Omnidirectional Antenna vraag

https://twitter.com/antennekaart/status/1777419912610242625

Vraagje voor de experts, iemand een idee?
@NHendriks @debaser @Frank @inkjet (een paar random tags, hallo :sunglasses:) en iedereen.

1 like

Geen idee, kan de site ook niet vinden in onze plan-tool dus ik kan er ook geen tekeningen van vinden waar die eventueel op staat. In Raalte of Deventer ben ik wel benieuwd welke site het dan betreft, als het Odido is kan ik 't misschien nog wel vinden. Vodafone helaas niet. De twee linken zie ik ook niet terug in het Antenneregister, enkel de super dualband van Odido zie ik daar terug.

Ik had de tweet van Jef even moeten quoten.
Maar, deze is het: Informatie over alle Nederlandse mobiele netwerken | Antennekaart.nl

  • Site ID 2365

Die had ik al gevonden op basis van de tweet, helaas kan ik op basis van dat site ID niks vinden in onze systemen. Mogelijk is die door een andere aannemer omgebouwd.

1 like

Het is jammer dat providers niet altijd goed omgaan met publieke historische gegevens over sites (zoals plaatsingsdatum).

In 2009 (Streetview) was dit ook nog een KPN site en leken er sectorantennes te hangen voor alle 3 de providers. Ook al geeft Odido aan dat ze daar pas in 2015 een site geplaatst heeft (vermoedelijk destijds ombouw voor 4G). De Streetview uit 2009 is direct ook het oudste duidelijke beeld dat ik kan vinden.

Ik heb dit type antenne nooit gezien. Ik zat eerder te denken aan een repeater voor het een of het ander, maar die zou niet gevoed worden door die microwaves.

Het is natuurlijk ook nog mogelijk dat deze antenne er staat voor andere doeleinden. Komt regelmatig voor dat een dak gedeeld wordt tussen providers maar ook door een andere partij die iets met antennes doet. Met enige regelmaat kom ik bijvoorbeeld een dak tegen waar ook antennes staan voor een lokale omroep. Die hebben vaak ook allerhande straalverbindingen actief, die rechthoekige zie ik daar ook vaker bij hangen. Mogelijk dus iets van een lokaal iets, gok geen radio want die antennes zijn echt anders maar wie weet iets van private LTE ofzo?

Zou kunnen ja. Die oude Ericsson Minlink dishes die eronder hangen zijn wel een signaal. Dat is een veel ouder type dan het oude type wat je nu overal in het Odido netwerk ziet hangen.

Ik zie een setje tamelijk dunne kabels uit de dome komen. Het eerste wat ik dacht is een ontvangantenne van de RDI maar ik kan niet bedenken waar die twee straalverbindingen voor nodig zou hebben. Zo dicht staan die ontvangers niet bij elkaar.
Bovendien is een ontvangantenne op een gedeelte plek niet erg handig. De aanwezige zenders drukken de ontvangers ‘dicht’.

1 like



Wellicht kunnen jullie er iets uit wijs worden, dit zijn de foto’s die ik beschikbaar heb. Zelfs op de 5G ready tekeningen van van OD (2021) zijn deze antennes/dishes niet terug te vinden. Ik heb zo geen idee wat het zou kunnen zijn.

1 like

Is dit niet gewoon een hele oude Telfort site, de resten ervan? Die gebruikten in het verleden regelmatig dit soort antennes. De 3 sectoren zitten dan in 1 behuizing, zou dan 6 jumpers/feeders hebben voor GSM 1800 MHz. Verklaard dan wellicht ook de oude minilinks.
Ik ben hier zelf voor het laatst zo’n 20 jaar terug geweest, dus alle ombouw van daarna …

2 likes

Ik denk dat je gelijk hebt idd. Het lijkt sowieso op een antenne met 3 sectoren in 1 behuizing kijkend naar de jumpers

1 like

Ik ben bang dat er heel veel info over locaties verloren is gegaan bij het samenvoegen van operators. Zoals Telfort naar KPN, maar ook DutchTone en Tele2 naar T-mobile (Odido).
Verschillende databases, dubbele sites op 1 locatie, …
Er zijn denk ik nog heel veel restjes te vinden van die oude providers, dan nog andere kleine netwerken waarbij eventueel de eigenaar failliet is gegaan. En dan nog het wisselen van gebouweigenaren, die de geschiedenis niet meer weten.
Zie hiervoor ook het andere topic met restanten op een dak. En hoe lastig het is om terug te vinden van wie het is.

Ik krijg nu het gevoel dat er vooral van het oude Telfort-netwerk nog best wel wat over is. Vermoedelijk omdat KPN het merk Telfort en het klantenbestand van Telfort heeft overgenomen, maar niet het netwerk.

Toen T-Mobile Orange (daarvoor weer Dutchtone) overnam, zijn er als ik het goed heb wel onderdelen van het netwerk meegenomen (en is een deel weer naar Telfort gegaan?).

Ik vind het erg jammer dat hierdoor bepaalde historische informatie dus niet of nauwelijks beschikbaar is. Je ziet het inmiddels inderdaad ook met de oude Tele2 sites.

Het antennebureau zou hier toch nog heel veel van moeten weten? Of gooien die de database na de wettelijke bewaartermijn weg?

1 like

Ik ben ook deze site tegengekomen die niet op de Antennekaart staat
Street view: Street View - Google Maps

3 likes

Dat is wel een erg lage site, vandaar ook de uptilt. Ik denk dat die site heel snel afgevoerd is na overname, of vernieuwing.

1 like

Antennes staan er nog steeds, volgens mij. Dus zal ook wel een gevalletje overname en verweesd zijn.