Ondersteunt 4g naadloze handover tussen zendmasten?

Goedemorgen!

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen of in de juiste richting kunnen wijzen.
Online onderzoek heeft tot op heden namelijk geen eenduidig antwoord kunnen geven.
Dat heeft mogelijk ook te maken dat ik niet de juiste terminologie gebruik.

Voor een webapplicatie die via WebRTC over 4G een audioverbinding opzet ben ik benieuwd naar de weking van “handover” tussen 4G zendmasten.
Oftewel, als ik via 4G verbinding maak en ik stap in de auto en ga een uurtje rijden, wordt de verbinding dan naadloos in de lucht gehouden?
Of kan het gebeuren dat mijn verbinding tijdelijk onderbroken/overgeschakeld wordt en dat ik zelfs een ander IP adres krijg op mijn mobiel?

Dit is onbekend terrein voor mij, maar ik hoop dat jullie expertise mij helpt om antwoord te krijgen op mijn vragen.
Ik kijk uit naar jullie reactie, alvast bedankt!

Gerard Nijboer

Hi Gerard, daar kan ik je zeker bij helpen. Hierover is inderdaad erg weinig informatie te vinden zonder diep in de standaarden te duiken.

Als je met een zendmast verbind wordt al je verkeer getunneld naar een centrale netwerkcore. Op deze plek wordt NAT gedaan waarbij je een publiek IP adres krijgt. Dit component is verbonden met de signalling en weet daarom exact met welke mast je verbonden bent, en stuurt daar je verkeer heen. Als je overschakelt van mast A naar mast B kan er een kort moment zijn waar jij al bent verbonden met mast B, maar de core het verkeer nog naar mast A stuurt. Dit lost mast A op door het door te sturen naar mast B. Je zult daarom nooit grote netwerkdrops ervaren.

Leuk praktijkvoorbeeld, ik ben laatst van Amsterdam naar huis (Emmen, Drenthe) gereden met een SSH sessie open op mijn laptop die via de hotspot op mijn telefoon was verbonden. Toen ik thuis aankwam leefde de sessie nog. Dat betekent dus dat de TCP sessie de hele rit in stand is gebleven. Gezien WebRTC deels ook op UDP is gebaseerd zal hij nog minder gevoelig zijn voor een eventuele kleine hoeveelheid packetloss.

Zelfs als de dekking tijdelijk wegvalt zal je verbinding meestal in stand worden gehouden. Als je voor een langere periode geen dekking hebt kun je wel TCP socket timeouts raken waardoor de verbinding alsnog gesloten wordt. Het veranderen van een IP adres zal zelden voorkomen. Hij gaat in ieder geval niet je IP verwisselen als je nog actieve verbindingen open hebt staan.

Fun fact: bellen over 4G (VoLTE) is gebaseerd op normale VoIP technologie (SIP) over IPsec. Als je belt zet je telefoon dus een IPsec sessie op met de netwerkcore waarover hij SIP + RTP data verstuurt voor de audio.

3 likes

Wauw, wat een topantwoord Jeffrey. Dankjewel.
Dit beantwoordt al mijn vragen :slight_smile:

2 likes

Om topantwoorden te krijgen zijn eerst topvragen nodig!
Bedankt beiden voor de vragen en de antwoorden!
Nooit te oud om iets te leren!

1 like