Onderzoekje op Amsterdam CS, tramtunnel noord/zuid halte CS

Op Amsterdam centraal station in de tramtunnel (halte CS noord / zuid lijn) lijn 52 moest ik even tijd wachten.

Tijdens het wachten heb ik gezocht naar de shark vin of andere antennes. Ik kon geen shark vin vinden. Wel vond ik de C2000 feeder kabel over het plafon.

Ik heb het vermoeden dat de GSM dekking op het perron verzorgd wordt door 3 hoedjes , zie foto (het grijs achtige hoedje, grijze cirkel). Er zijn 3 stuks aangebracht op het ene perron op de overzijde ook 3 stuks.

Zal dat de antenne zijn voor de GSM dekking? Welk merk / type is dit?

Ik weet niet exact welk type antenne dit is, maar die potjes zijn inderdaad de antennes voor de indoordekking van de providers. Die dingen zie je echt overal hangen.

Aangezien er meestal 1 provider is die het netwerk beheert in de metro’s, vroeg ik me af hoe de frequenties precies worden verdeeld. Zenden de antennes voor elk netwerk aparte frequenties uit of worden alle drie de netwerken gelijktijdig op dezelfde frequenties uitgezonden en is het in feite 1 netwerk voor de metrodekking?

De providers mogen alleen de frequenties gebruiken die zij verkregen hebben met de veiling, dat zijn meestal aansluitende blokken. Dus elke provider gebruikt zijn ‘eigen’ frequentie(s).
Het antenne systeem laat een breder signaal door (de hele band), wel moet de koppelvlakken (waar de providers samen komen) voldoende scheiding hebben tussen de ingangen, anders stoort provider A de apparatuur van provider B.
Dus de ingangspoort van provider A naar het antenne systeem heeft een lage dB waarde en vice versa, maar de ingangspoort van provider A heeft een hoge dB waarde naar de ingangspoort van provider B.
Is dit voldoende antwoord? Of te technisch?

Vroeger werd er heel veel Kathrein gebruikt, maar sinds Kathrein verkocht is aan Ericsson, doet Kathrein alleen nog maar de grote volumes.
Dit soort speciaaltjes worden door kleinere spelers geleverd, en daar zijn er meerdere van. De special antenne afdeling van Kathrein is gekocht door Huber & Suhner.
En daarnaast heb je nog steeds Kathrein BCA, die antennes voor radio en TV maken, en Kathrein solutions die RFID en antennes voor locatie bepaling maken.

Helder, bedankt voor je uitgebreide uitleg!

1 like