit dat een operator (Odido) in de periode eind okt. 2025/begin nov. 2025, volgens antennekaart wijzigingen in de zendinstallaties heeft doorgevoerd. Voor zover ik kan nagaan zijn er frequenties toegevoegd en verwijderd.

Kent iemand dit probleem en mogelijke oorzaak?

Over welke zendmast heb je het precies?

Dat zijn de zendmasten aan de Schouwersweg en aan de Dorpsstraat in Heinkenszand. De locaties waar de klachten zich voordoen bevinden zich op ca. 1/3 van de afstand tussen de zendmasten gerekend vanaf de mast aan de Schouwersweg.

Aan de Schouwersweg staat geen Odido-installatie. Bij het sportpark wel, maar die is in mei vorig jaar aangepast (3600 MHz toegevoegd). In november zijn er alléén frequenties omgeschakeld van 4G naar 5G.

Bedankt voor bovenstaande reacties.

Is bekend voor welke toepassingen (telefoon, internet, IoT e.d.) alle frequenties worden gebruikt? Ook van de andere operators.

Is bekend waar de gemeten lage frequenties tussen 0 en 10 kHz vandaan komen?