Ongebruikte masten of ooit installaties verwijderd

2 masten die al jaren niet gebruikt worden.

Bestaande mast leeg
Locatie: A27 BP Tankstation Hank (De Keizer)

Bestaande mast leeg
Locatie: N307 Markerwaarddijk (Midden) Trintelhaven

Bestaande mast Vodafone en voorheen ook nog 3g only KPN
Nu alleen nog Vodafone, stroomkast van KPN opstelpunt staat er nog
Locatie: A27 Brug Zouwendijk, Meerkerk 4231CC

Waarvoor is dit ooit verwijderd en zal deze ooit weer in gebruik genomen worden door bijv KPN?

Gr, Jordy

Leuk onderwerp, van dit soort masten zij er legio te vinden. Met name door fuseren/overname van operators krijg je masten die verlaten worden.
De mast bij Hank is ooit gebruikt door Telfort maar bij overname van Telfort door KPN antennes verwijderd omdat KPN iets zuidelijker bij de afslag al een mast had.

De mast bij Trintelhaven is naar mijn weten nooit door de mobiele operators gebruikt.

De mast bij Meerkerk is al heel lang niet door KPN in gebruik. Ik kwam daar vroeger 2003 en 2010 dagelijks langs maar kan me niet anders herinneren dat alleen Vodafone daar aanwezig was.

Ik heb er zelf onlangs ook nog 2 gevonden in de buurt van Walibi in Oostelijk Flevoland.

en

Dit zijn beide “nieuwe” stevige mastcontructies, geen idee met welk doel deze zijn opgericht.

1 like

Bij Hank zou inderdaad door telfort gebruikt kunnen zijn geweest, leuk om te weten!

Die locatie op de Trintelhaven zou een goede plek zijn voor de 3 providers want het netwerk schommeld daar enorm qua bereik, vergelijkbaar net als op het midden van de afsluitdijk A7.

De locatie Meerkerk zal ik vd week wel ff een foto van het opstel nummer van KPN op de kast nemen.
ik woon vlakbij en rijd er bijna dagelijks langs vroeger al zat kpn met 2100Mhz eronder maar door het 4g 800Mhz langere afstands Band is deze verwijderd. Omdat de andere mast in de C2000 mast zit iets zuidelijker.

Van die stevige masten ken ik ook nog een locatie:

Houten Utrecht 20 Oud Wulfseweg 3992LT
Deze Maps foto is van 2015 en was toen al leeg op de straalverbinding na, de mast is ergens in 2012/2013 geplaatst.
Maar sinds 25 sept 2020 in gebruik genomen door het CDMA netwerk voor de slimme meters.
Die zijn ze ook weer aan het uitbreiden
Kan goed kunnen dat die locaties die jij plaatste ook CDMA in komt te hangen.

Die mast op de Markerwaarddijk kan ook zijn, omdat er geen spanningsvoorziening is. Ik weet dat niet, is meer een vraag.
Op de afsluitdijk stond ook jaren een aggregaat bij het tankstation in het midden, waar de opeartors op mee liften. Er mocht niet gegraven worden in de dijk van Rijkswaterstaat. Gelukkig stond C2000 daar ook, en die hebben na jaren het wel voor elkaar weten te krijgen, dus nu hebben het tankstation en de mobiele operators gewoon een vaste aansluiting op het E-net.
Ook zullen er masten zijn gebouwd, terwijl ze al bezig waren met overnames (DutchTone, Telfort, Tele2). De bouw gaat gewoon door, want is al afgesproken, maar de nieuwe eigenaar (KPN, Vodafone,T-mobile) heeft er mogelijk niets aan. En afbreken kost geld.

Ik ken ook nog wel locaties waar een fout is gemaakt tijdens de bouw, dus daarna werd ie niet gebruikt, of moest er met spoed alsnog een contract worden overeengekomen met de land- of huiseigenaar. Dat zou ook zo maar kunnen meespelen in een aantal gevallen.

Het zou kunnen dat sommige masten wezen zijn van de verdwenen operators.
Ik echter bij Tele2 nooit de mastlocaties bij Walibi als candidate zien staan. Wel de locatie bij Trintelhaven.

Een verlaten Tele2 locatie is de mast langs de A2 bij Vinkeveen. Wel gebouwd, ook in gebruik geweest maar inmiddels verlaten.
Hier in juli 2019 nog te zien met de Tele2 antennes:

en hier in september zonder de Tele2 antennes:

Dit is trouwens geen mast van Tele2 maar deze is gebouwd een van de bedrijven die masten beheren. De voormalige Telfort en KPN masten worden beheerd door externe bedrijven. T-Mobile hadzijn masten ondergebracht bij een T-Mobile Infra dochteronderneming van Telekom Deutsland dat inmiddels is door verkocht aan Cellnex in ruil voor een percentage van de aandelen van Cellnex.

Ik ken ook nog wel een Tele2 locatie die wel gebouwd is maar nooit in gebruik is genomen door de fusie met T-Mobile. Mijn inziens een locatie die T-Mobile best zou kunnen gebruiken want zij hebben niets in de nabije omgeving.

Maar wat ik al aangaf leuk topic, laat de lege masten maar getoond worden.

2 likes

Leuke informatie zo!

Nu je het zegt die locatie bij Vinkeveen kwam ik pas ook langs.
vond al zo vreemd omdat paar honderd meter verderop wel al de 3 providers inzaten.
die behoorlijk volgepropt hangt, dacht dat er een provider ging verhuizen naar die nieuwe mast.

