Nieuwe mast (KPN Huawei) met GPS

Vandaag zag ik dat er een GPS aangebracht is op de net geplaatst KPN Huawei mast.
Locatie Eelderwolde gemeente Tynaarlo, postcode 9766TM, site ID 1186

Wat is exact de functie van deze GPS? Het zijn immers statische lokaties.
Wat is het merk en type van deze GPS en waar is deze GPS aan gekoppeld.

Dit zijn twee fotos waarop je de GPS kan zien.
Op het gele label kaartje staat de tekst “GPS 0”.

Het is wel heel netjes afgewerkt met een kabelgeleider rolletjes.

Wie weet meer hierover te vertellen (functie, type)

1 like

Deze GPS antenne wordt gebruikt voor kloksynchronisatie. De Huawei BBU heeft een aansluiting waar deze GPS antenne op wordt aangesloten. Voornamelijk voor TDD is de synchronisatie erg belangrijk, omdat hetzelfde spectrum daar zendt en ontvangt. De uploadsignalen van telefoons zijn soms heel zwak, dus als niet alle masten in de omgeving tegelijk zenden en stoppen te zenden op de TDD band verstoor je de hele upload.

T-Mobile heeft met het begin van de TDD uitrol flink geinvesteerd in precieze kloksynchronisatie via het netwerk (SyncE en PTP). Daarmee halen ze al een synchronisatie van ruim minder dan een milliseconde tussen de meeste sites. KPN kiest de route om elke site GPS te geven.

Ik lees hier en daar dat kloksynchronisatie in het algemeen heel belangrijk is voor 5G, maar ik kan me niet voorstellen dat dat voor FDD banden ook zo is, hoogstens alleen voor TDD. Daarom zou deze site zonder 2600MHz TDD het waarschijnlijk niet direct nodig hebben, maar het is altijd fijn als het er al hangt voor de toekomst (Latere toevoeging van 2600MHz TDD of 3500MHz TDD).

2 likes