Onderhoud en vermogen omlaag

Vandaag reed ik langs onderstaande kpn mast.
Hier was een engineer in geklommen en arriveerde in het grijze bus. Met de verrekijker kon ik niet achterhalen wat zijn doel was van deze missie. Verder zag ik dat de mast gewoon in service was. Iemand een idee?

Wat mij verder opviel is dat in 2020 de antennes ruim een jaar op hoger vermogen hebben gewerkt (plus 6 dBW) dat is net vrij recent weer hersteld. Ik kan zo niet en aanleiding hiervoor achterhalen. Ik zou zeggen laat hem lekker op hoog vermogen draaien in landelijk gebied

Zie deze lokatie op de maps can antennekaart:

Zie hier de googlemaps/streetview
https://maps.app.goo.gl/PbeEzLmJd69oygZW8

Zendvermogen zegt heel weinig op de kaart/antenneregister. KPN heeft in een deel van 2020 al zijn zendvermogens van alle sites hoger doorgemeld, en na een paar maanden allemaal weer omlaag gezet. Dit betekent niet veel meer dan dat hun reporting niet consistent is. Bijvoorbeeld T-Mobile zet zelfs elke mast altijd en overal op 33dBW vermogen, daarbinnen hebben ze ruimte om automatisch/handmatig te spelen met het vermogen.

Ze zijn hier waarschijnlijk gewoon om een storing op te lossen, kan best zijn dat ergens wat schade aan een kabel heeft gezeten.

Ik zie op de meeste KPN sites wel hogere maximumvermogens staan dan in de Ericsson tijd, maar nog altijd lager dan bij T-Mobile (Vodafone wisselt dan weer per frequentie).

Maar logischerwijs kun je stellen dat bijna geen enkele site op maximaal vermogen draait. Bijvoorbeeld 33 dBW staat gelijk aan 2 KW vermogen. En dat per frequentie, per sector zou per site zo’n 36 KW betekenen. En dat dan even keer bijna 5000 sites. Zou een dure rekening worden :wink:

1 like

Die 33dBW is inclusief de gain van de antenne, wat doorgaans iets van 16 tot 18dBi is. Dan houd je (33-16 = 17dBW over. Dat is een zendvermogen van zo’n 50W. Dat klinkt logischer. Overigens is uitgestraald vermogen niet gelijk aan het elektrische vermogen, omdat de zenders nooit 100% efficient zijn.

Even niet bij stilgestaan dat het vermogen in het Antenneregister EIRP is. :see_no_evil:

Toch, zelfs met 50 watt per sector per frequentie wordt de stroomrekening erg hoog :wink: