Mobiele antennes in het buitenland

Zat gisteren te bladeren door wat foto’s van een vakantie een paar jaar terug en kwam wat plaatjes van mobiele antennes in Bulgarije tegen. Die wilde ik jullie niet onthouden (en misschien wel leuk om hier zelf ook bijzondere buitenlandse antennes toe te voegen).

Ik maak eerlijk gezegd op vakantie niet vaak foto’s van mobiele antennes, maar in Bulgarije was dat net even anders.

Zo zie je in hoofdstad Sofia op bijna iedere straathoek kleine antennes in lantaarnpalen hangen. Bereik: tot net niet om de hoek ;-). Ik heb wel een vermoeden waarom (maar dat is een educated guess): In Bulgarije zijn band 7 en band 20 nooit geveild.

Voor 4G gebruiken de 3 grote providers daarom standaard 15 MHz in band 3 en 5 MHz in band 1 om een beetje capaciteit te creëren. Ze lossen dit capaciteitsgebrek op met heel veel kleine sites.

Wat ik me verder herinner aan Bulgarije (is toch alweer bijna 2 jaar terug dat ik er was) is dat er geen land is met zulke goede 4G dekking in nationaal parken. Bedenk even dat een groot deel van Bulgarije hooggebergte is en het is nog net iets knapper.

Het is daar geen uitzondering om bij een uitgestorven berghutje een enkele antenne met straalzender te zien staan. Bijvoorbeeld deze:

Maar het is niet alsof je daar even supersnel online gaat hoor. Volgens dit screenshotje had ik 3 MHz capaciteit op band 8. Meer dan genoeg om even te kijken waar we zijn op de kaart en wat het weer gaat doen natuurlijk. Want voor andere dingen gebruik ik mijn mobiel niet echt als ik op vakantie ben.

Ik kwam dit toevallig tegen en vond het wel leuk om te delen. Ben benieuwd of jullie ook meer of minder bijzondere buitenlandse sites hebben vastgelegd.

1 like