Namen van sites op de kaart

Iets wat ik me recent afvroeg, is waar de namen van de antennelocatie op de kaart vandaan komen.

Soms zie ik daar een prachtige naam, soms een superlang adres met huisnummer, postcode, wijk en plaats (die zijn niet zo praktisch) en soms niets (meestal bij nieuwe sites).

Ik vroeg het me af omdat er hier in de regio pas een nieuwe site is geactiveerd, die op de kaart nog geen naam heeft. Ik heb die toen in mijn eigen Netmonster een naam gegeven en de geüpdatete sites doorgestuurd. Mijn gedachte was: misschien komt dat zo wel op de kaart, maar dat bleek niet zo. Sterker nog: bij de volgende update van de database was deze naam weer verdwenen.

Zoiets had ik eerder ook al gemerkt bij een site die ik zelf een nettere naam had gegeven, bij een update van de database verdwijnt die weer. Deze site heeft sindsdien wel een gemakkelijkere naam. Is dit dan echt handwerk? Of staat dit gekoppeld aan een geo database?

Het grootste deel is handmatig ingevuld inderdaad. Als je zo’n lange lelijke naam ziet komt hij uit een geo database. Maar die namen zijn zo nietszeggend dat je er eigenlijk niks aan hebt. Ik loop al langer met het idee rond om op de site iets te maken zodat iedereen suggesties voor een naam kan doen. Misschien moet ik dat binnenkort eens doorzetten. Die namen in Netmonster komen ook wel bij me binnen, maar dat is wat lastiger om automatisch te koppelen aan de site. Als je wel bepaalde suggesties hebt voor namen zijn die altijd welkom. Je mag me gerust een lijst sturen met site ID en daarbij je voorgestelde naam, dan rammel ik ze er even in.

Ik had niet verwacht dat het allemaal handwerk zou zijn, maar goed om te weten. Als ik wat tijd over heb, zal ik eens wat suggesties doorgeven!