Achteraf had Tele2 ook in die andere mast kunnen hangen boven of onder

Heb nog een aparte locatie kunnen vinden waar wel 2 sector antennes in hangt een behoorlijk oude locatie: De Noordtunnel A15 Alblasserdam
geen enkele provider zit hier volgens mij in.?

Weet wel dat Tele2 tijdelijk gebruik van heeft gemaakt.
als je door de tunnel rijdt schakelt de verbinding vaak nog terug naar 3G zeker met het gebruik van Maps

In de Noord tunnel hingen in de GSM tijd (rond 2000) een sharkvin in beide tunnels (in het midden van de tunnel), die gedeeld werd door T-mobile en Telfort dmv een Kathrein coupler met 2 ingangen en 2 uitgangen. Dutchtone was nergens te bekennen, en KPN en Libertel hadden aan beide uiteinden een repeater hangen.
De foto hierboven is dan al een nieuwere opstelling uit de UMTS tijd schat ik in.

Tele2 kon helaas niet meer in de andere mast bij Vinkeveen. De extra belasting van de Tele2 antennes zouden de contructie van de mast hebben overbelast. Het is een oudere mast met lichte constructie waar al 4 lagen antennes in zaten. Een extra set antennes zou voor teveel gewicht en teveel windbelasting hebben gezorgd.
Het heeft wel een hele tijd geduurd voor alles rond was voor de nieuwe mast dus de antennes hebben er door de fusie maar kort gehangen.

1 like

Duidelijk verhaal!

Deze locatie kwam ik tegen:
A2 Rooijensestraat Velddriel.
Anno 2021 is deze mast ook leeg alleen de voedingskast en een witte behuizing staan er nog.
Er zat toen der tijd nog met 2 sectoren KPN in bovenop en 2 staalverbindingen. De enkele sector antenne en de aparte straalverbinding eronder is niet bekend van wie of voor wat dit is geweest?

Ook wel apart is dat deze mast kindvriendelijk is met ongev. 10m hoogte, weet ook niet waarom KPN er weg is gegaan de dekking is daar soms 1 a 2 balkjes

Hier onder de oude foto’s:

Oktober 2015:

Mei 2019:

1 like

Als ik kijk naar de mast op de Markerwaarddijk lijkt me sowieso niet dat dat een mast van telecomproviders is, maar eerder iets voor windmetingen of een ander analoog systeem.

Bijzonder dat die situatie op de afsluitdijk vroeger zo lastig is. Tegenwoordig liggen er ook al van meerdere aanbieders glasvezelverbindingen over, en heeft de afsluitdijk sinds kort zelfs een 110kV hoogspanningsverbinding voor het nieuwe windpark daar.

1 like

De mast bij de haven op de dijk Enkhuizen-Lelystad is gebruikt voor een omroepzender, die uitzond op 1395 kHz. Er stond een zware generator naast, want stroom is er niet. Vanuit Enkhuizen en Lelystad heb je op de dijk best dekking, je ziet de masten staan.

2 likes

Nog een site waar geen antennes (meer) zitten, in de buurt van Zevenaar.
De mast is dan ook relatief laag, wellicht is dat de reden om hem te verlaten.

Dan heb ik ook een leuke voor je, een van de eerste (vermoed ik) 2G masten:

Deze staat al jaren ongebruikt.
Vlak ik de buurt staat nu een veel hogere mast:

Deze is nog steeds in gebruik, er zitten wel degelijk antennes in. Het bovenste deel is een wat ik noem buisantenne. De locatie staat op antennekaart.nl als een locatie van Vodafone met 2G op 900MHz en 4G op 800 MHz. Waar staan 4G zendmasten? | Antennekaart.nl.

De hoogte van de antennes staan op 25.2m hoogte wat een best goede hoogte is in een nogal vlakke omgeving als deze.

OK, die heb ik dan gemist in het voorbij rijden. Ik ken het antenne type, en dacht dat die niet meer veel gebruikt werd. Zeker met het toenemende aantal aansluitingen is dit type antenne tegenwoordig veel breder. Ik weet dat Telfort in het verleden dit vaak heeft toegepast.
Al lijkt mij de 25 meter wat optimistisch.

Die worden ook niet veel gebruikt, is volgens mij nog een relikwie uit de GSM-only tijd. Vermoed dat de er maar een antenne aansluiting per sector op zit en dan 2G en 4G signaal met een combiner worden samengevoegd.

Ze worden hier en daar nog wel gebruikt, ik ken er 1 bij Driemond waar er een op een tijdelijke(sinds 2005 :joy:) mast staat naast Gr8 hotel met alleen 2G900 .

Ik denk dat 1 moderne antennebehuizing in zijn geheel al dikker is dan deze buisantenne.

1 like

Verkade buis antenne 2021:

Verkade buis antenne 2015

:

KPN heeft hier ook vlak naast gezeten op een ander gebouwtje.
Maar tijdens een storm waren de antennes eraf gewaaid:
2014:

2015:

2016:

Deze kende ik, en bestaat dus nog streeds, 20 jaar oud minstens.

En deze bestaan dus ook nog steeds. Alleen zijn dit geen buismasten, maar masten gecamoufleerd als ‘schoorsteen’, de diameter zal al gauw 0,50 meter zijn, binnenin zitten gewoon 3 sector antennes op een metalen paal. Ze zijn ook nog geschoord.