Nieuwe Vodafone layout - Mast van de maand Maart 2021

Het is weer tijd voor Mast van de maand Maart. Lees het volledige artikel op de link hieronder. Heb je vragen of suggesties voor een mast voor een komende maand? Reageer hieronder!

1 like

Vanaf 28 Juli 2022 geldt voor alle providers de verplichting om 90% van de tijd minimaal 8 Mbps kunnen leveren op 98% van het oppervlak van Nederland.

Ben benieuwd of budget mobiel zijn snelheid moet wijzigen, op dit moment bieden ze ā€˜ā€˜onbeperktā€™ā€™ met een max van 5 Mbps download en 1 Mbps upload.

Jij zegt: ā€œEen voorbeeld hiervan is langs de N391 bij Witteveenā€. Bedoel je niet de N381? want N391 ligt bij Emmen.

Deze verplichting geldt voor de operators die een vergunning hebben verkregen aka KPN, Vodafone en T-Mobile. Geen idee of dat dan ook voor een MVNO of provider als Budget Mobiel geldt.

1 like

Mooie ontwikkeling voor Vodafone klanten in het noorden.

Ik denk dat Vodafone ook veel winst kan halen uit de kleinere plaatsen in de periferie van Nederland. Niet zozeer het buitengebied, maar wel de kernen. Dat zijn plekken waar mensen voor breedband veelal zijn aangewezen op Ziggo. En dat zijn dan weer potentiƫle nieuwe klanten. Dus het verbeteren van dekking en capaciteit is daar heel mooi.

Je hebt helemaal gelijk. Ik noem hem altijd ā€œDe frieslandrouteā€. Ik heb het aangepast, bedankt

1 like

Er staat in de tabel van het artikel bij de 700 MHz dat deze voor 4G wordt ingezet. Volgens mij is de inzet in Nederland van deze band alleen als n28 voor 5G en zet Vodafone de 1800 MHz band zowel voor 4- als 5G in met DSS.

Welkom Fred. Vodafone gebruikt alleen 1800MHz voor 5G. Met non-standalone heeft het nog weinig zin om een tweede 5G band in te zetten. Ze hebben 700MHz nu dus ook alleen ingezet op 4G als band 28. KPN en T-Mobile gebruiken deze band wel voor alleen 5G.
Doordat Vodafone nu wel standaard 700MHz plaatst op nieuwe locaties zou het ook vrij lang duren voor ze landelijk dekkend zijn, ze hebben hiermee dus niet het voordeel voor 5G dat KPN en TM wel hebben

Ha thnx Jeffrey, voor de info. Ik moet maar weer eens een Vodafone sim aanschaffen / activeren, dan had ik het zelf kunnen zien. Hoeveel 4G eindapparatuur ondersteunt hier in de EU eigenlijk band 28? Vodafone zal toch echt (ook) de basisdekking met 5G uiteindelijk (vanaf 2022) met n28 voor elkaar zien te krijgen, lijkt me, waarom zetten ze hem nu eerst voor 4G in? Test makkelijker oid?

Bijna alle smartphones die nu op de markt zijn (en de meeste die de afgelopen jaren zijn uitgebracht) ondersteunen dit,

In landen als Frankrijk en Italiƫ is B28 een regulier gebruikte 4G band. Bijvoorbeeld als lage band voor netwerken die naast B20 hebben gegrepen.

Ik zie het helemaal niet meer gebeuren dat ze n28 als basis voor 5G gaan gebruiken. Daar is de achterstand nu al te groot voor. NSA en SA zullen hoe dan ook naast elkaar blijven bestaan, en als we al zo ver zijn dat ze lowband 5G nodig hebben zal dat eerder in de vorm van DSS op 800MHz zijn.

De antennes die de laatste twee jaar zijn geplaatst zouden wel 700MHz kunnen ondersteunen, maar alles daarvoor niet. Dat betekent dus een groot vervangingstraject zoals TM en KPN nu ook aan het doen zijn. En aangezien Vodafone nu nog op veel plekken antennes gebruikt uit het GSM tijdperk schat ik die kans heel klein in.

Op antennekaart.nl is band 28 bij Vodafone nergens te vinden, niet bij 4 of 5G

Het zijn er maar een paar. In de balk links onder ā€˜filtersā€™ kun je filtereno op frequentieband 28.

https://antennekaart.nl/kaart/4g?lat=52.06431178&lng=5.02624512&zoom=8&providers=kpn,t-mobile,tele2,vodafone